چالش همیشگی مدیریت شهری؛
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۴:۰۶ :: ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
شایسته سالاری یا طایفه سالاری در شهرداری خرم‌آباد؟

رضا جابری، سرپرست روزنامه آفرینش در لرستان در یادداشتی شایسته سالاری و طایفه سالاری در شهرداری خرم‌آباد را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، جابری در این یادداشت نوشته است؛ به اذعان گذشتگان، کارشناسان و حتی مردم عادی دوران شهردار فقید علی‌محمد ساکی یکی از طلایی‌ترین دوران پیشرفت شهر در حوزه شهرداری و شهرسازی به حساب می‌آید، زیرا دغدغه شهردار، آبادانی شهر و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهری و مردمی به دور از طایفه، زبان و مکان بلکه بر اساس شایسته‌سالاری بود.

خیلی از پروژه‌هایی که اکنون در سطح شهر خرم‌آباد شاهد آنها هستیم حاصل این تلاش شایسته سالار و تخصص محور با کم‌ترین امکانات می‌باشد.

پس از شهردار ساکی شهرداران بسیاری بر مسند مدیریت شهری خرم‌آباد ریاست کرده‌اند ولی چون نتوانستند خدمات شایسته‌ای در شان مردم این دیار ارائه دهند هم‌چنان سایه شهردار ساکی بر روی خدمات آن‌ها سنگینی می‌کند. مهم‌ترین دلیل موفقیت شهردار فقید خرم‌آباد شایسته سالاری، استفاده از نیروهای مجرب، متخصص و دوری از طایفه‌گرایی بود.

اکنون که شش دوره از تشکیل شوراهای اسلامی شهر در کشور عزیزمان می‌گذرد و شهرداران توسط این پارلمان محلی با سلایق مختلف و با توجه به تخصص، تجربه و توانمندی انتخاب می‌شوند اما متاسفانه برعکس کل کشور شایسته‌سالاری، توانمندی، تخصص و سواد لازم برای تصدی صندلی شهرداری و مدیران تابعه آن در شهر خرم‌آباد جایش را به انتخاب‌هایی از روی فشارهای طایفه‌ای و سیاسی داده که در این میان قدرت طایفه بر سیاست همیشه غالب بوده است.

در دوره پنجم شورای اسلامی شهر خرم‌آباد که به گواه متخصصان و کارشناسان حوزه شهری ضعیف‌ترین، پرحاشیه و پرچالش‌ترین دوره نسبت به ادوار گذشته شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بود و با انتخاب شهرداری ضعیف و دخالت در انتخاب مدیران شهرداری و اعمال فشار بر شهردار جهت انتصاب افراد مورد نظر که فاقد تخصص، توانمندی و تجربه کافی در حوزه‌های شهری بودند شهردار را به بیراهه کشاندند و زمینه‌های فساد برخی مدیران را در شهرداری ایجاد کردند که با ورود دستگاه‌های امنیتی شهردار و تعدادی از مدیران شهرداری که توسط اعضای شورای اسلامی شهر به شهردار تحمیل شده بودند دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند و این اقدام که نشات گرفته از بی‌تدبیری اعضای شورای اسلامی شهر دور پنجم به حساب می‌آمد و فشارهای سیاسی و طایفه‌ای آن‌ها باعث شد تا شهردار از حوزه کاری خود دور و به حاشیه کشیده شود و این‌گونه اقدامات شورا و شهردار باعث شد تا آبروی این شهر چند هزار ساله مضحکه دست شبکه‌های معاند و گروهک‌های ضد انقلاب شود.

حال با ورود شورای دور ششم بارقه‌هایی از امید در دل مردم شهر پدیدار گشته است، زیرا اکثر اعضای شورا در شعارهای انتخاباتی خود شایسته سالاری را بر طایفه‌گرایی بارها فریاد زده‌اند و انتظار مردم دوری از ترکیب‌های خطرناک ۴ به ۵ و ۳ به ۶ و غیره است.

حال نحوه انتخاب مهندس فتوحی در روزهای اول شورا پس از اعلام فراخوان عمومی انتخاب شهردار شائبه‌هایی را که زنگ خطر طایفه‌گرایی و انتخاب‌هایی بدور از تخصص و توانمندی و شایسته سالاری را برای حوزه شهری به صدا درآورده است.

البته با توجه به پیشینه مهندس فتوحی که به فردی پاکدست در بین نیروهای شهرداری معروف است و همیشه شعار شایسته سالاری سر داده است انتظار می‌رفت دور از فشارهای طایفه‌ای دست به انتخاب مدیران توانمند شهری بزنند ولی متاسفانه طی روزهای اخیر چند انتصاب توسط شهردار انجام و شایعاتی مبنی بر انتخاب‌های بعدی وی بارقه‌های امید شایسته سالاری را کم رنگ و روزهای تیره و تاریک را برای مدیریت شهری در آینده‌ای نه چندان دور نشان می‌دهد.

اصحاب رسانه استان از شرایط موجود در سطح شهر خرم‌آباد که نشات گرفته از انتخاب‌های نادرست و استفاده از افراد غیرمتخصص در حوزه خدمات شهری که در راس آن معاونت خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد قرار دارد بارها گزارش‌هایی تهیه و به اطلاع عموم مردم و مسئولین رسانده‌اند و طبق رسالت خود بر سر منافع مردم با احدالناسی مماشات نکرده و پیگیر مطالبات و مشکلات حوزه مدیریت شهری می‌باشند.

حال انتظار مردم از اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهردار خرم‌آباد دوری از طایفه‌گرایی با انتخاب مدیران شایسته برای این حوزه می‌باشد و اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی و چشم بینا و‌ گوش شنوای جامعه پیگیر این مطالبه بحق مردمی تا حصول نتیجه خواهند بود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید