گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۴:۵۴ :: ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
علت مرگ گوزن زرد لرستان سن بالا و التهاب روده اعلام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تلف شدن یک گوزن‌ زرد ایرانی در استان، گفت: با توجه به نتیجه کالبد شکافی دلیل مرگ این گونه سن بالا و التهاب روده اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، علی سالاروند در خصوص انتشار خبری مبنی بر تلف شدن یک رأس گوزن زرد در سایت تکثیر و پرورش مجتمع کشت و صنعت لرستان، عنوان کرد: آذر ماه امسال، چهار رأس گوزن زرد از دشت ناز ساری به سایت مورد نظر انتقال پیدا کرد که یک رأس از این چهار رأس در همان ابتدای ورود به سایت به دلایلی احتمالی از جمله بعد مسافت و جابجایی از وضعیت نرمالی برخوردار نبود که این گوزن سریعا تحت نظر و مراقبت تیم دامپزشکی قرار گرفت و اقدامات لازم برای بهبود آن انجام شد که متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و این گونه تلف شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ این گونه در خطر انقراض، قسمت‌هایی از لاشه این حیوان جهت کالبد شکافی و مشخص شدن دلایل اتلاف گونه به آزمایشگاه ارسال شد که با توجه به نتیجه کالبد شکافی دلیل مرگ این گونه سن بالا و التهاب روده اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: دلیل تاخیر در اعلام اتلاف این گونه نیز مشخص شدن نتیجه کالبد شکافی گونه مذکور بوده است.

سالاروند در خصوص علت مرگ گوزن زرد توضیح داد: مرگ این گونه در اثر عدم سازگاری با شرایط زیستگاهی و اکولوژیکی نبوده است.

وی گفت: با توجه به پیگیری معاونت محیط زیست کشور باید ١٢رأس گوزن زرد تحویل سایت پرورش و تکثیر کشت و صنعت فجر صفا لرستان شود که این امر در سه مرحله انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تاکنون در دو مرحله تعداد هشت رأس آنها به استان منتقل شده است، افزود: با توجه به تلف شدن یک رأس از گونه‌های قبلی برای حفظ حقوق استان ۵ راس دیگر در فاز سوم به این مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان تحویل خواهد شد.

سالاروند گفت: امیدواریم با حمایت همه دوست داران محیط زیست تلاش و تعهد بخش خصوصی و نظارت‌های لازم دستگاه‌های متولی، این گونه جانوری در استان که زیستگاه دیرین آن بوده احیاء شود.

وی عنوان کرد : در شرایط فعلی با توجه به بازدید تیم دامپزشکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سایت پرورش و تکثیر گوزن زرد واقع در مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان تمام گونه‌ها در سلامت کامل هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید