به بهانه انتصاب استاندار بومی لرستان :
تاریخ: ۱۲:۲۵ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
بکارگیری و اجماع نخبگان موجب توسعه لرستان است

توسعه با هر دیدگاه و نگرشی به مفهوم تلاش برای خروج از وضعیت موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب است.

    پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- به عبارت دیگر در ورای همه تعاریف و تفاسیر متفاوتی که از مفهوم توسعه صورت گرفته ، یک نکته مشترک وجود دارد و آن هم حرکت است ، حرکت برای خروج از وضع موجود و رسیدن به نقطه مطلوب.

    توسعه در همه جوامع دنیا دارای یکسری اصول ثابت وجهانشمول است . به سخن کوتاه علیرغم اینکه شرایط تحقق توسعه از هر جامعه به جامعه دیگر و در هر دوره زمانی نسبت زمان دیگر متفاوت است، اما این فرایند مستلزم یکسری اصول ثابت و همگون است که برای تحقق توسعه در جوامع دنیا در همه زمانها و مکانها ثابت است و الزاماً به طور ویژه باید مورد توجه برنامه ریزان و مجریان قرار گیرند.

    موضوع اجماع نخبگان و نقش آنها در توسعه از اهمیتی خاص برخوردار است. اجماع نخبگان، متنفذین، صاحبان تریبون و اثر ، فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ،کنشگران علمی -فرهنگی و رسانه ای، اعضای تشکل‌ها ، اصناف و گروههای مطالبه گر و بطور کلی آحاد و اقشار جامعه موضوعی است که می‌تواند دیگر فاکتورهای ثابت توسعه مانند آرامش و ثبات اجتماعی و نیز وفاق و تعامل جمعی را بطور مستقیم موجب و موجد شود، ضمن آنکه بر دیگر اصول نیز به طور غیر مستقیم اثر گذار است.
    امروزه در پی روی کار آمدن دولت سیزدهم و با انتصابات جدید در کشور، شاهد ایجاد تغییرات اساسی در سیاست گذاری ها، رویه ها و حتی رده های مدیریتی در کشور و متعاقباً دراستان هستیم.

    سپرده شدن مسئولیت مدیریت ارشد استان لرستان به دکتر فرهاد زیویار که یکی از فرزندان نخبه این استان ، پس از کش و قوس‌های فراوان لرستان را امروزه در شرایطی خاص قرار داده است. چه آن که بر اساس جداول آماری و نمودار های سنجش شاخص های توسعه ای و رفاه ، امروزه لرستان در برخی زمینه ها در شرایط بی سابقه ای در طول ۴۳ سال گذشته قرار گرفته و به قعر این جداول سقوط کرده است .

    لذا مسیری که امروزه با این اوصاف پیش روی مردم، نخبگان و مسئولین لرستان قرار دارد، مسیری کاملاً حساس بوده و محتاج نگرش ویژه و حرکت های هوشمندانه است.

    قرار گرفتن دکتر فرهاد زیار به عنوان یک استاندار بومی و لرستانی الاصل در جایگاه نماینده عالی دولت و راس هرم مدیریتی لرستان بر حساسیت های موجود که ضرورت هوشمندی همگانی خصوصاً نخبگان را می طلبد افزوده است. چرا که *اگر زیویار در ایجاد حرکت به سمت توسعه و پیشرفت در لرستان موفق عمل کند و بتواند لکوموتیو توسعه استان را به حرکت درآورد ، بی تردید علاوه بر آنکه موجب موفقیت اوست ، منفعتش به استان رسیده است. همچنین این موفقیت، برگ برنده ای برای همه نخبگان لرستانی و حتا مردم لرستان خواهد بود و ثابت خواهد شد نخبگان لرستانی در استان خویش هم موفق عمل خواهند نمود و اگر خدای ناکرده روندی غیر از این اتفاق بیفتد، سابقه ای منفی برای نخبگان لرستانی در اذهان و در تاریخ ایجاد خواهد شد که استاندار بومی در لرستان موفق نیست و دهها عیب و ایراد دیگر…

    این حساسیت ها و تاملی در عواقب آنها ، امروزه مسئولیت همه نخبگان لرستان را در ضرورت همکاری و تعامل با مدیریت ارشد استان تایید و الزامی می کند. لذا شرایط موجود و ادله عقلی، ضرورت همکاری ، تعامل و اجماع نخبگان (اعم از نخبگان سیاسی و غیر سیاسی، گزینه ها و داوطلبان تصدی مسئولیت استانداری، مسئولین ستاد های انتخاباتی، دغدغه داران رشد و توسعه لرستان و نیروهای انقلابی و متعهد) با استاندار و تیم مدیریتی جدید استان به همگان دیکته می کند.

    اصولاً اجماع نخبگان به خاطر تاثیری که آنها بر لایه‌های زیرین اجتماع می گذارند، همچنین به خاطر اثراتی که در جایگاه خویش در رده های مدیریتی و نقشی که بر عهده دارند، غیرقابل انکار است.
    واگرایی، جدال، و عدم همکاری نخبگان باعث کند شدن حرکت پیشرفت جامعه و فرسایش توان و انرژی آنها خواهد شد.

    به عبارت دیگر مشغول شدن نخبگان به ستیزه بر علیه همدیگر ، عدم همکاری و تنش بین آنها به معنی وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به جامعه و خود آنان خواهد بود.طبیعی ست در این اثنا نه تنها نخبگان زیان خواهند دید بلکه دود آتش ستیزه جوی ها به چشم مردم خواهد رفت و موجب خواهد شد مردم بخاطر عدم موفقیت نخبگان هم تبار از آنان بیزاری جسته و همواره نیروی غیر بومی( ولو گمنام، ناتوان و ناکارآمد) را بر نیروهای نامدار توانمند بومی ترجیح دهند.

    بر این اساس تعامل ، همکاری و اجماع همه نخبگان در راستای رشد توسعه استان با دست اندرکاران و مجریان ضرورتی انکار ناپذیر است که منافع آن به خود آنان و به جامعه بر خواهد گشت.

    خوشبختانه استاندار ویژه و بومی لرستان با شناخت صحیح و علمی از این مقوله ، در راستای فراهم آوردن زمینه های بازگشت نخبگان لرستانی به سرزمین مادری و استفاده از توان آنها قول مساعد داده و( به نقل قول) پیگیری این مهم را بعنوان یکی از برنامه های در دستور کار خود اعلام نموده است که این امر جای امیدواری و البته آفرین دارد.

    امید است در این شرایط خاص و حساس نخبگان لرستانی با منش های انسانی و تعهدی که در آن ها سراغ داریم ، رقابت های زمان انتخابات و انتصابات را کنار گذاشته و با مدیریت ارشد استان همکاری ، تعامل و اجماع داشته باشند.

    اینک آزمون دیگری فراروی نخبگان لرستانی چه آنان که در لرستان بوده و یا آنان که در خارج از مرزهای این استان در مسئولیت های مختلف هستند و یا در آینده نزدیک در مصادر اموری قرار خواهند، وجود دارد تا بار دیگر با همکاری و یاری رساندن به تیم مدیریتی جدید ، تعهد خود را برای خدمت به مردم شایسته لرستان نشان دهند ، گرچه شواهد حاکی از آن است که همه نخبگان و حتی گزینه ها و داوطلبان تصدی مسئولیت استانداری، امروزه وظیفه خود می‌دانند که منتخب و نماینده عالی دولت را در خدمت رسانی به مردم و شایسته لرستان یاری رسانده و برسر اهداف و سیاست گذاری ها ، همچنین در عمل و رویه با فرهاد زیویار همکاری و تعامل داشته باشند.

    نمونه بارز اینگونه تفکر و رفتار را باید در عملکرد جوانمردانه و درس آموز ، سردار مویدی بعنوان یکی از کاندیداهای مطرح برای تصدی استانداری و دیگر عزیزانی دانست که به منتخب دولت در لرستان تبریک و برای همکاری با ایشان اعلام آمادگی نمود ه اند ، دریافت.

    انشالله که در سایه وفاق، همدلی و تعامل، مجموعه نخبگان و همراهی همه آحاد و اقشار ،مردم شاهد حرکت و سرعت گرفتن امور در مسیر توسعه و رسیدن به نقطه مطلوب باشیم که غیر از این راهی برای لرستان و لرستانی متصور نیست.
    در یک کلام اجماع همه نخبگان لرستانی که توانمندی‌های آنها در مسئولیت ها و مسائل مختلف غیر قابل انکار است با در نظر داشتن این نکته که لرستان از تمام امکانات و منابع لازم برای توسعه برخوردار است ، راز و رمز توسعه ، پیشرفت و اعتلای لرستان و ارتقای این استان عزیز خواهد بود.

    دکتر محمد آریان‌پور

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید