وزیر کشور در لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۸:۱۳ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
استاندار بگردد برای مسئولیت‌های داخل استان بهترین‌ها را پیدا کنید / لرستان ظرفیت‌های مهمی در حوزه دام‌پروری و گیاهان دارویی دارد

وزیر کشور در سفر به لرستان گفت: لرستان ظرفیت‌های مهمی دارد که توجه به آن‌ها جزو کارهای مهمی است که در کشور باید انجام شود تا اقتصاد استان شتابان جلو برود و نرخ بیکاری آن پایین بیاید.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از یافته، احمد وحیدی، دوشنبه، ۱۲ مهر، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه استاندار لرستان و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سدهایی در لرستان وجود دارد که در ساخت آن‌ها تأخیر شده که باید با سرعت بیشتری اجرا شود که استان از منافع بیشتری ازنظر آب برخوردار شود.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت طرح‌های نیمه‌تمام و راکدی در استان وجود دارد که بعضاً به تملک بانک‌ها درآمده‌اند و باید سریع‌تر آزاد شود که بخشی در انتهای راه است و بخشی باید تکمیل شود که می‌تواند برای استان مهم باشد.

وزیر کشور با اشاره به این‌که زیرساخت‌های استان باید برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها باشد، عنوان کرد: فضای کار باید روان‌تر و تثبیت شود و برای سرمایه‌گذار جدید هیچ‌گونه زمان اضافه‌ای را تحمیل نکند.

وی ادامه داد: برای گردشگری و فضا و طبیعت زیبای استان، هم فضا باید تکمیل شده و هم این ظرفیت معرفی شود.

وحیدی تصریح کرد: لرستان ظرفیت‌های مهمی در حوزه دام‌پروری و داروهای گیاهی دارد و می‌تواند بخش زیادی از گوشت موردنیاز کشور و نیازهای کشاورزی را تأمین کند که جزو کارهای مهمی است که در کشور باید انجام شود تا اقتصاد استان شتابان جلو برود و نرخ بیکاری آن پایین بیاید.

وحیدی با اشاره به وقوع زلزله امروز بیان کرد: زلزله چهارمحال و بختیاری در خارج از بخش مسکونی بوده و بیشتر عشایر نشین هستند، تلفاتی نداشتیم و مشکل خاصی نبوده و از لحظات ابتدایی اکیپ‌های امدادی در محل حضور پیدا کردند و مشغول گشت هستند.

وزیر کشور با بیان این‌که همواره سیاست ما سیاست همسایگی است و ما بهترین روابط را با همسایگان می‌خواهیم، عنوان کرد: این رابطه خوب ما با همسایگان را دشمنان ما به خصوص رژیم صهیونیستی و آمریکا که در منطقه فعال هستند نمی‌خواهند و می‌خواهند بین ما تفرقه بیاندازند، باید خیلی عاقلانه نگاه کرد، روابط دیرینه و تاریخی دو ملت بسیار مهم است و باید آن‌ها را ارج نهاد و ما همواره دست دوستی را به سمت همه همسایگان دراز خواهیم کرد.

وی در رابطه با انجام رزمایش‌های نظامی در مرزهای کشور، بیان کرد: نیروهای مسلح همواره توان خود را به آزمایش می‌گذارند و پیام این رزمایش‌های ما اضافه بر آمادگی خودمان پیام به دشمنان ماست، پیام رزمایش‌های ما برای دوستان ما پیام دوستی و تحیت و برای دشمنان ما پیام آمادگی و قدرت ما و دوری آن‌ها از مرزهای ماست.

تمام طرح‌های راکد در لرستان تعیین تکلیف شود

وزیر کشور خاطرنشان کرد: لرستان سرزمینی است با همه خوبی‌ها و پیروان پرقدرت مکتب اهل‌بیت (ع) و نقطه پرافتخاری در جغرافیای ایران بزرگ است.

وحیدی در مراسم تکریم و معارفه استاندار لرستان که امروز ۱۲ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: لرستان سرزمین مردانی است که مقابل دشمنان ایستادند و می‌ایستند و سرافرازانه مقاومت می‌کنند و به شهادت می‌رسند و اندکی از خاک میهن را به دشمن نمی‌دهند.

وحیدی اضافه کرد: لرستان سرزمینی است با مردمانی از جنس بزرگ‌منشی که در تاریخ افتخارآفرین شدند و سرزمین عالمان بزرگی است که به کل کشور نور دادند.

وی بیان کرد: لرستان سرزمینی با چنین مردمی با تأثیرگذاری در تاریخ انقلاب اسلامی، همگی وظیفه داریم در خدمت این سرزمین و مردم آن باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: امروز حضور یافته‌ایم تا استانداری را بدرقه کنیم که زحمت‌های فراوان کشیدند و لازم است از ایشان تشکر کنیم که در این چهار سال در استان حضور داشتند و حوادث مختلفی از جمله سیل و کرونا را مدیریت کردند.

وحیدی عنوان کرد: همچنین امروز معارفه فرزند دیگری از این دیار کهن و بزرگ آقای زیویار را داریم که خودشان فرزند این خاک هستند، فردی فرهیخته و با ظرفیت‌های خوب ملی و ارتباطات خوب در سطح کشور، جوان و پرانرژی و صاحب ایده هستند و آماده به یک حرکت پرشتاب خواهند بود.

وی اظهار کرد: لرستان هم ظرفیت فراوان و هم مشکلاتی دارد، ظرفیت‌های استان بسیار بالاست، حجم بزرگی آب و طبیعت بسیار ارزشمند، کشاورزی که در این استان می‌تواند بسیار پیش‌رو باشد و دامپروری که می‌تواند بخش زیادی از نیازهای کشور را پاسخگو باشد البته در کنار این‌ها لرستان در حوزه صنعت هم حرف دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: در بخش گردشگری با طبیعت بسیار زیبا، جایگاه رشد دارد، چرا با وجود این ظرفیت‌ها و مردم سختکوش باید نگران بیکاری باشیم؟

وحیدی خاطرنشان کرد: آب، صنعت، سرزمین، طبیعت، معدن و… وجود دارد، افراد پر جنب و جوش و توانمند هم هست، لرستانی‌ها مشهور به پرتوانی هستند، چرا چنین وضعیتی باشد و نگران باشیم.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از مشکلاتی که مطرح می‌شود ناشی از بیکاری است، اندیشمندان و مراجع فکری و عملی در استان باید روی این مسئله فکر کنند.

وزیر کشور بیان کرد: ساده‌ترین راه این است که از تهران کمک بگیریم، البته تهران هم باید کمک کند که می‌کند، دولت رئیسی خودش را متعهد می‌داند که با تمام توان در خدمت استان‌هایی مثل لرستان باشد که برخی کاستی‌ها گریبان گیر این استان‌ها است.

وحیدی ادامه داد: اما آیا نباید راه‌های درون‌زا را برای حل مشکلات پیدا کنیم؟ وقتی در اقتصاد مقاومتی می‌گوییم درون‌زا و برون‌نگرا، این مسئله در سطح ملی هست اما در سطح استانی دیده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: باید طوری باشد که استان با این همه ظرفیت بزرگ نه تنها نیازهای خود را برطرف کند بلکه به استان‌های دیگر کمک کند و صادرات داشته باشد؛ به تهران کمک کند.

وزیر کشور اظهار کرد: بخشی از این مسئله ناشی از بروکراسی مدرنی است که درست شده است و به اصطلاح این دولت مدرنی که شکل گرفت و نتیجه آن این شد که ظرفیت‌های حکمرانی محلی و منطقه‌ای و مردم بر مردم و بین مردم دچار فرسایش شد و به‌جای آن همه نگاهشان به سمت یک مسیر دولتی رفت.

 وحیدی تصریح کرد: باید برگردیم به یک الگوی حکمرانی صحیح که براساس آن بخش زیادی از حل مسائل در داخل هر استان و منطقه می‌گذرد.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای ما که محل تولید و ثروت بودند بعضاً مهاجرت کردند و حاشیه‌نشین شدند، تولیدگر مصرف‌کننده شد و برای این مسابقه دادیم که روستا بخش، بخش شهر، شهر به شهرستان و … شود.

وزیر کشور اضافه کرد: نتیجه این بود که تولیدکننده مصرف‌کننده شد و آنجایی که مرکز اعطای قدرت و ثروت به دیگران بود خودش دریافت‌کننده قدرت شد و منتظر ثروت از جای دیگر ماند تا نفت را بفروشیم و پول آن سرازیر شود و همه استفاده کنند.

وحیدی بیان کرد: اگر بنا باشد کشور را همچنان با نفت اداره کنیم مگر می‌شود استان‌ها خودکفا شوند؟ کار بدی که استعمار با ما کرد و اتفاقی که در رژیم منحوس پهلوی افتاد این بود که کشور را وابسته به نفت کردند و ۴۲ سال است که امام راحل و مقام معظم رهبری مرتب ما را به این می‌خوانند که از این حالت خارج شویم، با اعتماد به خدا و با اتکای به نفس خودمان تولیدکننده و خلاق باشیم.

وی ادامه داد: مسئله امروز این است و باید این را در نظر بگیریم باید در سطح هر استان و منطقه باور کنیم که این خاک، طبیعت، مردم و … ثروت هستند.

وزیر کشور اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در دولت رئیسی به لحاظ باور و گفتمان، این گفتمان را ایجاد و ترویج کنیم که افراد در استان‌ها بگویند خودمان همه نیازهای استان را برطرف می‌کنیم.

وحیدی تصریح کرد: البته این به مفهوم آن نیست که از تهران به استان‌ها کمک نمی‌شود، این کمک‌ها سرجای خودش و محفوظ است؛ اما اگر به این نقطه رسیدیم می‌بینید که چگونه یک استان ما می‎تواند رشد و توسعه ‌یابد.

وی با بیان اینکه در لرستان ظرفیت زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مردم لرستان انصافاً اهل کار و تلاش هستند و شجاعت، غیرت و تلاش در آن‌ها دیده می‌شود.

وزیر کشور اضافه کرد: مسائل ما در حکمرانی مربوط به گفتمان درون‌زایی است که باید ترویج شود و بارها در لسان رهبر انقلاب نیز آمده است.

وحیدی بیان کرد: مسئله بسیار مهم این است که کار باید دست کسی باشد که شایسته‌تر است؛ نسبت طایفه‌ای نباید مدنظر باشد؛ استاندار لرستان مطلقاً مجاز نیستند هیچ سفارشی را از هیچ‌کس بپذیرند الا بر اساس شایستگی.

وی ادامه داد: استاندار بگردد برای مسئولیت‌های داخل استان بهترین‌ها را پیدا کنید، اینکه کسی را سفارش خاصی بکنند اصولاً در اصول این دولت نمی‌خواند.

وزیر کشور اظهار کرد: این اصول، اصول اسلامی و بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی است؛ دفاع مقدس زمانی استوار شد و به پیروزی رسیدیم که کسی که بهترین بود فرمانده شد و همه هم از دل و جان قبول کردند و کار جلو رفت.

 وحیدی تصریح کرد: سند توسعه لرستان یک سند محوری است که قبلاً روی آن کار شده و ممکن است بازنگری احتیاج داشته باشد، این سند مابین دولت و استاندار خواهد بود که براساس آن باید حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سند پیشرفت البته براساس مزیت‌های نسبی استان و در چارچوب طرح آمایش ملی و سرزمینی خودش را نشان می‌دهد البته در درونش براساس اصل توازن منطقه‌ای است.

وزیر کشور اضافه کرد: باید نسبت به نقاط کم برخوردار در استان  حتماً توجه بیشتری شود، همان‌طور که در سطح ملی این‌گونه است و براساس این سند باید منابع تخصیص داده شود.

وحیدی بیان کرد: در حوزه محیط کسب‌وکار هم نباید هیچ درنگی ایجاد شود؛ همه پروژه‌های شدنی در استان باید لیست شود و همه مجوزها از قبل معلوم باشد و سرمایه‌گذار به‌سرعت جذب شود؛ در برخی استان‌ها این فرآیند شروع شده و در لرستان هم باید با قدرت آغاز شود.

وی ادامه داد: مقدمات سرمایه گذاری از قبل باید آماده شده باشد و ظرفیت‌ها شناسایی شده باشند و معنا ندارد کسی که آماده سرمایه‌گذاری است را معطل کرد.

وزیر کشور اظهار کرد: زمینه کسب‌وکار باید فراهم و تسهیل شود؛ سلسله طرح‌هایی در لرستان هست از جمله فولاد، کارهای بسیار ارزشمندی است که نیمه‌تمام مانده اما نیمه‌تمامی که به‌راحتی قابل‌حل است؛ پروژه‌هایی توسط بانک‌ها تملک شده که برنامه ما این است از تملک بانک خارج شود و در اختیار کسانی که اهل این کار هستند قرار بگیرد و به‌سرعت راه بیفتد.

وحیدی تصریح کرد: طرح‌های ناتمام و راکد باید از رکود خارج و تعیین تکلیف شوند و برای تک تک آن‌ها برنامه‌ریزی کرد؛ در این راستا سران سه قوه هم راستا هستند می‌توان مشکلات را بررسی کرد تا به نتیجه موردنظر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ عزیزی نباید در لرستان مشکل کار داشته باشد؛ بیکاری آثار سو متعددی در پی دارد و مسائل این حوزه در کارگروه‌های مربوطه باید پیگیری شود.

وزیر کشور اضافه کرد: صنعت گیاهان دارویی در لرستان می‌تواند با ارزش‌افزوده بالا و با کار دانش‌بنیان موضوعیت داشته باشد با این ظرفیت عالی استان و حمایت‌های دولت و کار در استان مشکلات به‌سرعت برطرف می‎شود.

وحیدی بیان کرد: در حوزه مسائل آب نیز محرابیان حتماً خواهند آمد و برخی سدها و مشکلات مطرح شده را پیگیری می‌کنند؛ من هم مسائل را ابلاغ خواهم کرد.

 

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید