تاریخ: ۱۰:۵۲ :: ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
تأمین آب شرب روستاها از اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد لرستان در یادداشتی به نقش آبرسانی در مهاجرت معکوس به روستاها پرداخت؛

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- بدون تردید جمعیت مناطق روستایی به‌عنوان جمعیت مولد کشور، نقش بسیار با اهمیتی در رشد و تعالی ایران اسلامی داشته و از این رو همواره مورد توجه ارکان مختلف نظام بوده است.
ارائه خدمات زیربنایی به این بخش از جمعیت حایز اهمیت کشور، از جمله اصلی‌ترین رسالت‌های نظام و به‌تبع آن مورد توجه و پیگیری ویژه وزارت نیرو، به‌عنوان متولی دو زیرساخت اصلی آب و برق نیز می باشد.
تأمین نیازهای اولیه جوامع روستایی و به‌طریق اولی آب شرب و بهداشتی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که باعث حفظ و بقای جمعیت روستایی در سکـونت‌گاه‌های فعلی خواهد شد.
استقرار جمعيت روستايي کشور در مناطق محل سكونتشان بسيار حائز اهميت بوده و اين در حالي است که طي سالهاي اخير با وقوع خشكسالي هاي پي در پي و ادامه دار، مشكلات عمده اي در تامين آب شرب روستاها ايجاد شده است. نقش بي بديل جمعيت روستايي کشور در توليد و تامين نيازهاي استراتژيک و حياتي کشور، پايداري، استقرار و صيانت مرزها، عدم مهاجرت بي رويه و رشد لجام گسيخته حاشيه نشيني در شهرها و عوامل ديگري از اين دست، لزوم اتخاذ تدابير و انجام برنامه ريزي هاي کلان براي تامين زيرساختهاي اوليه روستاييان را همگام با توسعه پايدار کشور، از اهميت ويژه ای برخوردار کرده است. بي شک يكي از مهمترين و اساسي ترين زيرساخت هاي هر جامعه اي، تامين آب شرب و بهداشتی مي باشد که با برنامه ريزي دقيق و تامين اعتبار لازم از صندوق توسعه ملی ، بحث آب روستايي کشور به سرانجام مناسبي رسیده است.
همچنین تأمین آب شرب روستاها از اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی تلقی می‌شود و به‌طریق اولی جزو سیاست‌های اساسی وزارت نیرو و دولت قرار دارد و اقدامات بسیار مناسبی در این ارتباط طی سالهای اخیر رقم خورده است از جمله این اقدامات می توان به بهره برداری از طرح های آبرسانی به ۳۸ روستای لرستان با اعتباری بالغ بر ۲۴۰میلیارد ریال که جمعیت تحت پوشش این طرح ها قریب به ۷هزار نفر به ۸روستای شهرستان پلدختر، ۶روستای شهرستان چگنی، ۱۴روستای شهرستان کوهدشت، ۹روستای شهرستان بروجرد و یک روستای شهرستان الیگودرز تحت پوشش قرار گرفته اند.
باید توجه داشت که اجرای طرح یکپارچه‌ سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی عمده مشکلات روستائیان در زمینه آبفا را برطرف کرد ودر سال‌های گذشته شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در شهرستان ها فعال بودند اما به نظر می‌رسد نمی‌توانستند از توانمندی‌های موجود استفاده بهینه کنند اما امروز با اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‌های این دو شرکت به طور همزمان بهره‌مند شد.
همچنین به واسطه اقدامات خوب صورت گرفته، در این مناطق، شاهد رشد جمعیت روستایی هستیم و واژه مهاجرت معکوس از ذهن اهالی محترم روستا حذف شد.
این موضوع به روشنی بیانگر آن است اگر دستگاه های دولتی و شرکت های خدمت رسان به وظایف خود به خوبی عمل کنند قطعا می توان نقش مهمی در رفع محرومیت و بازگشت مردم به مناطق روستایی داشت.

استان لرستان طی سال‌های اخیر با تنش آبی مواجه بوده و امسال هم با این موضوع مواجه بود به طوریکه با شروع فصل گرما مشکل تامین آب شرب تعدادی از روستاهای استان لرستان آغاز شد.
کاهش نزولات آسمان، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته و نه‌تنها خساراتی بر پیکره کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست واردشده است بلکه مردم برخی مناطق روستایی استان را نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه کرده است.
مشکل برخی روستاهای لرستان در تامین آب شرب به دو طریق است. یکی قطع مکرر آب در روستاهای جنوب استان که در طول شبانه روز رخ داده و ساعاتی مردم از نعمت آب محروم هستند که با پیگیری‌های شرکت آب و فاضلاب استان، این مشکل امسال کمتر شده و با اجرای طرح های آب رسانی رفع شده است.
اما مسئله دوم و مهم‌تر، روستاهای زیر ۱۰ خانوار در استان لرستان است که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند و برخی از این روستاها فاقد زیر ساخت‌های شبکه آب رسانی هستند. این روستاها معمولا یا با تانکر آب رسانی می‌شوند یا سراغ آب چشمه‌ها می‌روند و یا به طرق دیگر آب مصرفی خود را تامین می‌کنند که اکثر این موارد غیر بهداشتی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به وضعیت آب رسانی در استان لرستان عنوان کرده بود: پس از یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب یکی از اولویت‌‌های اصلی این شرکت توزیع عادلانه آب در روستاهاست که در استان لرستان حدود سه هزار و ۵۰ روستای ثبت شده وجود دارد که از این تعداد هزار و ۵۵۳ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب لرستان هستند و مابقی روستاها به دلیل اینکه کمتر از ۱۰ خانوار هستند دولت باید جهت آبرسانی به آنها اقدام کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه روستاهای کمتر از پنج خانوار نیز کد روستا گرفته‌اند، بیان کرد: برخی در فضای مجازی در رابطه با روستاهای کمتر از ۱۰ خانوار که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند و این شرکت نمی‌تواند میلیاردها تومان پول بیت المال را جهت آبرسانی به دو خانوار هزینه کند مطالبی را مبنی بر پاسخگو نبودن این شرکت و یا آب غیر بهداشتی مطرح کردند که این درحالی است که آب غیر بهداشتی با چشم تشخیص داده نمی‌شود بلکه باید از طریق آزمایشگاه غیر بهداشتی بودن آن ثابت شود برهمین اساس شرکت آبفا این آمادگی را دارد از آب هر روستایی که گفته می‌شود غیر بهداشتی است نمونه گیری کرده و جهت آزمایش به آزمایشگاه مرجع و رسمی استان ارسال کند.

کرم وند گفت: در شرکت آب و فاضلاب استان لرستان جهت آبرسانی به روستاهای فاقد شبکه لوله کشی برنامه کوتاه مدتی تعریف شده که بر همین اساس مدیریت و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب به این روستا مراجعه کرده و اطلاعاتی در رابطه با وضعیت جغرافیایی و مجتمع های آبرسانی شرکت برآورد کرده‌اند.
خوشبختانه با بهره برداری از طرح های آبرسانی به ۳۸روستای استان لرستان، مشکلات ناشی از آب آشامیدنی آلوده و غیربهداشتی و مشکلات اقتصادی در این روستاها حل شد و می توان امیدوار بود به همت وزارت نیرو و تلاش شرکت های آب و فاضلاب در کشور معضل آبرسانی به روستاها برطرف شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید