مصاحبه با آمنه مختاری هنرمند رشته میناکاری
تاریخ: ۱۵:۲۱ :: ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
میناکاری؛ هنرنمایی رنگها روی ظروف

مینا کاری به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی قدمتی پنج هزار ساله دارد. به دلیل استفاده از رنگ آبی لاجوردی که نشان دهنده پهنه آسمان است، به آن مینا کاری می گویند. ظروفی که مینا کاری روی آنها صورت می گیرد از مس ساخته می شود، روی آن لعاب سفید قرار می گیرد و بعد هنرمند با قلم مو طرح های ظریف می کشد. پس از پایان کار ظروف در کوره قرار می گیرند تا رنگشان پخته شود. در همین راستا با یکی از هنرمندان این رسته در استان لرستان مصاحبه ای داشتیم:

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه-لطفا خودتان ر ا معرفی کنید؟
آمنه مختاری هستم. موسس کارگاه میناکاری روشن متولد۱۳۶۴ ساکن شهرستان دورود و دارای تحصیلات کارشناسی حسابداری که در حال حاضر در رشته میناکاری روی مس، فیروزه کوبی روی مس و میناکاری روی سفال فعالیت دارم.

چگونه وارد این هنر شدید؟

فعالیت هنری خودم را از سال ۹۲ شروع کردم و از سال ۹۷ میناکاری روی مس را زیر نظر استاد عزیزم لیلا سالاروند مربی مرکز خواهران آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دورود آغاز کردم و باتوجه به آموزش های جامع و مفید ایشان و تشویق های این مربی به این رشته علاقمند شدم و در کوتاه ترین زمان ممکن رشته میناکاری را به صورت حرفه ای آموزش دیدم و پس از مدت کوتاهی که با سرمایه اولیه دو میلیون تومان در منزل فعالیت داشتم به سرعت وارد باز کار این رشته شدم.

چگونه کارگاه تاسیس کردید؟

در همان ابتدای فعالیت با توجه به درخواست متولی در خصوص آموزش و کیفت محصولات تولیدی موفق شدم، سفارشهای زیادی ثبت کنم به همین دلیل به فکر تاسیس کارگاه تولید میناکاری در شهرستان دورود افتادم و پس از طی مراحل اداری واخذ مجوز کارگاه با حمایت اداره صنایع دستی شهرستان دورود موفق به دریافت مجوز کارگاه میناکاری شدم و با دریافت وام ازاداره صنایع دستی و با همکاری و حمایت بنیاد برکت کارگاه میناکاری روی مس را در یک فضای کوچک تاسیس کردم.

به منظور پیشرفت در این هنر از چه استاتیدی کمک گرفتید؟

جهت تکمیل آموزش ها و گسترش فعالیتهای خودم در حوزه میناکاری آموزش های تکمیلی رشته فیروزه کوبی و میناکاری روی سفال را نزد استادان همدان و اصفهان گذراندم و پس از اتمام دورهای آموزشی و استفاده از هنرجویان آموزش دیده در این رشته ها موفق گسترش محیط کارگاه و جذب واشتغال ۹ نفر از بانوان شهرستان دورود در گارگاه شدم.

در این کار مشوق اصلی شما چه کسی بود؟

مشوق اصلی من در این کار ابتدا خانواده پدری ، خواهرانم و بعد همسرم که همواره در تمامی مراحل زندگی پشتیبانم بودن و همیشه بنده رو مورد لطف و عنایت خودشان قرار داده اند که جا دارد از همینجا از همه این عزیزان تقدیر بعمل آورم.


مواد اولیه این هنر صنعت را از کجا تهیه می کنید؟

ظروف خام محصولات من عمدتا از اصفهان خریداری می شود حتی قلم مو و رنگ های مورد استفاده در کار همه از اصفهان وارد استان می شوند این کار سختی های خاص خودش را دارد و ما مجبوریم بعد از اتمام سفارشها مجددا در طی ماه چندین بار به اصفهان سفر کنیم و ظروف خام را سفارش دهیم .با تمام این سختیها این کار یک آرامش خاص به انسان میدهد آرامشی که از لحاظ روانی لذت بخش می باشد.


مشکلات شما و دیگر هنرمندان در این رسته چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات ما نبود بازارچه صنایع دستی در استان می باشد.
بخش اعظم مشکلات ما در این حوزه بر میگردد به نداشتن بیمه حمایتی که با توجه به اهمیت این موضوع ما موفق نشدیم در پوشش کارگاه به عنوان کار فرما افراد را بیمه نمایم و از پوشش حمایتی بیمه بهرمندگردیم.

چه خواسته ای از مسئولان و متولیان این حوزه دارید؟

ودر آخر از کلیه مسئولین استانی که در راس کار هستند تقاضامندیم نگاه ویژه ای به کارگاهای فعال در این حوزه در استان داشته باشند و با توجه به اینکه در حال حاضر بنده سه رشته به صورت همزمان در یک فضای کوچک آموزش میدهم که اینجا میطلبد مسئولین مربوطه با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی کم بهره مار را یاری دهند تا ما بتوانیم با ارتقاء فضای آموزشی و محیط کاری گسترده چندین رشته را با هم در یک فضای استاندارد آموزش دهیم و همواره این هنر که قدمت چندین ساله دارد را حفظ کنیم.

گفتگو:
کیانوش بازگیر

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید