تاریخ: ۷:۵۴ :: ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
گلیم‌بافی راه‌گشای خودکفایی هنرمندان لرستان است

فاطمه سپهوند یکی از بانوان هنرمند استان لرستان است که در رشته بافت انواع فرش، گلیم و گبه مشغول به فعالیت است و یک کارگاه آموزشی نیز دارد. وی در گفتگو با خبرنگار ما این هنر را راهی برای خودکفایی هنرمندان صنایع‌دستی دانست.

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، گفتگو، نرگس سپه‌وند_ در استان لرستان بافت گلیم بیش از قالی سابقه و قدمت دارد و در واقع قالی در اثر تکامل گلیم طی قرن‌های متمادی پدید آمده و نقوش آن بر گرفته از طبیعت، شکار و اشکال انتزاعی است که با بهره‌گیری از اعتقادات و باورهای آیینی و سنتی بافته و به بازار عرضه می شود.

درباره این رشته صنایع‌دستی با فاطمه سپهوند یکی از بانوان هنرمند لرستان گفتگویی داشتیم؛

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدت است که به این حرفه مشغول هستید؟

فاطمه سپهوند هستم، ۳۳ساله دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت صنعتی و از سال ۱۳۹۰ به صورت تخصصی کار آموزش و تولید انواع فرش، تابلو فرش، گبه و گلیم را شروع کردم.

چگونه این هنر را فرا گرفتید؟

ابتدا آموزش تخصصی و حرفه‌ای مورد نظر را سپری کردم و پس از گذشت یک سال به صورت تخصصی‌تر در رشته طراحی فرش در دانشگاه علمی کاربردی خرم‌آباد مشغول به تحصیل شدم.

آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟

آموزش صحیح پیش نیاز هر رشته‌ هنری است و خیلی اهمیت دارد، البته پس از آموزش، تکرار و تمرین و کسب تجربه تکمیل‌کننده همین فرایند آموزش است.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای آموزش دارید؟ چه تعداد هنرجو دارید؟

بله. از سال ۱۳۹۰ کارگاه کوچکی با نام کرکیت را تأسیس کردم و تاکنون به لطف خداوند متعال بیش از ۵۰۰ نفر در این کارگاه کوچک آموزش دیده‌اند و در حال‌ حاضر ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

فروش محصولات شما چگونه است؟ غرفه یا بازارچه ثابتی دارید؟

فروش محصولات بیشتر به‌ صورت پیش‌فروش هستند؛ شامل سفارش‌هایی از شرکت‌های مختلف. بله، کارگاه کرکیت را دارم.

تولید شما در سال چه میزان است؟

سالانه بیش از ۵۰ تابلو‌فرش و گلیم در کارگاه کرکیت تولید می‌شود، همچنین در سال بالغ بر ۳۰ جفت فرش زرع نیم در این کارگاه تولید می‌شود.

بیشترین مشتری‌های شما از چه طیفی هستند؟

عموم مردم از جمله کسانی که خواهان هنر زیبا و دیرین گلیم هستند، البته معمولا همه اقشار این هنر زیبا را دوست دارند.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

بیشتر تلاش ما بر این است که مواد اولیه را از استان خودمان خرید کنیم، مثلا پشم را از کارگاه ریسندگی واقع در خرم‌آباد و وسایل رنگرزی و ساخت تجهیزات از جمله دار را از استان تهیه می‌کنیم، ولی گاهی هم از هنر و تجهیزات هنرمندان تبریز و کاشان بهره می‌گیریم.

برای جوانان و علاقه‌مندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

من به شخصه از سن ۲۲ سالگی بعد از اتمام تحصیلات کارشناسی استعداد خودم رو در این هنر پیدا کردم و توصیه می‌کنم حتما دنبال این نباشیم که استخدام کار اداری شویم، هر جوان باید ابتدا استعداد خودش را کشف کند، بعد درست آموزش ببیند و بعد خلاقانه و عاشقانه می‌تواند از استعدادش کسب درآمد و ایجاد اشتغال کند. البته کارهای هنری شاید مسیر همواری نباشد، ولی اینکه خودت خالق کارت باشی خیلی بهتر از این است که بی‌هدف منتظر معجزه باشیم. من خالق کارگاه کرکیت هستم و عاشقانه این هنرصنعت را دوست دارم.

آیا سایر محصولات کاربردی هم درست می‌کنید؟

بله. تولیدات ما انواع فرش درشت‌بافت و ریزبافت و تابلوفرش، گبه و گلیم هستند.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا میراث‌فرهنگی دارید؟

ابتدا از زحمات شما بابت وقتی که برای معرفی هنرمندان اختصاص می‌دهید، قدردانی و تشکر می‌کنم و تقاضا دارم دستگاه‌های اجرایی با جذب سرمایه‌گذاران و خصوصا تخصیص تسهیلات به‌صورت بلندمدت و آسان از نظر وثیقه و ضامن، کارگاه‌های صنایع‌دستی را بیشتر حمایت کنند.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

 

 

 

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید