سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان لرستان:
تاریخ: ۱۰:۱۴ :: ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
نیازمند ذخیره‌سازی گوشت دام مازاد استان هستیم/ رفع مشکلات بازار استان در گرو فعالیت تعاونی‌ها است

محمدرضا راستگو سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان لرستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ‌نوشته گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و شائبه افزایش هزینه علوفه وافزایش کشتار دام‌زنده در استان بشدت نیازمند برنامه ریزی ویژه‌‌ای در سطح کلان و وزارت هستیم.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌‌نوشته، محمدرضا راستگو افزود: از این‌ رو با هماهنگی پشتیبانی امور دام کشور درصد انعقاد قراردادی مبنی بر جمع‌آوری دام مازاد از سطح استان، کشتار و ذخیره گوشت در سردخانه‌ها هستیم.

راستگو ادامه داد: ان‌شالله به موجب این قرارداد سریعا ظرف یک هفته با اداره امور عشایری وارد مذاکره شده و جهت تحویل دام مازاد استان و تنظیم بازار گوشت هماهنگی لازم با دامداران انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی پشتیبانی امور دام تامین‌کننده و انبارداری نهاده‌های دامی است، تاکید کرد: ذخیره گوشت دام مازاد هم‌ به نفع مردم مصرف کننده و هم به نفع عشایر و دامداران خواهد بود چون تهیه علوفه بسیار پرهزینه تمام می‌شود.

سرپرست پشتیبانی امور دام استان تشریح کرد: ذخیره گوشت به دو صورت قابل اجرا است. یک، خرید از طریق زیرساخت استان که کشتار دام در داخل استان انجام شود که شامل فرآیند بسته بندی و نگهداری بصورت منجمد است. دوم اینکه دام زنده را خریداری کنیم که پیش بینی می‌شود در این روش ناگزیرا از سردخانه‌‌های استانهای همجوار استفاده کنیم.

محمدرضا راستگو تاکید کرد: البته این هفته مرتب بازدید از کشتارگاه‌ها ادامه دارد و حتما کشتار دام باید مطابق با رعایت موازین بهداشتی در کشتارگاه و وجوب فاکتورهای سلامت‌ دام باشد.

راستگو ادامه داد: چندین مرکز قطعه‌بندی گوشت در استان لرستان وجود دارد اما افسوس که فاقد صنایع تبدیلی لازم هستند که تحقق این مساله کمک شایانی به رفع نیاز مردم خواهد کرد و نیز موجب اشتغالزایی خواهد شد.

وی با اشاره به گران شدن علوفه مورد نیاز دام بر اثر خشکسالی بی سابقه در لرستان تاکید کرد: در شرایط بحران کرونا و نیز خشکسالی اخیر در استان ما این مشکلات روی هم انباشه شده و روی نیاز مردم و تنظیم بازار تاثیر خواهند گذاشت لذا چاره این است که مسئولین دست به دست هم داده، موانع را هموار کرده و تولیدکننده‌گان را حمایت کنیم.

دامداران در صورت همکاری با پشتیبانی امور دام جایزه می‌گیرند

سرپرست پشتییبانی امور دام خطاب به دامداران، عشایر نیز بیان کرد: پیشنهاد شده است، هر دامدار در ازای تحویل هر کیلوگرم گوشت به اداره امور پشتیبانی دام، ۳ کیلوگرم جو با نرخ مصوب تحویل خواهد گرفت.

رفع مشکلات بازار استان در گرو فعالیت تعاونی‌ها است

راستگو خاطرنشان کرد: ما در این نهاد موظفیم به عنوان متولی ذخایر راهبردی، ۱۵ درصد از نیاز کشور را در داخل انبارها ذخیره کنیم و در بحث تامین نهاده‌های دامی سه دستگاه نقش کلیدی دارند، شامل: بخش دولتی، بخش تعاونی و تشکلات و بخش خصوصی.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات بازار عرضه در استان لرستان در نبود یا غیر فعال بودن تعاونی هاست و در شرایط بحران فعلی وجود تعاونی‌ها در تنظیم بازار و کمک به معشیت مردم انکارناپذبر است لذا تعاونی‌ای موفق است که بتواند کار واردات انجام دهد.

سرپرست پشتیبانی امور دام استان ادامه داد: در حال حاضر تنها تعاونی فعال در استان، تعاونی مرغدران بروجرد است و به منظور تنظیم بازار و افزایش توان خرید مردم باید کلیه تعاونی‌ها و تشکلها فعال شوند.

فعال‌سازی دو انبار مهم در لرستان

محمدرضا راستگو در همین راستا ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی استان باید بتوانیم استان لرستان را به عنوان معین دیگر استانها تعریف کنیم و به سیلوهایی که قابل ذخیره‌سازی هستند، اضافه کنیم.

راستگو در باب اهم اقدامات انجام شده در زمان مدیریت خویش اذعان داشت: با تلاش‌های انجام شده، انبار ملکی دورود که کاملا غیرفعال شده بود، فعال شد و از طریق ان انبار تاکنون ۷ هزارتن سهمیه کنجاله سویا از دفتر مرکزی و مبدا بندر امام تحویل گرفته شده و مابین دامداران و مرغداران توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین انبار کمالوند به دلیل برخی مشکلاتی از اختیار پیمانکار پیشین خارج شد و فسخ قرارداد اعلام شد و از طریق مناقصه به پیمانکار جدید و واجد شرایط لازم واگذار شد.

سرپرست پشتیبانی امور دام استان اضافه کرد: تا الان موجودی انبارهای نهاده‌های دامی در استان لرستان تقریبا با ۴۰ درصد افزایش همراه بوده است.

محمدرضا راستگو در پایان ضمن تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و آرزوی ظفرمندی هم‌استانی‌ها بر ویروس منحوس کرونا، رفع مشکلات استان و کشور را در گرو همدلی و تلاش هم‌جانبه نیروهای دولتی و مردمی دانست و گفت: در بحران کرونا، بحران اقتصادی و خشکسالی اخیر و… همه اقشار باید نگاه مسئولانه داشته باشند و با همتی مضاعف به فکر حمایت از تولید و رفع موانع موجود باشند تا ان‌شالله شاهد شادی و رضایت خود و مردم باشیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید