مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان خبر داد:
تاریخ: ۸:۰۴ :: ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
صدور بیش از ۶۳ هزار حواله الکترونیک به همت کارکنان شرکت خدمات حمایتی/  تأمین و تدارک به‌‌موقع نهاده‌های کشاورزی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ نوشته گفت: طبق فرمایشات رهبر انقلاب، که شعار امسال را سال تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری فرمودند در این راستا، این شرکت پشتیبانی و خدمت رسانی به اقشار مختلف و مخصوصا کشاورزان ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، کامران ماسوری گفت: شرکت خدمات حمایتی در کشور، در زمینه های کشاورزی و کود، سم، بذر و ماشین آلات کشاورزی فعالیت می کند اما در حال حاضر در لرستان، فقط در توزیع کود و ماشین آلات کشاورزی فعالیت می کنیم.

وی افزود: این شرکت دستاوردهای قابل قبولی در زمینه تأمین و تدارک بهنگام و مناسب نهاده‌های کشاورزی به ویژه انواع کود های ازته ،فسفاته و پتاسه به دست آورده است.

ماسوری گفت: با توجه به اینکه مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی مهندس رسولی مجری طرح خودکفایی کودهای شیمیایی هستند یکی از کارهای مهم این شرکت تولید کودهای کشاورزی، حمایت از تولید داخلی با تامین مواد اولیه و فروش تضمینی تولیدات داخلی در بستر شبکه بزرگ کارگزاران کشورمی باشد.

وی به تقسیم بندی کود به دو نوع پر مصرف و کم مصرف اشاره و بیان کرد: کودهای پرمصرف، شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است و کود های کم مصرف شامل عناصری مثل منیزیم، آهن ، مس و… است و خیلی از عناصر و کود ها مثل گوگرد که مورد نیاز هستند ولی به مقدار کمتر.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: کودهای پرمصرف موضوع اصلی است چرا که به مقدار زیاد استفاده می شوند و تاثیر خیلی زیادی دارند، همچنین در کود ازته هم در پتروشیمی های سراسر کشور تولید میشود و صادرات هم در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش به طور صددرصد، کود فسفاته وپتاسه را وارد می کردیم و به تبع قیمت ارز و دلار ،در مورد قیمت این محصولات تاثیر داشت ولی سال گذشته وقتی که ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، به ارز نیمایی تبدیل شد قیمت کود بالارفت وبنا بر این شد که ما در زمینه کودهای پتاسه و فسفات به خودکفایی برسیم.

ماسوری گفت: در ایران خاک مورد نیاز پتاس داریم و در چند استان نیز معادن پتاس موجود است که در تولید داخلی این نوع کودها مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: خوشبختانه با قراردادی که با کارخانه مس کرمان و وارد شدن خاک فسفات و تبدیل و فرآوری توسط تولیدکنندگان داخلی به این راه می رسیم و نزدیک می شویم که به زودی شاهد خودکفایی باشیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: در راستای حمایت از تولید داخل، با ۱۷۰ تولیدکننده داخلی تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده و میزان ۴ هزار و ۶۰۰ تن از ۱۴ تولیدکننده داخلی کودهای پتاسه و فسفات حمل شده به استان از طریق شبکه کارگزاری تحت نظارت شرکت خدمات حمایتی شعبه لرستان در سطح استان توزیع می کند.

وی به یکی دیگر از فعالیت های این شرکت خدماتی اشاره کرد و گفت: مرکز مطالعات کاربردی این شرکت ، تمام کود های تولید شده داخل و کودهای وارداتی را نمونه برداری و آزمایش می کند و در صورت تایید، اجازه توزیع می‌دهند، همچنین این شرکت، تولید کننده کود های ریز مغزی است و در تولید کودهای ازته و فسفاته در حال حاضر، در استان شرایط تولید نداریم.

ماسوری اضافه کرد: این موضوع در دیدار با نمایندگان و مسئولین استانی مطرح شد که ما هم در استان مانند سایر استانها کارخانه تولید کودهای فسفاته و پتاسه داشته باشیم و سال گذشته هم فراخوان عمومی زدیم ولی متاسفانه استقبال مواجه نشد.

او ادامه داد: بیشترین نیاز مربوط به کود فسفاته و پتاسه است که خیلی هم پر مصرف هستند و در همین راستا، به دو دلیل بتوانیم در استان تولید کنیم که هر موقع نیاز داشتیم دسترسی راحت تری داریم و اشتغال زایی هم دارد و این موضوع به نمایندگان هم پیشنهاد شد و از خبرنگاران هم میخواهیم در این خصوص اطلاع رسانی نمایند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: فعالیت های شرکت تامین و توزیع انواع کودهای ازته ،فسفاته و پتاسه است و توجه به ذخایر مناسب شرکت در زمینه این کودها و اهمیت مصرف همزمان کودهای فسفاته و پتاسه با ازته، اصحاب رسانه، این موضوع را اطلاع رسانی کنند که کشاورزان که این نوع را در نظر بگیرند.

ماسوری عنوان کرد: مصرف همزمان باعث می شود که در موقع کاشت، افزایش عملکرد و افزایش تولید داشته باشیم و تحقیقات نشان داده است که مصرف متناسب این سه نوع کود، حداقل ۳۰ درصد افزایش عملکرد را در پی خواهد داشت .

وی با بیان اینکه برای مصرف انواع کود های نیاز به انجام آزمایش خاک میباشد وباتوجه به خاک های استان لرستان به طور میانگین حداقل برای یک هکتار گندم آبی، ۱۵۰ کیلو کود اوره و۱۰۰کیلو فسفات و پتاس لازم هست.

ماسوری ادامه داد: تمام کودهایی که توزیع می شوند در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشور هستند و دارای ثبت ماده کودی ومورد تایید واستاندارد می باشند. این کودها توسط کارشناسان رصد وپایش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان نمونه گیری شده وبه آزمایشگاه های مرجع ارسال میگردند وپس از تایید جواب نهایی نمونه کود ارسال شده از طریق کارگزارهای توزیع نهاده های کشاورزی تحت نظارت شرکت خدمات حمایتی کودهای دریافتی از انبارهای ذخیره را بین کشاورزان توزیع خواهند کرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ تن کود اوره، ۲ هزار ۵۴۵ تن کود فسفاته و ۸۶۲ تن کود پتاسه وارد استان شده است و از طریق ۷۲ شبکه‌ ی کارگزاری در سطح استان توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

او با اشاره به اهمیت رصد و پایش مواد کودی، از راه اندازی سامانه رصد و پایش خبر داد و افزود: مواد کودی که از بنادر و کارخانه های تولیدکننده وارد استان می شوند، برای رسیدن به دست کشاورزان پروسه طولانی را طی می کنند و خوشبختانه، رصد و پایش کودها سیستمی شده است و کشاورز از زمان خروج کود از بندر تا زمانی که به دست کشاورزمی رسد از تمام مراحلش رصدمی شود و حواله الکترونیک به کشاورز هم برای او پیامک می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از صدور ۶۳۳۴۳ حواله الکترونیک به همت کارکنان شرکت خدمات حمایتی، مراکز خدماتی و مدیریت جهاد کشاورزی لرستان از ابتدای امسال خبر داد و اظهار داشت: این اقدامات، حاصل یک کار تیمی است و با کار فردی این موفقیت ها حاصل نمی شود و با این کار ارزشمند، امیدواریم در آینده، جایگاه شرکت در استان بهتر شود.

او به تکمیل سبد کودی کارگزاران در راستای حمایت از کارگزاران تحت نظارت شرکت اشاره کرد و گفت: به این صورت که کارگزار میتواند سه نوع کود ازته ،فسفاته وپتاسه را در سبد کودی خود داشته باشد فروش اعتباری در مورد کودهای فسفاته و پتاسه را برای کارگزاران پیشی بینی کردیم ، چرا که قیمت این نوع کودها (فسفاته وپتاسه)بالا است و با توجه به میزان اراضی و کشاورزانی که داریم در راستای حمایت از مصرف کننده این نوع کودها را به صورت اعتباری در اختیار کارگزاران تحت نظارت شرکت خدمات حمایتی لرستان قرار می گیرد، به این صورت که شرکت خدمات حمایتی شعبه لرستان ۴۵ روزه کود را به کارگزاران تحویل می دهد و بعد از ۴۵ روز که کود به فروش رفت کارگزار اصل مبلغ نوع کود راپرداخت می کند و این یک کمک خیلی خوب به کارگزاران است.

ماسوری بیان کرد: در مورد کارگزاران بخش خصوصی و تعاونی هم هرساله با شرکت خدمات حمایتی قرارداد می بندندو طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی استان و مدیریت های شهرستان ابلاغ می‌شود و سهمیه برای هر کارگزار در نظر گرفته شده ، که این کارگزار در طی سال، به دریافت و توزیع کود می پردازد و در شرکت، کارمزد دریافت می کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: به منظور حاصل خیزی خاک، افزایش تولید و در نهایت خودکفایی در کشور، کارهایی در حال انجام است که به زودی در استان لرستان اجرایی خواهد شد، به عنوان مثال، انجام کشاورزی قراردادی، که کشاورزی قراردادی هم در لرستان به زودی آغاز می شود به این صورت که با کشاورز قرارداد بسته می شود و کشاورز در زمان کاشت محصول از لحاظ نهاده‌هاو بیمه، حمایت مالی می شود و بعد از برداشت محصول، پول را پرداخت می کند.

ماسوری به صدور «کشاورز کارت» برای کشاورزان اشاره کرد که بتوانند نهاده ها را به فروش برسانند و در همین راستا، با همکاری بانک کشاورزی و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌ نامه امضا شده است که به صورت تسهیلات، کشاورز کارت را شارژ می کند که نهاده را تهیه کند و بعد از برداشت محصول تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد کود “ازته “برای رشد رویشی گیاه و کود “فسفاته “برای رشد ریشه مفید است که باعث استحکام گیاه و “کود سولفاته” مقاومت در بهبود و کارایی گیاه و مقاومت گیاه در مورد تنش های خشکی و تنش های آبی و همچنین باد زدگیها می شود و یک کشاورز، با انتخاب کود مناسب، تولید و عملکرد خوبی دارد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید