گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۰:۵۱ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش درآمد شهرداری‌های کوچک شد

مدیرکل امور شهری و شوراهای شهری لرستان اظهار کرد: تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی درآمد شهرداری‌های کوچک در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، عنایت الله میرزایی در نشست تخصصی اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با حضور شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر های استان با بیان اینکه ۳۳ شهرداری در استان داریم که ۲۴ شهرداری آن زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت هستند، عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی پیش روی شهرداری‌های کوچک حقوق معوقه است به طوری که شهرداری‌ها کوچک ما ۳۶ میلیارد تومان حقوق معوقه دارند.

وی افزود: شهرداری شهرهای کوچک لرستان سال مالی سختی را داشتند که منجر به اعتراضاتی شد، به طوری‌که برخی از این شهرداری‌ها به طور موقت تعطیل شدند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای شهری لرستان عنوان کرد: دلیل عمده این اتفاق قانون تغییر مالیات بر ارزش افزوده بود که منجر به کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی درآمد شهرداری‌های کوچک در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.

میرزایی گفت: درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده اکنون بر اساس شاخص جمعیت توزیع می‌شود در حالی که قبلا بر اساس ضریب محرومیت لحاظ می‌شد، بنابراین مطالبه ما این است که همچنان بر اساس شاخص محرومیت درآمدها توزیع شود.

وی عدم توزیع متوازن به دلیل نبود صنایع مادر و بزرگ را از چالش‌های شهرداری‌های لرستان عنوان کرد و گفت: سهم شهرداری و دهیاری‌های استان از محل ماده ۴۲مالیات با گذشت یک سال و نیم دریافت نشده است، در حالی که برخی استان‌ها این سهم را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای شهری لرستان در خصوص مشکل تخصیص قیر رایگان در شهرداری‌های کوچک بیان کرد: ۲۴ شهرداری کوچک لرستان اعتبار و هزینه حمل قیر تا کارخانه آسفالت را ندارند، این موضوع باعث شده سهمیه رایگان برای برخی شهرداری‌ها در حال برگشت باشد و برخی در انبارها مانده است.

وی رای دیوان عدالت اداری در خصوص عدم صدور پروانه برای املاک قولنامه‌ای را نیز یک مشکل اساسی عنوان کرد و افزود: در حالی‌که ۷۵درصد مراجعات به شهرداری‌ها قولنامه‌ای است اما به دلیل این قانون، درآمد شهرداری کم و تخلفات ساختمانی و نارضایتی مردم افزایش پیدا کرده است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید