حجت‌الاسلام محمد بیرانوند:
تاریخ: ۱۵:۲۸ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
شب قدر شب تثبیت تقدیرها/ این شب ها بهترین زمان برای اجابت دعاست

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند، کارشناس مسائل مذهبی لرستان و از طلاب حوزه علمیه رضویه خرم‌آباد در گفتگو با سنگ نوشته، گفت: ماه رمضان را از این جهت بهترین ماه است، چرا که ماه خدا است و بندگان خدا در آن به میهمانی او می روند. در این میان، شب قدر از منزلت ویژه ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند، کارشناس مسائل مذهبی لرستان و از طلاب حوزه علمیه رضویه خرم‌آباد در گفتگو با سنگ نوشته، گفت: ماه رمضان را از این جهت بهترین ماه است، چرا که ماه خدا است و بندگان خدا در آن به میهمانی او می روند. در این میان، شب قدر از منزلت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: شب قدر شب تثبیت تقدیرها، شب عفو خواهی و طلب بخشش و فرصتی تکرار نشدنی برای هر یک از ما برای امیدواری به بخشش ذات بی همتاست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شب قدر به این جهت ‘قدر’ نامیده شده، که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود، شاهد این معنی در آیات ۳ و ۴ سوره «دخان» است که می فرماید: ‘إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَة مُبارَکَة إِنّا کُنّا مُنْذِرینَ * فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکیم ‘
به همین جهت شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان مصادف با شب های پر برکت قدر است.

حجت‌الاسلام بیرانوند اشاره‌ای به روایات دینی در خصوص شب های قدر کرد و افزود: در بیانی از امام باقر(ع) درباره شب زنده داری آمده است: هرکس شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را می آمرزد.

پیامبر اسلام(ص) هم فرمودند: کسی که شب قدر را به شب زنده داری بگذراند تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ ازاو دور گردد.

امام موسی بن جعفر(ع) نیز در این باره فرمودند: کسی که در شب قدر غسل و تا سپیده صبح شب زنده داری کند، گناهانش آمرزیده می شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با ذکر این مطلب شب های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست.

و از ویژگی های شب قدر، آزادی روح آدمی است. انسان در لحظه لحظه زندگی اش هدف وسوسه ها است. اما خداوند اراده کرده است که در شب قدر این سلطه و سیطره را از شیاطین بگیرد و برای بندگانی که به او رو آورده اند، فرصت عروج فراهم آورد.

شب‌های قدر، فرصت مغتنمی همراه با تزکیه و تهذیب نفس در پرتو عنایات ربوبی
حجت‌الاسلام بیرانوند شب های قدر فرصت مغتنمی است که همراه با تزکیه و تهذیب نفس در پرتو عنایات ربوبی ، در خلوت انس با قرآن و دعا حضور یابیم.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این‌که در شب های قدر اعمالی وجود دارد که در روایات به این اعمال اشاره شده است:که یکی از اعمال شب های قدر، قرآن به سر گرفتن است. مؤمنان روزه دار در ماه خدا، و در خانه خدا، کتاب خدا را، می گشایند و بر سر می گیرند و آن را شفیع خود، قرار می دهند.

امام صادق(ع) فرموده است: در هر یک از شب های قدر، صد رکعت نماز باید خوانده شود، آن حضرت، خود نیز چنین می کرد و از سرشب تا سپیده صبح به دعا و مناجات با خداوند می پرداخت.

این شب ها بهترین زمان برای اجابت دعاست

حجت‌الاسلام بیرانوند از جمله دعاهایی که به خواندن آن در شب های قدر سفارش شده، دعای جوشن کبیر است.

و شب های قدر فرصت مناسبی برای درخواست عقل کامل و فرزندانی صالح و سر انجام نیک از خداوند متعال است تا با اجابت این ادعیه یک سال سرشار از موفقیت را برای خود و جامعه رقم بزنیم.

وی در پایان افزود: مسلمانان در این شب ها برای ظهور امام زمان (عج)،سلامتی رهبر، امام و شهدا ،حل مشکلات کشورهای اسلامی و مسلمانان و نابودی کفر جهانی دعاکنیم

بازگشت به خانه
برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید