نشست خبری رئیس دانشگاه لرستان به مناسبت هفته دولت:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۴:۲۰ :: ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
دانشگاه لرستان در زمینه کیفیت تولید علم در رتبه ۴۲ قرار دارد

همزمان با ایام گرامیداشت هفته دولت، نشست خبری دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان و معاونان دانشگاه، با اصحاب رسانه استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان، در جمع خبرنگاران، گفت: هفته دولت را به همه دولتمردان دولت تدبیر و امید به ویژه همکاران دانشگاه لرستان تبریک و تهنیت عرض میکنم؛ یاد و خاطره دو شهید گرانقدر دولت، شهیدان رجایی و باهنر را که اُسوه های خدمت صادقانه، بی منت و بی آلایش به مردم بوده اند، گرامی میدارم و آرزوی سلامتی و سربلندی برای مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، همه دولتمردان و شما اصحاب رسانه را دارم.
دکتر عزیزی، تشریح کرد: ما همیشه خودمان را نقدپذیر دانسته ایم و تا جایی که در حد توانمان بوده است تلاش کرده ایم نقصها را رفع کنیم؛ هیچ موقع هم ادعا نکرده ایم که همه کارهایی که در این چند سال انجام داده ایم هیچ ایرادی نداشته اند؛ ما همیشه نقدهای دلسوزانه را پذیرا هستیم؛ رسالت اصحاب رسانه هم در هفته دولت از دو بُعد سنگین است: یکی اینکه خدمات دولت را باید به اطلاع مردم برسانند و دیگر آنکه: اگر ایرادات و اشکالاتی هست با بیان آنها در جهت اصلاح ایرادات، گام بردارند.
وی، توضیح داد: دانشگاه لرستان اولین نهاد علمی و فرهنگی بود که براساس مصوبه و قانون مجلس ششم اطراف قلعه فلک الافلاک را تخلیه و به مکان فعلی یعنی کمالوند دانشگاه لرستان نقل مکان کرد.
رئیس دانشگاه لرستان، تشریح کرد: سرانه فضا در دانشگاه لرستان در سال ۹۳ نزدیک به ۸ مترمربع بود؛ الان که در سال ۹۸ هستیم سرانه فضای دانشگاه به حدود ۱۴ مترمربع ارتقاء یافته و در مجموع کُل به حدود ۱۰۸ هزار مترمربع رسیده است؛ از سال ۹۳ تاکنون، نزدیک به ۳۴ هزار مترمربع ساخت و سازهای فیزیکی در دانشگاه لرستان صورت گرفته است؛ در حوزه تولید علم و حرکت به سوی دانشگاه جامعه محور و دانشگاهی که بتواند مشکلات جامعه را رفع کند، نزدیک به ۳۳۰ درصد رشد تولید مقالات علمی معتبر مختلف داشته ایم؛ در طرحهای برون دانشگاهی هم رشد نزدیک به ۳۰۰ درصدی را کسب کرده ایم؛ در حوزه فرهنگی نیز تلاشمان این بوده است که دانشگاه یک محیط آرام ولی سرزنده و بانشاط باشد؛ در دانشگاه لرستان، فضای باز قانونمند برای فعالیت و نشاط همه تشکلهای دانشجویی وجود دارد؛ تشکلهای اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل دانشجویی در یک فضای باز و مبتنی بر تضارب آراء، فعالیت دارند؛ در زمینه دانشجویی نیز به نظرم هیچ دانشگاهی در کشور نداریم مثل دانشگاه لرستان که برای همه دانشجویان دختر، حتی دانشجویان شبانه دختر هم خوابگاه اختصاص بدهد؛ در بخش دانشجویان دختر، خوشبختانه هیچگونه کمبودی برای اسکان دانشجویان دختر در خوابگاهها وجود ندارد؛ سیاست کلی ما این است که خوابگاههای دانشجویی دانشگاه لرستان را در سایت مرکزی دانشگاه لرستان، تجمیع کنیم؛ در این راستا تسهیلات از بانک ملی دریافت کرده ایم و در حال ساخت خوابگاه دانشجویان پسر در سایت مرکزی دانشگاه لرستان با ظرفیت ۳۲۰ نفر هستیم و اگر این خوابگاه به مرحله افتتاح برسد بخشی عمده ای از مشکلات خوابگاهها در راستای تجمیع خوابگاهها، رفع می شوند؛ در زمینه سلف سرویس نیز تجهیزات به روز و علمی در سلف سرویس دانشگاه وجود دارند.
دکتر خسرو عزیزی افزود: ما در وضعیت فعلی، خیلی با توسعه کمی رشته های تحصیلی، موافق نیستیم؛ توسعه کمی در دورانهای قبل از ما صورت گرفته است و باید از همه مدیران قبلی دانشگاه، به خاطر زحماتی که کشیدند هم تشکر کنیم ولی الان وضعیت جامعه به گونه ای است که باید توسعه کیفی را بر توسعه کمی رشته های تحصیلی ارجحیت داد و براساس آمایش سرزمینی، توسعه کیفی رشته های تحصیلی را باید گسترش داد تا مهارت دانشجویان و دانش آموختگان متناسب با ظرفیتهای استان افزایش یابد.
وی بیان داشت: ایجاد رشته های تحصیلی همچون گردشگری، باستانشناسی، شیلات، محیط زیست و امثالهم، در راستای حرکت دانشگاه به سوی دانشگاه جامعه محور صورت گرفته است و یک روند مثبت برای افزایش اشتغالزایی است.
رئیس دانشگاه لرستان افزود: دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است که بتواند چالشهای جامعه را رفع کند و برای نمونه، ایجاد مرکز تحقیقات بلوط دانشگاه لرستان و اخذ مجوز برای ایجاد پژوهشکده عسل دانشگاه لرستان، از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت مفهوم دانشگاه نسل چهارم و جامعه محور صورت گرفته است.
دکتر عزیزی، تصریح کرد: عدم تناسب بین رشته های تحصیلی با بازار کار، فقط مشکل استان لرستان نیست؛ بلکه یک مشکل سراسری در کشور است و البته اقدامات خوبی در دانشگاههای کشور براساس سیاست کلی وزارت علوم در راستای آمایش سرزمینی، صورت گرفته است.
وی، ادامه داد: شورایی در دانشگاه لرستان تحت عنوان شورای راهبردی مدیریت سبز وجود دارد که اصلاح الگوی مصرف و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مورد توجه قرار گرفته است؛ الان ۳۰ هکتار باغ در دانشگاه لرستان هست و در این زمینه از دانشگاههای موفق کشور هستیم؛ در زمینه آبیاری هوشمند هم کارهای خوبی در دانشگاه لرستان صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه لرستان، گفت: در بحث تقویت مهارت آموزی برای دانشجویان، کارگاهها و دوره های عملی خوبی برای دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شده است.
دکتر عزیزی توضیح داد: دولت به تنهایی نمی تواند مشکل بیکاری را رفع کند و بایستی کارآفرینی و فعالیتهای بخش خصوصی را تقویت کرد؛ برای نمونه، تولید و پرورش گیاهان دارویی، یکی از ظرفیتهای کشاورزی استان لرستان است که خوشبختانه فعالیتهای خوبی توسط برخی دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در این راستا صورت گرفته است.
وی ادامه داد: دانشگاه لرستان در سال ۹۳ دانشجوی خارجی نداشت اما در حال حاضر و با تلاشهای صورت گرفته در راستای تقویت دیپلماسی علمی بین المللی، دانشگاه لرستان دارای تعداد ۵۳ دانشجوی خارجی است؛ تفاهم نامه های مختلف علمی نیز بین دانشگاه لرستان و دانشگاههای کشورهایی همچون آلمان و استرالیا منعقد شده است که یک گام مهم در مسیر توسعه همکاریهای علمی بین المللی است.

رئیس دانشگاه لرستان، تشریح کرد: دانشگاه لرستان در زمینه کمیت تولید علم در رتبه ۳۵ و در زمینه کیفیت تولید علم در رتبه ۴۲ قرار دارد؛ این رتبه در بین ۱۸۰ مرکز آموزش عالی کشور، تعیین شده است.
دکتر خسرو عزیزی، تصریح کرد: برای ارتقای رتبه کیفیت تولید علم، مرکز رشد در دانشگاه لرستان ایجاد شده است؛ آیین نامه ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی اصلاح شده؛ همچنین طرحهای برون دانشگاهی، تقویت و گسترش داده شده اند.
دکتر عزیزی، بیان داشت: احداث بیمارستان تخصصی دامپزشکی دانشگاه لرستان یکی از اقدامات زیرساختی مهم در غرب کشور بوده است که الان مشغول خدمت رسانی است.
رئیس دانشگاه لرستان، تأکید کرد: راه اصلی رفع چالش بیکاری در جامعه، تقویت و ارتقای ارتباط بین دانشگاه و جامعه است؛ ارتباط بین دانشگاه با صنعت، کشاورزی و بخش اجرایی، باید یک ارتباط دوطرفه و پایدار باشد تا چالشهای جامعه، رفع شوند.
دکتر عزیزی، تصریح کرد: رویکرد ما این است که طرحها و پژوهشهای دانشگاهی، خروجیهای کاربردی و عملیاتی برای رفع مشکلات جامعه داشته باشند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید