با همراهی و حمایت امور اجتماعی وفرهنگی استانداری لرستان رقم خورد:
تاریخ: ۱۱:۱۰ :: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
استفاده از نقش سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش چالش‌های اجتماعی

در راستای طرح رصد، کنترل و کاهش خودکشی و مفاسد اخلاقی در مناطق حاشیه ای شهرستان دلفان برنامه‌‌ جامعی توسط موسسه افلاک اندیشان آینده سبز باهمراهی و حمایت امور اجتماعی وفرهنگی استانداری لرستان رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، الهام دریکوند مسئول این موسسه در بیان این طرح ابراز داشت: طرح حاضر با هدف کاهش آسیب های اجتماعی از جمله مفاسد اخلاقی و خودکشی و پیشگیری از گسترده تر شدن آن ها و با حمایت های سازمان امور اجتماعی کشور انجام شد.

دریکوند ادامه داد: طرح مورد نظر بر اساس سرفصل های ارائه شده و در چهارچوب ضوابط ابلاغی سازمان امور اجتماعی کشور در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با تاکید بر نوجوانان (دانش آموزان به اخص) و مادران به عنوان جامعه هدف، در سطح شهر نورآباد انجام پذیرفت.

او تشریح کرد: برای اجرایی شدن طرح با توجه به ماهیت مساله چند گام طراحی و اجرا شد که در گام اول با توجه به وضعیت فرهنگی و ملاحضات سیاسی و اجتماعی جهت نیازسنجی و برنامه ریزی برای اجرایی برنامه اقدام به برگزاری جلساتی با نهادهای زیربط از جمله معاونت اجتماعی فرهنگی استانداری لرستان، فرمانداری شهرستان دلفان، آموزش و پرورش شهرستان دلفان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلفان شد در اثنای این جلسات و با نظر مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان دلفان تعداد چهار مدرسه به عنوان پایلوت برای شناسایی مساله و شناخت وضعیت موجود انتخاب شدند که البته برای غنای بیشتر طرح و شناخت کامل تر در سطح شهر نیز اقدام به پخش پرسش نامه گردید.

دریکوند گفت: نتایج به دست آمده از طرح حاضر بیانگر وجود افکار خودکشی در بین جوانان و نوجوانان شهر نورآباد می باشد. بر اساس یافته های موجود این نکته مبین شد که نیاز است تا جهت کاهش این نوع افکار و در نتیجه کاهش آسیب های برخواسته از بروز آسیب خودکشی فعالیت های مدون و علمی در سطح شهر، مدارس و در بین جوانان صورت پذیرد. بر اساس آزمون مورد استفاده شده در این طرح و نمره میانگین ۵٫۶ سلسله کارگاه هایی برای کاهش این نوع افکار پیش بینی شد. در ادامه و در کنار برگزاری کارگاه ها جهت رسیدن به حداکثر کارایی و نیل به هدف غایی طرح برای تثبیت مطالب و آگاهی بخشی بیشتر افراد اقدام به پخش بروشور و ارائه مطالب و کلیپ های آموزشی در قالب گروه های مجازی و همچنین در سطح محلات شده است.

مسئول موسسه افلاک اندیشان آینده سبز تشریح کرد: در این طرح سعی بر آن بوده تا راهبردهای پیشگیری از خودکشی بر کنترل عوامل خطر استوار باشد. بنابراین مداخلاتی که به کاهش اقدام و اقدام مجدد به خودکشی منجر می شوند را به عنوان محور راهبردهای پیشگیری از خودکشی ملاک عمل قرار گرفت. لذا بر همین مبنا ضرورت برگزاری کارگاه هایی تحت عناوین ذیل در اولویت قرار گرفت؛
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خانواده (ارتباط با نوجوانان)
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های زندگی (کنترل و مدیریت خانواده)
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های فرزندپروری
عنوان کارگاه: کنترل و مدیریت خشم
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های خودآگاهی
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های روابط بین فردی
عنوان کارگاه: آموزش مهارت های حل مساله و تصمیم گیری
عنوان کارگاه: تفکر خلاق و تفکر انتقادی
عنوان کارگاه: آموزش روش‌های مدیریت استرس و اضطراب
عنوان کارگاه: هوش هیجانی، مدیریت احساسات و تنظیم هیجان
عنوان کارگاه: تاب آوری در نوجوانان

دریکوند در پایان تاکید کرد: جا دارد از حمایت های همه جانبه استاندار محترم و مدیر کل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری بابت حمایت و همراهی مردمی در اجرای این طرح در یکی از محله های محروم استان نهایت تشکر وقدردانی را داشته باشیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید