تاریخ: ۲۱:۵۰ :: ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
میناکاری؛ چینش ذوق و هنر روی ظروف

صنایع دستی استان لرستان در هر رشته‌ای آب و رنگی منحصر‌به فرد دارد که هر دست‌سازه‌ای از این هنر اصالت، هنر و فرهنگ ایران زمین را به خوبی نمایان می‌سازد یکی از این هنرهای زیبا در لرستان هنر میناکاری روی ظروف است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، هنرنمایی رنگها روی مس که به اثری زیبا و بی بدیل تبدیل می‌شود. این ظروف هم قابلیت کاربردی دارند هم تزیینی. به دلیل بارز بودن رنگ لاجوردی در این ظروف این هنر به میناکاری معروف است. در همین راستا با یکی از هنرمندان این رشته مصاحبه‌ای داشتیم:

لطفا خودتان را معرفی کنید و چه مدت است که به این هنر مشغول هستید؟
شیوا باولی هستم ۳۱ ساله از استان لرستان دارای مدرک تحصیلی مهندسی معماری مقطع کارشناسی ارشد و تقریبا به مدت ۵ سال است که در زمینه میناکاری مشغول به فعالیت هستم.

چگونه این هنر را فرا گرفتید؟
بنده کار میناکاری روی مس را از فنی و حرفه‌ای اصفهان فراگرفتم و با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام معماری بود با هنرهای مختلفی آشنا شدم و به خاطر علاقه‌ای که به میناکاری داشتم به سمت آن گرایش پیدا کردم.

هنر مینا کاری به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایران چه ویژگی ممتازی دارد؟

مینا کاری به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی قدمتی پنج هزار ساله دارد. به دلیل استفاده از رنگ آبی لاجوردی که نشان دهنده پهنه آسمان است، به آن مینا کاری می گویند. ظروفی که مینا کاری روی آنها صورت می گیرد از مس ساخته می شود، روی آن لعاب سفید قرار می گیرد و بعد هنرمند با قلم مو طرح های ظریف می کشد. پس از پایان کار ظروف در کوره قرار می گیرند تا رنگشان پخته شود.


آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟

قطعا برای موفقیت در هر کاری هنری‌ای فقط آموزش کافی نیست و باید مدت‌ها تمرین کرد و تجربه لازم را کسب کرد.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای آموزش دارید؟ چه تعداد هنرجو دارید؟ و چه تعداد اشتغالزایی داشته‌اید؟
از آغاز فعالیت هنری‌ام تا کنون یک‌ کارگاه خانگی و تعدادی هنرجو داشتم که آنها هم در در منزل فعالیت داشته و درآمد دارند و دست کم ۱۵ نفر از هنرجویان ما ازطریق این هنر خوداشتغالی دارند. از اواخر سال ۱۴۰۱ با حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان یک غرفه واقع در بازارچه صنایع دستی باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک به منظور عرضه تولیدات میناکاری ما اختصاص پیدا کرد که در حال حاضر در این محل مشغول به فعالیت هستیم.

فروش محصولات شما چگونه است؟
فروش محصولات ما بیشتر به صورت حضوری در غرفه بازارچه باغ گلستان و یا به صورت آنلاین از طریق پیج اینستا، دیوار است. همچنین به صورت ثابت هم مشتریانی داریم که عمدا از توریست‌ها، مسافران و گردشگران هستند.

بیشترین مشتری‌های شما از چه طیفی هستند؟

بیشترین مشتریان ما معمولا از قشر جوان هستند که قدر و قیمت کار دست را می‌دانند و یا افرادی که به نحوی با هنرهای اصیل ایرانی نسبتا آشنایی دارند.

فراگیری آموزش و راه‌اندازی یک کارگاه آموزشی یا تولیدی کوچک در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

آموزش اولیه و راه‌اندازی یک کارگاه کوچک میناکاری برای هر شخص بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟
مواد اولیه این کار ظروف خام و رنگهای میناکاری هستند که منبعشان استان اصفهان است و ما هم از آنجا تهیه می‌کنیم.


برای جوانان و علاقمندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

از علاقمندان به این رشته دعوت می‌کنم که بیایند و این هنر یاد بگیرند و حتی زنان خانه‌دار هم می‌توانند آموزش بیند و این هنرصنعت استفاده کنند و درآمد داشته باشند.

آیا محصولات کاربردی هم درست می‌کنید؟
محصولات میناکاری دو‌دسته هستند، دسته اول که قابلیت کاربردی دارند مثل ظروف پذیرایی و دسته دوم که قابلیت تزیینی دارند و یا به صورت دیوار کوب استفاده می‌شوند.
البته محصولات دیگری هم داریم که طبق سفارش و سلیقه مشتری ساخته می‌شوند.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا میراث فرهنگی دارید؟
ابتدا از زحمات شما و اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان بابت وقتی که به معرفی هنرمندان صنایع دستی اختصاص می‌دهید تشکر می‌کنم و تنها خواسته‌ ما هنرمندان از مدیر محترم میراث‌فرهنگی لرستان تخصیص تسهیلات بیشتر به هنرمندان و نیز توسعه بازارچه‌های ثابت است به این امید که شاهد رشد بیشتر تولیدات صنایع دستی و رونق اشتغالزایی در سطح استان باشیم.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید