گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۷:۵۰ :: ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
نفوذ ۲۰ میلیون متر مکعب تغذیه سیلاب به سفره‌های زیر زمینی لرستان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید بر نقش عملیات آبخیزداری در کنترل سیلاب، گفت: سهم عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری از بارندگی‌های ۲۳ و ۲۴ حداقل نفوذ ۲۰ میلیون مترمکعب تغذیه سیلاب به سفره‌های زیرزمینی بود.

به گزارش پایگاه خری سنگ نوشته، حسین میرزایی در جمع رسانه‌ها با اشاره به نقش پروژه‌های آبخیزداری در کنترل سیل و رسوب در بارش‌های اخیر ،عنوان کرد: سهم عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری از بارندگی‌های ۲۳ و ۲۴ حداقل نفوذ ۲۰ میلیون مترمکعب تغذیه سیلاب به سفره‌های زیرزمینی بود، در حالی که میزان بارش‌ها در۳۶ ساعت گذشته در لرستان با میانگین بارش در دو روز گذشته ۶۳/۶ میلیمتر بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری و پخش سیلاب در لرستان در سطح ۶۲۰ هزار هکتار انجام گرفته است که حجم سازه‌های عملیات کنترل فرسایش، سیل و رسوب در سطح فوق معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان به اجرای عملیات مکانیکی شامل : بندخاکی ، پخش سیلاب ، تورکینست ، بندهای سنگی ملاتی ، سنگی گابیونی و عملیات بیومکانیکی شامل : تراسبندی، سکوبندی، کنتور فارو ، بانکت بندی ، چاله های فلسی، سیستم های سطوح آبگیر باران و عملیات بیولوژیکی نیز که شامل بذر کاری، بذر باشی ، نهالکاری ، علوفه کاری وپیتینگ در مناطقی که دربالادست آنها عملیات آبخیزداری و پخش سیلاب انجام گرفته بود، اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه پروژه آبخیز شمال خرم‌آباد که ۴۳ هزار هکتار مساحت داشته که حدود ۴ میلیون مترمکعب ذخیره سازی سیلاب داشته است.

میرزایی به حجم ریزش‌های اخیر در شمال خرم‌آباد که معادل ۳۲ میلیون مترمکعب بوده اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۸ میلیون مترمکعب حجم سیلاب توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تعدیل و کنترل شده و مابقی آن به صورت هرز آب کنترل نشده از دسترس حوزه خارج شده است.

وی بیان کرد: ۲۶ درصد از حجم ریزش بارش‌ها به صورت کنترل سیل ، رسوب و فرسایش توسط سازه‌های آبخیزداری در شمال خرم آباد مهار شده که این تعدیل سیلاب باعث شد که رودخانه خرم‌رود به آرامی سیل را از داخل شهر عبورداده بدون اینکه خسارتی به پل‌هایی که دارای ارتفاع پایین نسبت به کف رودخانه هستند، وارد شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در خصوص بارش های شهر پل‌دختر نیز توضیح داد: طی ۳۶ ساعت گذشته، ۵۶/۴ میلی‌متر حجم ریزش در بالادست سازه های آبخیزداری شهرستان پل‌دختر بوده که با در نظر گرفتن ضریب نفوذ و جریان خروجی و با احداث بندهای خاکی ، ملاتی ، پخش سیلاب ، خشکه چین و گابیون بندی دبی سیلاب حوزه آبخیزداری از ۳۵۸ متر مکعب بر ثانیه به ۲۶۸/۵ مترمکعب برثانیه رسیده است.

میرزایی با اشاره به اینکه حجم ریزش ناشی از بارش چند روز گذشته بیش از ۱/۸میلیارد مترمکعب در سطح استان بوده که ۲۳ درصد آن توسط پوشش گیاهی و سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری این اداره کل کنترل شده است، گفت: بخشی از بارش‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کرده است و باعث افزایش آب چشمه‌ها و قنوات استان شد و مابقی آن در آبراهه‌های فصلی و دائمی به صورت هرز آب از دسترس استان لرستان خارج شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید