رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:
تاریخ: ۲۲:۰۹ :: ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
انتقال آب برای کاشت محصولات آبدوست ممنوع است/ کاهش ۵۰ درصدی دبی رودخانه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در جلسه بررسی خشکسالی و تاثیر آن بر زیر بخش‌های کشاورزی با اشاره به اینکه امسال یکی از بی سابقه ترین خشکسالی‌ها را در قرن اخیر تجربه کرده‌ایم، عنوان کرد: ما شاهد کاهش پنجاه درصد دبی رودخانه همچنین کاهش چهل تا پنجاه درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه بودیم، از طرفی پراکنش هم نامناسب بود.

وی افزود: طبق آخرین برآوردها خشکسالی تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به زیر بخش های کشاورزی خسارت وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر مدیریت خشکسالی و مصوبات جلسه امروز گفت: انتقال آب برای کاشت محصولات آبدوست در اراضی دیم ممنوع می باشد و بر علیه متخلفین اعلام جرم و به دستگاه قضائی معرفی می شوند.

دکتر حسنی مقدم بیان کرد: نکته دیگر اینکه کشاورزان در اراضی آبی نیز سطح زیر کشت محصولات آبدوست را کاهش دهند، همچنین نسبت به مصرف آبی که در اختیار دارند توجه کنند، زیرا کشاورزان پایین دست نیز به این آب نیاز دارند.

وی توصیه کرد: کشاورزان به جای کاشت هندوانه و سیب زمینی کاشت گیاهان علوفه ا‌ی مانند ذرت علوفه ای را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: موضوع دیگر اینکه کشاورزان و دامداران از مزارع موجود حداکثر استفاده را کرده و جمع‌آوری کاه و کلش را در نظر داشته باشند.

دکترحسنی مقدم گفت: روزهای آینده بخشنامه خرید دام مازاد از عشایر و روستاییان ابلاغ و شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است بخشی از دام‌ها را به قیمت عادلانه خریداری کند تا دامداران متضرر نشوند.

احداث ۱۵ مرکز روستا بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه بیانات خویش هدف از احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی «روستا بازارها» را حذف واسطه های غیر ضروری اعلام کرد.

 دکتر اسفندیار حسنی مقدم در جلسه احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی «روستا بازارها» که با حضور مهندس صیادی، مدیر کل امور اقتصادی استانداری لرستان، مدیر تعاون روستایی استان، معاونین و مدیران ستادی برگزار گردید گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی «روستا بازار »در دستور کار قرار گرفت.

وی اهداف احداث این مراکز و کارکرد آنها را حذف واسطه های غیر ضروری بین تولیدکنندگان محصولات‌کشاورزی و مصرف‌کنندگان برشمرد.

دکتر حسنی مقدم تصریح کرد: با توجه به تاثیر مثبتی که عرضه محصولات کشاورزی بصورت مستقیم در حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و معیشت جامعه مصرف کنندگان خواهد داشت به عنوان یکی از کارهای راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد و کلیه دستگاههای تابعه موظف اند نهایت همکاری را برای رفع موانع و تسهیل امور با تعاون روستایی استان داشته باشد.

وی در پایان گفت: تعداد ۱۵ روستا بازار برای ۱۱ شهرستان پیش‌بینی شده که طرح‌های برخی از این «روستا بازارها» تهیه و برای تایید تأمین منابع مالی مورد نیاز به سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ارسال گردیده و برخی دیگر نیز در دست بررسی و مطالعه می باشد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید