رییس اتاق اصناف لرستان:
تاریخ: ۲۳:۱۳ :: ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اصناف سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند/ جنس فاقد اتیکت قیمت را نخرید

اصناف در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد این قدمت بازمی‌گردد به دوران حکومت هخامنشیان که مردم را به گروه‌ها و طبقات مختلف از جمله کسبه و اصناف و… طبقه‌بندی می‌کردند. پیشه وران که در این دوران در مقایسه با سایر قسمت‌ها از پایین‌ترین طبقات اجتماعی محسوب می‌شدند.با ظهور اسلام، تحولی شگرف در احوال جامعه اصناف ایران صورت گرفت و به همین دلیل لزوم رعایت اصول شرعی در کسب و کار و جلوگیری از فروش کالاهای حرام، برای اولین بار در در جامعه اصناف، نظارت محتسب شهر بر اصناف آغاز گردید؛ که وظیفه اش رسیدگی و نظارت بر عدم گران‌فروشی، کم فروشی و بررسی پیمانه‌هایی بود که با آن‌ها اجناس را کیل می‌نمودند. برخی از خاورشناسان خاستگاه پیدایش انجمن‌های صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی ۱۰ هزار شهید اصناف و بازار کشور فرمودند: بازاریان متدین در سراسر کشور از اولین گروه‌هایی بودند که به ندای امام راحل در طول نهضت لبیک گفتند و فضای کشور را در سال ۱۳۴۱ گرم کردند.

حال در همین راستا با رییس اتاق اصناف استان لرستان گفتگویی داشتیم؛

رییس اتاق اصناف استان لرستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ نوشته، خبر داد: در کل استان ۵۵ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی وجود دارد که همطراز با جامعه اصناف کشور سربازارن خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و همانطور که اینکه امام راحل (ره )اشاره کردند، اصناف بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند، اصناف ایران و لرستان با وجود تحریم ها و رکود اقتصادی کمر خم نکرده و همچنان از رونق بازار پشتیبانی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، منوچهر اسبکوه افزود: بسی جای تحسین و تقدیر دارد که اصناف و مردم عزیز ما درشرایط تحریم و بحران اقتصادی جلودار میدان دخل و خرج هستند و اینجاست که نقش فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی اصناف هویدا می گردد لذا به مکاسب توصیه می شود همواره به فروش عادلانه و درج اتیکت قیمت توجه کافی داشته باشند.

اسبکوه با اشاره به اینکه خوش اخلاقی، مشتریمداری و خوش رویی در مکاسب نقش بسزایی در فرآیند فروش دارد، عنوان کرد: در راستای آشنایی با قانون واحدهای صنفی از آموزش های گسترده ای بهره مند شدند لذا زمانی که فردی به عنوان بازرس به هر صنف مراجعه کند همکاری بیشتری رخ خواهد داد.از طرفی امکان سو استفاده بازرسین نیز به صفر خواهد رسید.

وی در خصوص گلایه برخی شهروندان از طولانی بودن فرآیند دادرسی از طریق سامانه ۱۳۵ یا ۱۲۴ توضیح داد: باید توجه داشت که در مرکز خرم آباد ۱۸ هزار واحد صنفی وجود دارد که مجموعا توسط ۶۰ نیروی بازرسی از صنعت معدن وتجارت و اتاق اصناف بازرسی می شوند و مسلما با تعدد اصناف فرآیند رسیدگی زمانبر است.

ریس اتاق اصناف استان لرستان ادامه داد: : در کل استان ۵۵ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی وجود دارد که از ابتدای سالجاری تا کنون حدود ۱۸ هزار بازرسی در سطح استان انجام شده است و نیز ۲۸۰ پرونده تشکیل شده است.

اسبکوه تاکید کرد: صنف متخلف به نسبت دو برابر درصد گرانفروشی جریمه خواهد شد.

وی افزود: تخلف به نسب کم و بیش در همه رسته ها وجود دارد ولیکن حدود ۷۰ درصد تخلفها مربوط به عدم درج اتیکت قیمت و صدور فاکتورها می باشد.

ریس اتاق اصناف استان خاطر نشان کرد: شهروندان عزیز در حین خرید توجه کافی به وجود اتیکت قیمت روی اجناس داشته باشند که امکان گرانفروشی را تقلیل داده و به محض سر رسیدن بازرس و مشاهده هر گونه گرانفروشی صنف متخلف جریمه و یا در صورت تکرار پلمب خواهد شد.

اسبکوه در خصوص گرانفروشی تاکید کرد: مبارزه با گرانفروشی فقط و فقط با مشارکت خود شهروندان میسر خواهد شد به نحوی که هر گاه مشاهده کردیم جنسی فاقد اتیکت قیمت است، خرید نکنیم در اینصورت رسته مربوطه نیز ملزم به درج قیمت مصوب و احترام به قوانین اصناف خواهد بود.


وی در خصوص درج قیمت دستی اجناس نیز ابراز داشت: قیمت درج شده روی کاغذ دستی که البته در اصل می باسیت برگه اتیکت مخصوص اتحادیه های مربوطه باشد نیز دال بر همان اتیکت قیمت بوده و مبنای نظارت بازرسین قرار خواهد گرفت.

رییس اتاق اصناف لرستان در خصوص مهر فروش اصناف نیز تاکید کرد: مکاسب به هیچ وجه نباید فاکتور افراد ناشناس وی حتی بستگان خویش را ممهور به مهر مرکز صنفی خویش نمایند زیرا این موارد بعدها ممکن است موجب مشکلات قضایی شده و تحت عنوان کالاهای غیر مجاز یا اجناس دزدی توقیف شوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید