تاریخ: ۱۰:۳۷ :: ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
زنان ایرانی پیشگام در ارتقا سطح زندگی و امنیت اقتصادی

مریم مهری*- مساله « برابری» یا « تساوی» حقوق زن و مرد این روزها که زنان نیز همپای مردان در پیکار اقتصادی ، قامت آراسته اند و به نقش آفرینی می پردازند ، شاید کم کم دارد کمرنگ می شود و می توان گفت که امروز زنان ایرانی در زمینه ارتقا سطح زندگی و امنیت اقتصادی کشور نه تنها دوشادوش مردان بلکه در زمینه هایی نیز پیشگام شده اند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- تغییرات و چالش های روزافزون موجود در عرصه اقتصاد بیش از هر زمان دیگری بر زندگی اقشار محتلف جامعه تاثیر گذاشته و انعطاف پذیری در سبک زندگی ، مدیریت درآمد و هزینه و مهمتر از آن بسترسازی برای ایجاد مشاغل نوین و خانگی از مواردی است که سبب می شود نقش زنان در ارتقا سطح زندگی و امنیت اقتصادی بیش از هر زمان دیگری برجسته شود.
همه می دانیم که مشکلاتی از قبیل تحریم ، تورم ، افزایش قیمت دلار و … برهمه بخش های زندگی و به ویژه بخش خصوصی تاثیرات جدی داشته و باعث رکود و تعطیلی برخی مشاغل و کسب و کارها شده است.
طبیعتا در چنین شرایطی جامعه و خانواده های افراد بیکار با حجم عدیده ای از مشکلات مواجه می شوند که در گام اول پذیرش این مشکل و در گام بعد ، برنامه ریزی و تلاش برای ایجاد یا حتی پیدا کردن یک شغل مناسب می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش بحران های روحی فرد و خانواده داشته باشد و زنان در این زمینه به دلایل عمده ای بیش از سایر افراد اثرگذارند.
در چنین شرایطی زنان به مثابه نقطه ثقل و موتور محرکه خانواده برای ایجاد تفکر کارآفرینی و مدیریت درآمد و هزینه خانوار بر سطح درآمد و پس انداز خانوار و در نهایت خود جامعه موثرند .
بی شک ترويج فرهنگ بهره وری اقتصادی در خانواده، تغيير شيوه مصرفی زندگی خانواده‌ها‌ و … از جمله راهكارهای موثر در تحقق اهداف اقتصاد خانواده است که زنان در این مسیر به صورت خودکار و غریزی ، فعالیت می کنند و در تلاش اند که نسلی آگاه با چالش ها و شرایط متزلزل اقتصادی روز جامعه ، تربیت کنند کما اینکه این مطلب به صورت مشروح تفکر اقتصادی زنان را معرفی می کند و منکر موارد فردی مربوط به اسراف کاری و هزینه تراشی برخی بانوان نیست.
به هر روی و در حال حاضر زنان در دو بعد به صورت ویژه کمک کار حوزه اقتصاد هستند یکی در زمینه فرهنگ مصرف و دیگری در زمینه کارآفرینی و در هر کدام از این ابعاد وظایف مهمی برعهده دارند.
در زمینه فرهنگ مصرف و توجه به صرفه جویی به عنوان عامل اساسی برای کاهش هزینه های اضافی خانوارها ، زنان می توانند نقش کلیدی و مهمی بر عهده داشته باشند و نسل فعلی و آینده را به این فرهنگ آشنا و تجهیز نمایند.
در این راستا احيای فرهنگ بومی با شعار ساده ‌زيستی كه می ‌تواند از سوی مادران خانواده اتفاق بيفتد، نقش مهمی در اصلاح شيوه زندگی های امروزی خواهد داشت.
همان گونه كه خانواده به عنوان واحد كوچكي از اجتماع در پيشرفت و توسعه همه جانبه جامعه نقش اصلی را دارد، ميزان، چگونگی و نوع حضور زن به عنوان کانون اصلی خانواده درعملكرد و چرخه‌ اقتصاد كشور تأثيرگذار است به نحوی که خانواده در مصرف تابع زنان است و زنان در اقتصاد خانواده بسيار مؤثرتر از مردان عمل می کنند.
با نگاهی به وضعیت شیوع ویروس کرونا و خسارت های اقتصادی ناشی از آن در سطح جهان به خوبی در می یابیم که زنان ایرانی در این برهه نشان دادند که نه تنها در کنترل و مدیریت هزینه های اقتصادی با توجه به فشار اقتصادی وارده به علت تعطیلی و رکود برخی مشاغل مهارت دارند بلکه در زمینه تولید ، توزیع ، فروش ، بسته بندی و … بسیاری از لوازم و محصولات مانند ماسک ، دمنوش و خوراکی های گیاهی و … پیشگام هستند و قربانی تغییر و شرایط نیستند و خودشان در مسیر کارآفرینی و درآمدزایی و در نهایت توسعه اقتصادی حرکت می کنند.
با این توصیف نگاهی به آمار اشتغال زنان در بخش دولتی و خصوصی و همچنین زنان سرپرست خانوار نشان می دهد که تا چه میزان زنان ایرانی در سال های اخیر در مسیر کارآفرینی و علاوه بر آن کسب شغل و درآمد در حرکت بوده اند.
افزایش سطح تحصیلات عالیه در جامعه زنان در کنار اندک تغییر محسوس در زمینه به کارگیری زنان در پست های مدیریتی پس از سال ها در حاشیه قرار گرفتن نشان می دهد که امروز نقش موثر زنان در حوزه مدیریت به ویژه مدیریت منابع و مصارف و توسعه فرهنگی جامعه ، به خوبی آشکار شده و زنان نیز با جدیت و عزم بیشتر در این عرصه حضور یافته اند.
با این تفاسیر جامعه زنان برای اثرگذاری و پویایی هرچه بیشتر نیازمند زنان پیشرو، تشکل ها و اتحادیه های قوی و خلاق و همراهی و همدلی جامعه زنان ایرانی است و امید می رود که سیاست ها و خط مشی های کلی در حوزه زنان نیز بر بهبود عملکرد زنان بیفزاید زیرا تنها در نظر گرفتن شرایطی مانند پرداخت تسهیلات در کنار کم توجهی به موانع قانونی یا حقوقی و … نمی تواند حمایت گر همه جانبه برای توسعه نقش های اقتصادی زنان و کارآفرینی بانوان باشد.
خط مشی ها و سیاست گذاری هایی که سهم یا درصد ویژه ای از مشاغل و حرف را برای فعال کردن ۵۰ درصد نیروی کار جامعه تعریف می کند و بسترسازی لازم برای توسعه مهارت های کنونی و آتی آن در شرایط بسیار پیچیده و شبکه ای جهان معاصر، فراهم می کند.

* فعال رسانه ای

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید