گروه: یادداشت
تاریخ: ۱۴:۵۲ :: ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
جامعه سالم محصول مسئولیت پذیری اجتماعی پزشکان است

بی شک اعضای جامعه پزشکی سرآمد نخبگان علمی ایران هستند. در عصر حاضر و دهه های گذشته همواره تنازع علمی از دبیرستان وکنکور برای ورود به رشته های پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده ودانش آموزان ممتاز به این عرصه ورود پیدا کرده وپس از دوران دانشگاه یا فارغ التحصیلی در دوره عمومی این تنازع بازهم برای اخذ مدارج تخصصی، بورد، فوق تخصص و.... ادامه دارد وبازهم نخبگان در بین خود رقابتی شدید دارند.

بهنام فروتن نیا*- حالا روز یکم شهریور زاد روز پزشک حاذق ایرانی بوعلی به عنوان گرامیداشت روز پزشک نامگذاری شده است. همین بهانه ایی شده تا چند جمله ایی از باب مسئولیت اجتماعی پزشکان در وضعیت کنونی جامعه ایران بیان شود.
پزشکی مسئولیتی الهی وانسانی است که از طرف خداوند به بندگان شایسته ومستعدی واگذار شده از یک جهت الهی است که منادی انسان سازی و اهدا زندگی دوباره به انسان است و از طرفی انسانی فراتر از انسان بدون هیچ طبقه بندی به انسان ها خدمت می کند.
نوع خدمت پزشکان ایثار اجتماعی است تا وقتی انسان سالم است وپزشکان در دسترس خیلی نقششان دیده نمی شود اما بروز بیماری وغیبت پزشکان بهترین زمانی است که می شود درک کرد یک پزشک چه نقشی در اجتماع دارد؟ فرقی نمی کند تعطیلی باشد یا روز عادی،صبحگاه یا شامگاه مهم بدست آوردن سلامتی است وبیمار انتظار دارد پزشک چون فرشته ایی نازل شود وآنگاه است که بارقه امید در دل دردمند بیمار روشن می شود واین همان ایثار است.
پزشکان کمرنگ در اجتماعات انسانی وپررنگ در در مانگری: این عصر حاضر با توجه به تعدد بیماری ها وافزایش جمعیت بیمار پزشکان مجبور به خدمات تخصصی بر مبنای علم روز هستند واین مستلزم مطالعه ، تحقیق، پژوهش وکسب تجارب جدید می باشد و از طرفی جامعه انسانی خواستار حضور پر رنگ والبته مسئولانه پزشکان در خدمت رسانی ویا شاید نقش آفرینی در لایه های دیگر اجتماعی هستند که گاه این پاردوکس موجبات رنجش برخی افراد بیمار هم می شود.
پزشکان منادیان امید به زندگی: راز ورمز عجیبی در وجود پزشک نهفته است که بیمار در نگاه اول آرامش را حس می کند و دیگر تسلیم محض توصیه های پزشک وشنیدن از عمق وجود است.اینجاست که معالج باید معجزه کند با نگاهش، احساسش،هوش وزکاوتش، دلسوزیش وبکارگیری تمام داشته هایش تا بیمارش را امید دهد و او را جز پیروان مکتب علمی پزشکی خود نماید.
جامعه سالم محصول مسئولیت پذیری اجتماعی پزشکان است: پیشرفت تکنولوژی تغییر در سبک زندگی ،تولید محصولات شیمیایی به ویژه در حوزه غذایی، آلودگی محیط زیست و….. سبب شده افراد اجتماع در معرض خطرات فراوان قرار گیرند وسلامت خود را ازپزشکان بخواهند.اما مسئولیت اجتماعی دیگری که پزشک می تواند ابفا نماید روشنگری وشفاف سازی نسبت به وضعیت کنونی جهانی باشد که در صورت موفقیت بیشترین سهم را در اجتماعی شدن سلامت خواهند داشت.
این جملات تنها بهانه ایی بود برای قدر دانی از قشر نخبه ایی که شاید افراد جامعه احساس می کنند پزشک همه مسائل اجتماعی وخانوادگی اش در روپوش سفید معجزه گرش نهفته است.گرچه پزشکان از خیلی آمال وآرزو های روز مره خود گذشته ومی گذرند تا با ایثارشان زندگی دوباره به انسان های رنجور ببخشند.اما با واژه های خوب قدر دانی در این روز می توان اندکی از خسته گیشان را جبران نمود.تشکر کمترین واژه ای ست برای همه زحماتشان.

*فعال فرهنگی – اجتماعی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید