تاریخ: ۱۶:۱۰ :: ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
ارزهای دیجیتال و لزوم چاره‌اندیشی و قانون‌گذاری

بلاک چین یکی از بازارهای کار آینده‌دار دنیاست که رشد شدیدی را تجربه می‌کند. یکی از اولین کاربردهای فناوری بلاک چین، در حوزه‌ مالی و به عنوان فناوری بنیادین ارزهای دیجیتال است.

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، یادداشت- ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری اطلاعات و بدون وابستگی به بانک ها و دولت ها در دنیای واقعی هستند که به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی نام برده می شوند. این نوع ارز مانند ارزهای دیگر ارزش دارد و می تواند برای خریدو فروش، تبادلات و تمام فرآیندهای مالی مورد استفاده قرار گیرد.

بحران کرونا باعث شده است تا بازارهای مالی جهان یکی از بدترین دوران های خود را سپری کنند. قیمت دارایی های اساسی مانند نفت، طلا و سهام لحظه ای آرام و قرار ندارند و به طرز عجیبی بالا و پایین می شوند. ارزهای دیجیتال باویژگی های منحصر به فرد خود رشد قابل توجهی در بازار جهانی داشته است.

کریپتو به معنی رمزپایه (رمزنگاری) بوده که اگر در کنار کلمه «ارز» قرار گیرد به «رمزارز» و اگر در کنار کلمه «دارایی» قرار گیرد به «دارایی رمزپایه»، معروف است. دقیق‌ترین و درست‌ترین واژه‌ها در این بازار Cryptoasset و Cryptocurrency هستند. بستر اجرای کریپتو، شبکه بلاک‌چین است که خود به تنهایی یک انقلاب دیجیتالی به‌شمار می‌رود.

درحال‌حاضر، تعیین طبقه کریپتو در بخش مالی اقتصاد، از نظر اینکه «ارز» باشد یا یک نوع «دارایی» چالش‌برانگیز شده است. برای هر کدام یعنی ارز یا دارایی در ساختار اقتصادی کشورها، مرجع و متولی خاصی وجود دارد. اما با وجود تفاوت در اقتصادها، به‌طور غالب کریپتو را به‌عنوان دارایی یا دارایی مالی به‌حساب آورده‌اند. ازاین‌رو، اکثرا توسط کمیسیون بورس اوراق بهاردار یا بالاترین مرجع امور مالی یا سهام کشورها، پیگیری شده است. بانک‌های مرکزی نیز به خاطر ابزارهای در اختیار فقط می‌تواند جنبه پولی و ابزار پرداخت کریپتو را راهبری کند.

رویکرد اکثر کشورها در مورد رمز ارزها یکسان نیست، کما اینکه برخی از کشورها آن را به عنوان دارایی به رسمیت شناخته اند، برخی سکوت کرده اند و در برخی از کشورها نیز استفاده از آنها ممنوع اعلام شده است.
در حال حاضر ۱۰ درصد از بازار رمز ارز دنیا، در اختیار ایران است.
هم‌اکنون در کشور بیش از ۳۰ صرافی خودخوانده در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند که دارای پلتفرم معاملاتی هستند و هر روز هم بر تعداد آنها اضافه می‌شود. بیش از ۳ هزار یا بیشتر، دفتر مشاوره و خریدوفروش در سراسر کشور وجود دارد که به سبدگردانی، کارگزاری، فروش ETFهای مشکوک و معاملات می‌پردازند که از نظر قانونی، غیرمجاز هستند و امنیت سرمایه مشتریان را هر لحظه در معرض ریسک قرار می‌دهند. بازاری که روزانه هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد، عملا تحت هیچ نظارتی نیست و درباره ریسک‌های احتمالی ظاهرا هیچ حساسیتی وجود ندارد.

ارزهای دیجیتالی در دنیا معمول شده و دنیا به دنبال حرکت به این سمت است. موضوع رمز ارزها موضوعی غیرقابل انکار است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم یا کنار بگذاریم لذا ضرورت دارد قانونی برای آن وضع شود. حذف کلی رمز ارزها امکان پذیر نیست و از طرفی رمز ارز می‌تواند فرصت اقتصادی برای کشور باشد.
استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصادی درگیر با پاندمی کرونا و تحت تحریم است که از کمبود پول نقد سخت رنج می‌برد و در عوض از نفت و گاز طبیعی مازاد برخوردار است.
از طرفی در ایران از هر جایی که رمز ارز بخرید، نه قانونی است و نه غیر قانونی! این فضای خاکستری با وجود بازاری با حجم روزانه هزار میلیارد تومانی، لزوم قانون گزاری در این خصوص را بیش از پیش نمایان مینماید.
از زمان ریزش بازار بورس، بسیاری از سرمایه‌گذاران نا امید از سبز شدن مجدد چارت بورسی به بازار رمزارزها پناه بردند. از این رو
باید مجلس، دولت و قوه قضاییه در این خصوص چاره‌اندیشی و قانون‌گذاری کنند.دولت باید هر چه سریعتر لایحه ای در این خصوص به مجلس ارائه دهد.

روژان خدائی چگنی
دانشجوی دکترای فناوری اطلاعات

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید