تاریخ: ۱۲:۲۶ :: ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
توسعه نیافتگی در لرستان حاصل ناکارآمدی مدیران است

کنشگران سیاسی،فعالان اجتماعی، اصحاب رسانه،احزاب و تشکل های سیاسی استان و مرکز نشینان اندکی پس از اعلام نتایج پیروزی قاطعانه آیت الله رئیسی فعالیت گسترده ایی برای انتخاب استاندار لرستان آغاز کرده اند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت، این پیکار سخت اجتماعی با گذشت سه ماه رو به اتمام است.بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۰۰ نفر با ارسال رزومه متقاضی استانداری لرستان بوده اند؟ که از دو جهت قابل تامل است اول عدم توجه به اصل تفکیک قوا با تاکید بر نقش نمایندگان  که حق نظارت دارند نه دخالت؟! و از سوی دیگر روزمه محوری نمایندگان محترم و احتمالا وزیر کشور می باشد.

نام هایی که به لطف فضای مجازی برجسته می شود و بر سر زبان ها می افتد تا مخالفین سینه چاک کرده و سند به دست راهی وزارت می شوند. برای اینکه فلانی استاندار نشود بهانه ها هم  زیاد است( مدیر تراز ملی ، عملکرد ضعیف گذشته،قومیت گرایی،سیاسی انگاری و…..)بازی تکراری که در ادوار گذشته بارها و بار تکرار شد تا احدی از راه برسد  و سکاندار مدیریت ارشد شود با اتوبوسی از قبیله اش  تا  باز هم لرستان از چرخه توسعه بازماند.مساله مهمی که کنشگران و مطالبه گران فراموش کرده اند برنامه محوری در گزینش استاندار لرستان، فارغ از  هر نگاه  بومی گرایی،سیاسی گری، ستاد اندیشی و سوابق مدیریتی است.

 آنچه امروز گره کور  توسعه نیافتگی و رکورد فلاکت را رقم زده ناکارآمدی مدیران و نداشتن برنامه است. برنامه توسعه لرستان نگاه کارشنانه می خواهد و شناخت،شجاعت در عمل پاک دستی ، مدیریت جهادی و انقلابی  تا شاید فرصت طلایی دولت کار و کرامت و نگاه مهربان شخص رئیس جمهور به مناطق کمتر توسعه یافته غنیمت شمرده شود و گامی برای توسعه همه جانبه به جلو برداشته شود.

به زعم نویسنده و بررسی انجام شده استانداران پس از انقلاب از دو طیف(اصولگرا و اصلاح طلب) تنها دو استاندار دولت احمدی نژاد(صابری و دهمرده) در قامت یک استاندار پرتلاش ظاهر شدند. صابری با اخلاق تند و خشن نسبت به مدیران و تلاش برای فعالیت های عمرانی با محوریت مرکز لرستان سبب شد دیپلمات خاکستری او را شهردار خرم آباد لقب دهد و با دخالت نمایندگان صابری عزل و دکتر دهمرده سکاندار استانداری لرستان شد وی با تفکر خلاق،پیگیر،جدیت در امور،فعالیت شبانه روزی،فرصت سازی و استفاده از پتانسیل موجود لرستان گام های مناسب عمرانی،توسعه گردشگری،مسائل فرهنگی و آموزش، مبارزه با آسیب های اجتماعی،توسعه گردشگری، افزایش سرانه فضای سبز، آزاد سازی حریم قلعه،ایجاد بام لرستان و…. موفق عمل نمود.

بزرگترین جفای روحانی در حق لرستان عزل دهمرده و انتصاب دو استاندار ضعیف بی برنامه در لرستان بوده است.حالا پس از ۸ سال دوباره فرصتی فراهم شده تا دولت کار و کرامت با احترام به مردم لرستان گزینه های بومی را برای استاندار ی لرستان در دستور کار قرار بدهد اما مطالبه لرستان نه مدیر بومی یا غیر بومی که اصل بر بومی بودن است بنا به دلایل پدیدار شناختی مسائل اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی استان است که در این رهگذر چه بسا بومی بی برنامه از غیر بومی با برنامه  آسیب ش بیشتر باشد.

دولت محترم و شخص رئیس جمهور انقلابی و مردمی اگر می خواهد توسعه لرستان را ویژه مورد توجه قرار دهد.باید استاندار با برنامه کارشناسی،دارای سنجه های ارزیابی،واقعی، قابلیت اجرا و نظارت تخصصی انتخاب و انتصاب  نماید.نخبگان استان و کنشگران سیاسی باید از نگاه قشری نگری صرف نظر کرده و به اهداف توسعه ایی دولت در لرستان فلاکت زده کمک نمایند.

 بهنام فروتن
 فعال اجتماعی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید