تاریخ: ۱۰:۲۴ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
نمدمالی؛ ترکیب قدرت و ظرافت برای خلق هنر

نمد یک هنر سنتی و به اصطلاح زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود. برای تهیه نمد عمل بافتن انجام نمی‌شود بلکه ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب در هم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شود و سرانجام این زیرانداز سنتی حاصل می‌شود. دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدنِ پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کنند. البته این کار قدرت بدنی و تلاش زیادی می‌طلبد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، نرگس سپه‌وند- سحر محمدزاده بانوی هنرمند و توانمند حدود ۶ سال پیش هنر سخت و کار مردانه نمدمالی را آغاز کرده و حالا نه تنها سرمایه‌اش را افزایش داده بلکه قصد دارد در آینده نزدیک کارگاهی‌ راه‌اندازی کند. در راستای معرفی بیشتر این هنرصنعت با تنها بانوی نمدمال لرستانی مصاحبه کردیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید و چه مدت است که به این حرفه مشغول هستید؟

سحر محمدزاده هستم متولد ۱۳۷۲، دارای مدرک تحصیل دیپلم و به مدت پنج سال است که در حرفه نمدمالی مشغول به فعالیت هستم.

هنر نمدمالی چیست؟ و چه صنایعی را شامل می‌شود؟

نمدمالی هنرصنعتی است که حاصل آن تولید یک زیرانداز سنتی با استفاده از پشم گوسفند است و دیگر صنایع‌دستی این هنر شامل زیرانداز دمپایی، کیف، بالشتک و… است.

چگونه این هنر را فرا گرفتید؟

ابتدا شرکت در دوره‌های آموزشی نمدمالی به این رشته گرایش پیدا کردم و بعدها از طریق اساتید بنام این هنر در شهرستان بروجرد، این هنر را به‌صورت کامل فرا گرفتم.
آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟

آموزش مقدمه برای یادگیری هرچیزی است ولی تجربه موجب به اوج رساندن هر هنر یا کاری است و به همین علت در مورد هنر نمدمالی تجربه بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای آموزش دارید؟ چه تعداد هنرجو دارید؟

خیر به دلیل نداشتن سرمایه کافی کارگاهی برای آموزش ندارم و البته خواهرم در این زمینه کار نقش‌اندازی روی نمدها را انجام می‌دهد.

فروش محصولات شما چگونه است؟ غرفه یا بازارچه ثابتی دارید؟

فروش محصولات ما بیشتر از طریق برپایی نمایشگاه‌های مختلف در مناسبت‌های خاص سال به‌ویژه در ایام نوروز و تابستان انجام می‌شود.

مشتری‌های شما بیشتر از چه طیفی هستند؟

عمده مشتریان ما مربوط به از خارج از استان هستند و درصد خیلی کمی از فروش ما توسط افراد بومی استان انجام می‌شود.

فراگیری آموزش و راه‌اندازی یک‌کارگاه کوچک‌ در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

من خودم با سرمایه اولیه ۵۰۰ هزار تومان این کار را آغاز کردم، اما حالا برای راه‌اندازی یک‌کارگاه نمدمالی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز است که با‌ توجه به موقعیت و اندازه کارگاه‌ هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

بیشتر مواد اولیه را از شهرستان‌های استان تهیه می‌کنم.

برای جوانان و علاقه‌مندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به کم بودن تعداد نیروی جوان در این رشته مخصوصاً در بین خانم‌ها این حرفه بسیار ظرفیت گسترش دارد. پیشنهاد می‌کنم اگر جوانان ما به این رشته علاقه دارند از دوره‌های آموزشی آن استقبال کنند.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا میراث‌فرهنگی دارید؟

ابتدا از شما و دکتر حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بابت توجه و وقتی که به هنرمندان صنایع‌دستی استان اختصاص می‌دهید، قدردانی و تشکر می‌کنم. دوم اینکه بزرگ‌ترین خواسته ما توسعه نمایشگاه‌های دائمی در سطح همه شهرستان‌ها مانند نمایشگاه‌ و بازارچه صنایع‌دستی مجموعه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد است. البته اعطای تسهیلات کم بهره و طویل‌المدت هم در رشد و توسعه کارگاه‌های کوچک بی‌تاثیر نخواهد بود.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید