تاریخ: ۱۳:۲۵ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
صعود قیمت ها در سکوت

چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گفته شد، عدم درج قیمت با 31 درصد بیشترین تخلف بازار استان طی هشت ماهه ی امسال بوده است اما این در حالی ست که مردم پیوسته از گرانی گلایه می کنند وکماکان مشتری بازاری بی ثبات هستند.

نرگس سپه وند- شاید از هر پنج شهروند یک نفر با سامانه ۱۲۴ یا اعلام گرانی و تخلفات فروش تماس بگیرد.گاهی هم به علت طولانی بودن پروسه بررسی و یا عدم پیگیری بازرس ترجیح می دهند تماس نگیرند!
به هر حال کالاهای مصرفی و غیر مصرفی نیاز روز معیشت ماست و مردم با هر مشقتی خود را با این نوسان غیرمنصانه قیمتها وفق می دهند و این وسط عده ای هستند که از آب گل آلود ماهی می گیرند وسود راحت را از جیب شهروندان بی دفاع چپاول می کنند.
شب یلدا هم نزدیک است و شبی که باید بهانه ای برای شادی مردم لرستان باشد در بی نظارتی و نگاه حریص برخی کسبه بازار، شب اندوه است و شاید هم شبی برای حسرت خیلی از کودکان و خانوده های کم بضاعت.
البته ما ایرانی ها عادات عجبیی داریم هر زمان طلا گران می شود هجوم می بریم به مراکز طلافروشی و هر زمان هم ارزان می شود بازار را خلوت می کنیم.حکایت شب یلدا هم از این قضیه مستثنی نیست که خودمان عرصه را برای برخی کسبه بی انصاف داغ تر می کنیم.تا دیروز پسته کیلویی ۱۹۷ هزار تومان بود اما حالا که قدوم شب یلدا نزدیک است، پسته ۳۰۰ هزار تومانی به ما چشمک می زند!و چه استدلال عوامی که به جای تماس با سامانه ۱۲۴ زیرلب می گوییم:” نخریدم شد ۳۰۰!”
یا “به هر حال دیگه دست خالی که نمیشه رفت، شب یلداس بزار بخرم”!

حال از زبان معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به بررسی همین آشفته بازار می پردازیم: در مدت هشت ماهه اخیر با انجام ۵۲ هزار و ۳۱۰ بازرسی، چهار هزار و ۱۴۴ پرونده تخلفاتی به ارزش ۵۹۱ میلیارد ریال تشکیل شده است.
فریبرز حسامی افزود: برخی واحدها چندین بار متوالی به دلیل عدم درج قیمت به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند اما پس از پرداخت جریمه اندک، همچنان ترجیح می دهند گرانفروشی آنان مشخص نباشد و قیمت را درج نمی کنند.
وی با اشاره به سهم ۱۸ درصدی گرانفروشی از تخلف های شناسایی شده تصریح کرد: ۲ هزار و ۳۶۲ مورد بازرسی در حوزه قاچاق کالا منجر به تشکیل ۱۵۵ پرونده به ارزش ۳٫۱ میلیارد ریال شده که لرستان از نظر ارزش پرونده های کشفیات قاچاق رتبه ۱۱ کشور را دارد.
حسامی ادامه داد: ۶ هزار و ۳۱۱ بازرسی در حوزه آرد و نان صورت گرفته که در این راستا ۵۱۷ پرونده تخلفاتی به ارزش ۳٫۶ میلیارد ریال تشکیل شد.
به گفته وی در این مدت لوبیا سفید ۱۷ درصد، نخود ۶ و لوبیا قرمز ۱۱ درصد افزایش یافته و اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت بره و گوساله به ترتیب ۶۰۰ و ۵۰۰ هزار ریال است.

قیمت گوشت مرغ در بازار ۹۸ هزار ریال اعلام شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز گفت: بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای عرضه به مصرف کننده در سراسر کشور حداکثر ۹۸ هزار ریال تصویب و اعلام شده است.بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای عرضه به مصرف کننده در سراسر کشور حداکثر ۹۸ هزار ریال تصویب و اعلام شده است.
محمدرضا صفی خانی گفت: بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای عرضه به مصرف کننده در سراسر کشور حداکثر ۹۸ هزار ریال تصویب و اعلام شده است.
صفی خانی افزود: این قیمت گذاری نیز تا اطلاع ثانوی در لرستان باید رعایت شود و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند.

سامانه۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی

لازم به ذکر است: سامانه۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی از واحدهای صنفی و غیر صنفی، عرضه کننده کالا و خدمات پیرامون تخلفات ذیل می باشد:
-گرانفروشی
-عدم درج قیمت
-عدم صدور فاکتور
-عرضه خارج از شبکه
-تقلب
-کم فروشی

صفی خانی در ادامه اظهار داشت: همچنین بر این اساس، دامداران و تولیدکنندگان شیرخام نباید این محصول را با قیمت بیش از ۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم به تولیدکنندگان فرآورده های لبنی عرضه نمایند.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ماهی در استان نیز مقرر شده سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات، آخرین وضعیت تولید و ارسال ماهی به خارج از استان را ارائه دهند تا در این راستا تصمیم گیری شود.
آبان ماه امسال رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به واردات بیش از ۱۰هزار تن ذرت، سه هزار تن سویا و سه هزار تن جو به استان اظهار داشت: موجودی اقلام استان شامل پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج، پنج هزار تن شکر، ۲۸۰ تن مرغ منجمد، ۶۰۰ تن ذرت و یک هزار و ۳۰۰ تن جو است.
در ۱۶۱ واحد تولید مرغ گوشتی لرستان نیز جوجه ریزی انجام می شود و نیاز ماهانه استان به این محصول پروتئینی ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تن است.

علت گرانی مرغ چیست؟

در حال حاضر قیمت مرغ و افزایش آن برای جامعه حساس شده، زیرا این محصول ارزان‌ترین خوراک جامعه است.
رییس اتحادیه مرغ و ماهی با بیان این‌که اگر مشکلات پرورش و تولید مرغ حل نشود روند افزایشی قیمت آن ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های دامی جوجه یک روزه و هزینه‌ حمل و نقل، قیمت مرغ روند افزایشی به خود گرفته است.
مهدی یوسف‌خانی ادامه داد: در چند روز گذشته تولید و پرورش مرغ به شدت کاهش یافته و این موضوع منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ شده است که از دلایل افت پرورش مرغ می‌توان به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش قیمت جوجه یک روزه و افزایش هزینه حمل و نقل تا ۳۰۰ درصد اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در این شرایط برخی از تولیدکنندگان که نگران عدم تامین خوراک دام و شرایط نگهداری جوجه بودند، جوجه‌ریزی نکردند.
یوسف‌خانی با بیان این‌که مشکلات تولیدکنندگان مرغ از دو ماه گذشته آغاز شد و آن‌ها درگیر انتقال نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) بوده‌اند، یادآور شد: مشکلات تامین و عرضه نهاده‌های دامی با وجود آن‌که از دو ماه گذشته آغاز شده است در حال حاضر در بازار عرضه خود را نشان داده و احتمال می‌رود اگر مشکلات حمل و نقل بار و هزینه‌های جانبی تولید و پرورش جوجه یک روزه رفع نشود، روند افزایشی مرغ برای روزهای آینده ادامه داشته باشد.
به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته برخی از صنوف به ویژه صنف عرضه‌کنندگان مرغ مدعی شده بودند که قیمت حمل و نقل کالا و بار تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، اما رییس اتحادیه موسسات و شرکت‌های حمل و نقل بار برون‌شهری این موضوع را رد کرده و مدعی شد. که هزینه حمل و نقل در سال جاری نسبت به مدت مشابه تنها ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بازگشت به خانه

دیدگاه ها بسته شده اند.