مدیرکل دامپزشکی لرستان خبر داد:
تاریخ: ۱۸:۴۵ :: ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
اجرای طرح ضربتی مبارزه با «تب مالت» در دلفان و سپیددشت/ ماهیت «ماست بندی» ها مورد تأیید نیست

عصر امروز مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر داد: مبارزه با این بیماری جزو اولویت‌های کاری است و در این راستا دو طرح ضربتی مبارزه با بیماری «تب مالت» را در شهرستان دلفان و در شهر سپیددشت انجام داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مصطفی زبردست پور همچنین از واکسیناسیون ۶۷۰ هزار قطعه طیور بومی در این استان علیه بیماری «نیوکاسل» خبر داد و گفت: اجرای این طرح واکسیناسیون رایگان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل دامپزشکی لرستان با تاکید بر اینکه با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روستاهای پرخطر و افراد پر خطر در حوزه بیماری «تب مالت» را شناسایی و در اولویت مبارزه با بیماری، واکسیناسیون دام، عملیات ضد عفونی و… قرار داده‌ایم، افزود: در سپیددشت ۳۲ روستا را در یک طرح سه روزه تحت پوشش خدمات واکسیناسیون و ضدعفونی قرار دادیم.

زبردست پور خاطرنشان کرد: در قالب این طرح ۷۱۰۰ رأس بره و بزغاله، ۲ هزار رأس گاو و ۸۰۰ رأس گوساله علیه تب مالت واکسینه شدند؛ همچنین ۲۰۰ لیتر ترکیبات ضدعفونی کننده را در اختیار دامداران قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: در قالب این طرح دو میلیون قطعه طیور بومی در لرستان واکسینه خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه تاکنون ۶۷۰ هزار قطعه انواع طیور بومی علیه نیوکاسل واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: کماکان عملیات واکسیناسیون به صورت رایگان در حال انجام است.

زبردست پور یادآور شد: در قالب این طرح در ۳۲ روستای سپیددشت ۴۲ هزار قطعه انواع طیور بومی واکسینه شد.

ماهیت «ماست بندی» ها مورد تأیید نیست

با اشاره به فعالیت «ماست بندی» ها در سطح استان اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور ماهیت ماست بندی ها را قبول ندارد، طی ۱۰ سال اخیر که فعالیت ماست بندی ها در سطح کشور رونق گرفته، با فعالیت این مراکز خیلی مخالفت شد اما متولی اصلی امر همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی هستند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: زمانی که از یک کارخانه مواد لبنی، شیر یا دوغ را خریداری می‌کنید همه مشخصات روی محصول درج شده است، در حالی که فرآورده‌های ماست بندی ها بدون لیبل گذاری و بدون پروانه مواد را تولید و عرضه می‌کنند.

وضعیت نامناسب سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای لرستان

زبردست پور در خصوص بیماری هاری نیز گفت: وضعیتی که الان نه تنها در لرستان بلکه در همه جای کشور است بحث سگ‌های ولگرد است که تعداد بسیاری وجود دارد و وضعیت نامناسب است.

وی ادامه داد: اقداماتی را در این حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در گذشته انجام می‌دادند، امروز دنبال این قضیه هستند سگ‌ها را از سطح شهرها جمع آوری و به یک سری پناهگاه‌ها انتقال دهند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه در خرم آباد مکانی در نزدیکی پل بابا حسین برای نگهداری سگ‌های ولگرد تهیه شده است، تصریح کرد: مسئله درمان و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد پس از جمع آوری در این مکان انجام می‌شود.

شرایط نامناسب بهداشتی کشتارگاه دام شهرداری دورود

زبردست پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های دام شهرهای ازنا، دورود، الیگودرز، بروجرد، پلدختر و چگنی در تملک شهرداری‌ها است، گفت: کشتارگاه‌های دام شهرهای الشتر، نورآباد، خرم آباد و کوهدشت متعلق به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل در بحث بهداشت کشتارگاه‌های دام، مربوط به کشتارگاه‌هایی است که متولی آنها شهرداری‌ها هستند، تصریح کرد: به ویژه در کشتارگاه شهرداری دورود، شرایط نامناسب است و این وضعیت را نمی‌طلبیم.

تا ابتدای سال آینده همه کشتارگاه‌های دام استان را به سالن پیش سرد مجهز می‌شود

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تاکید بر اینکه یکسری نواقص کشتارگاه دام دورود برطرف شده اما ادامه کار آن از نظر بهداشتی، زیست محیطی و دامپزشکی مورد تأیید ما نیست و به دنبال این هستیم این کشتارگاه به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شود، افزود: سالن پیش سرد کشتارگاه‌های الیگودرز، ازنا، نورآباد، الشتر، خرم آباد و پلدختر تقریباً آماده است و برخی هم به بهره برداری رسیده است.

زبردست پور با بیان اینکه انتقال گوشت به سالن پیش سرد کشتارگاه‌ها باعث ارتقای کیفیت گوشت شده و اجرام بیماری زا را از بین می‌برد، تصریح کرد: امیدواریم تا ابتدای سال آینده همه کشتارگاه‌های دام استان را به سالن پیش سرد مجهز کنیم.
/ مهر

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید