تاریخ: ۲۳:۲۶ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
جشنواره اقوام؛ زمینه ساز رونق گردشگری هنری و فرهنگی

برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در استانها ،به خودی خود یک رخداد خارق العاده نیست.برگزاری اینگونه جشنواره ها در حالت عادی می تواند ،موجب ارتقای شاخصهای فرهنگی جامعه شود.

ناصر دولتشاه-برگزاری اینگونه برنامه ها اگر در راستای یک برنامه فراگیر برای توسعه فرهنگی،استان باشد،سطح تاثیر آن از یک رخداد عادی فرهنگی فراتر خواهد رفت.
در سالهای اخیر ایده ها و طرحهای خلاقانه ای در راستای گسترش صنعت گردشگری استان از سوی صاحب نظران این حوزه پیشنهاد شده است.
یکی از این ایده ها که براساس قابلیتها و پتانسیل موجود مطرح شده است.گسترش گردشگری فرهنگی و هنری استان،بویژه فرهنگ و هنر بومی است.
دراین طرح با توجه به رواج هنر های محلی بویژه موسیقی بومی،کارگاههای ساخت سازهای بومی،علاقه وافر مردم به کنسرتهای موسیقی محلی،شاهنامه خوانی و سایر هنرهای بومی،تعدادقابل توجه مفاخر و مشاهیر حوزه فرهنگ و هنر عامه،تعداد بالای جشنواره های هنر بومی در گستره ملی،منطقه ای،استانی و شهرستانی و سایر زمینه های دیگر،پیشنهاد شده است که شهر خرم آباد بعنوان پایتخت فرهنگ و هنر محلی ایران معرفی و زیرساختهای لازم در این راستا پیش بینی شود و مبلمان شهری و سیمای هنری شهر به نحوی طراحی شود ،که آمادگی لازم را برای اجرای این طرح داشته باشد،در این طرح فضاهای فرهنگی لازم ازجمله استودیو ها،سالنهای اجرا،پارکهای هنری،فضاهای روباز برای اجراهای محیطی،بازارها و گذرهای ویژه فرهنگی ،هتلها و بهینه سازی زیرساختهای گردشگری و ایجاد سالنهای اجرا در مناطق توریستی و گردشگری استان، پیش بینی و پیشنهاد داده شده است.در این طرح حتی اعتبارات لازم برای تبدیل شدن خرم آباد به پایتخت فرهنگ و هنرعامه کشور محاسبه شده است.ازجمله برنامه های پیشنهادی این طرح ،برگزاری سالانه جشنواره های بین المللی فرهنگ و هنر عامه است،که در این صورت براساس زمان بندی طرح در یک پروسه۵ساله خرم آباد می تواند جایگاه سوم کشور را در صنعت توریسم و جایگاه نخست کشور را در توریسم فرهنگی کسب نماید،و در یک پروسه ده ساله در صورت اجرای دقیق طرح جایگاه نخست صنعت توریسم کشور را در بین استانها کسب خواهد نمود.
حال برگزاری سالانه جشنواره اقوام در استان لرستان ،بویژه در خرم آباد می تواند زمینه اجرای طرح مذکور را مهیا نماید.اما اجرای این طرح و یا طرحهای مشابه محدودیتهای سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و اعتقادی هم ممکن است داشته باشد.و اجرای آن ممکن است ،در کوتاه مدت امکان پذیر نباشد و در این زمینه باید ضمن فرهنگ سازی،هم گفتمان سازی شود و هم ضرورت اجرای آن از طریق گفتگوهای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی ،اطلاع رسانی شود.
ازمرداد۱۳۹۷ تاکنون جشنواره های متعددی در حوزه فرهنگ و هنر عامه بویژه موسیقی محلی در استان لرستان برگزار شده است،که برگزاری این برنامه ها علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی می تواند زمینه های اجرای طرح جامع گردشگری فرهنگی را فراهم نماید.
اولین بارقه امید در این راستا ،در مرداد۱۳۹۷با تاکید استاندار لرستان
و در جشنواره موسیقی قوم لر باحضور۱۱استان کشور بوجود آمد.آقای استاندار در این جشنواره
که در مجموعه گردشگری قلعه فلک الافلاک برگزار شد،خرم آباد را پایتخت فرهنگی قوم لر معرفی کرد،در این جشنواره ۴۰گروه موسیقی و هنر بومی از ۱۱استان توانستند دهها هزار نفر را جهت استفاده از برنامه های خود ،به محل اجرا بیاورند.برای نخستین بار بسیاری از گردشگران و مسافران از برنامه های هنری هنرمندان بعنوان جاذبه هنری گردشگری استان استفاده نمایند.
در واپسین روزهای سال۱۳۹۷ یکبار دیگر استان لرستان شاهد برگزاری جشنواره اقوام ایرانی بود ،تفاوت این جشنواره با جشنواره پیشین در گستردگی و پراکنش اجراها بود این جشنواره در بسیاری از شهرها و بخشهای استان و باتنوع بیشتر در برنامه ها برگزار شد،در این جشنواره که در ۱۰نقطه استان برگزار شد قابلیتهای فرهنگی و هنری استان به نمایش گذاشته شد.
و اینک در آبان ماه۱۳۹۸استان لرستان و شهر خرم آباد میزبان ۲۷ استان کشور شده تا بعنوان پایتخت فرهنگ و هنر عامه ،بتواند،میزبان هنرمندان هنر عامه کشور باشد.این جشنواره همچون جشنواره سال گذشته با حمایت استاندار و تامین اعتبار لازم از سوی ایشان برگزار می شود.نکته جالب در این جشنواره حضور میهمانانی است از سراسر کشور که بعنوان گردشگر فرهنگی به شهر خرم آباد سفر نموده تا بتوانند از جاذبه های هنری این جشنواره و استان لرستان استفاده نمایند. اینگونه به نظر می رسد که مدیریت ارشد استان به درستی این قابلیت و پتانسزل سرشار استان را در حوزه گردشگری هنری و فرهنگی درک کرده اند.امید که این اتفاقات هنری و فرهنگی در استان مستدام باشند.

*کارشناس فرهنگی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید