مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۳۹ :: ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
افتتاح ۳ مجتمع آبرسانی در آبفار لرستان/ شاخص بهر‌ه‌مندی آب شرب لرستان ۷درصد بالاتر ازمیانگین کشوری است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان به افتتاح ۳ مجتمع آبرسانی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌‌هایی که در ۱۰سال گذشته به وجود آمده بالغ بر ۲۶۰حلقه چاه آب در لرستان از مدار خارج شده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهندس علیرضا کاکاوند در جمع خبرنگاران با اشاره به آیین افتتاح مجتمع آبرسانی اظهار داشت: در این مراسم تعداد سه مجتمع آبرسانی در شهرستان‌های خرم‌آباد، دلفان افتتاح شد که تعداد روستاهای این سه شهرستان در مجموع ۱۲روستا با جمعیتی بالغ بر هزار و۶۸۰ نفر آبرسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این سه مجتمع آبرسانی مبلغی بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است افزود: این طرح‌ها در طول ۱۸ونیم کیلومتر طول شبکه و همچنین ظرفیت سه مخزن۵۰ با ظرفیت ۸۵۰مترمکعب اجرا شده است.

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی لرستان عنوان کرد: حفر ۲حلقه چاه و تجهیز سه ایستگاه پمپاژ از دیگر اقدامات انجام شده در این مجموعه آبرسانی است.

وی بیان کرد: این پروژه به عنوان اولین پروژه آب روستایی است که از منابع پایدار آب استفاده می‌شود، با توجه به خشکسالی‌‌هایی که در ۱۰سال گذشته به وجود آمده بالغ بر ۲۶۰حلقه چاه آب از مدار خارج شده بر همین اساس باید به سمت منابع تامین آب مطمئن برویم.

کاکاوند گفت: از سدایوشان حدود ۳۲لیتربر ثانیه برای حدود ۳۸روستا تخصیص گرفته شده که این پروژه فاز اول مجتمع است و حدود پنچ روستا در این فاز آبرسانی می‌شوند البته پروژه فعال است و امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۸بتوانیم فاز دوم پروژه را به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: شاخص بهر‌ه‌مندی آب شرب لرستان تا پایان سال گذشته ۸۰.۴۲درصد بوده که حدود ۷درصد بالاتر ازمیانگین کشوری بود ولی با توجه به سیل اخیر لرستان بسیاری از زیرساخت‌های آب شرب روستاها دچار مشکل شده که سبب پایین آمدن شاخص بهره‌مندی آب شرب شده و این در حالی است که با افتتاح پروژه آبرسانی به ۱۳روستا حدود نیم درصد افزایش داشته است.

معاون آب و ابفا وزارت نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو هفته‌ای ۳۰ روستا را در کشور به آب مطمئن تجهیز می‌کند گفت: آب پایدار بیش از ۶ میلیون نفر در کشور تامین شد.

مهندس قاسم تقی‌زاده خامسی در مراسم افتتاح سه مجتمع آبرسانی در لرستان ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس اظهارداشت: هر کجا سه کلمه «عشق، عاشقی و خدا» بوده ما موفق بودیم و حادثه‌های تاریخی بزرگی در کشور از جمله دفاع مقدس نیز با همین سه شعار به پیروزی رسید.

وی افزود: همه کسانی که در عرصه سیل اخیر بودند و دیدند، قبول می‌کنند که همین سه تا واژه «عشق، عاشقی و خدا» سبب شد که ما بتوانیم موفق شویم و در یک زمان خیلی کوتاهی حداقل آب را به مردم برسانیم.

معاون آب و ابفا وزارت نیرو عنوان کرد: امیدوارم همکاران ما در جهت ترمیم خسارت‌های سیل اقدام کنند؛ ما حدود ۲۰۰ میلیاردتومان اعتبارات برای سیل به استان اختصاص دادیم و تقریبا نصف این اعتبار برای آب منطقه‌ای و نصف دیگر به آبفا و آبفار اعتبار دادیم که تخصیص آن به تدریج خواهد رسید هرچند معتقدیم این عدد برای لرستان عدد مناسبی نیست وامیدوار هستیم در مرحله دوم بتوانیم بخش عمده‌تری را اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: در استان لرستان در حوزه آب، آبفار و آبفا هم اکنون نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان پروژه در دست انجام داریم که در سال جاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبارات داده شده و امیدواریم به تدریج این اعتبارات تخصیص داده شود و در سال‌های آینده نیز سقف اعتبارات استان لرستان بالاتر برود تا بتوانیم محرومیت را به ویژه در روستاها کمتر کنیم.

تقی زاده خامسی گفت: در استان لرستان ما در بخش آبرسانی روستایی هنوز مشکل داریم به طوری که ۵۸ روستای بالای ۲۰ خانوار آب پایدار ندارند که امیدوار هستیم به تدریج انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو هفته‌ای ۳۰ روستا را در کشور به آب مطمئن تجهیز می‌کند تصریح کرد: آب مطمئن و پایدار یعنی اینکه آبرسانی به صورت تانکری و چشمه‌ها صورت نمی‌گیرد؛ آب مطمئن و پایدار یعنی آبی که در شهرها استفاده می‌شود یعنی همین آب را در روستا تامین کنیم.

معاون آب و ابفا وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در روستاها فقط به آب پایدار رسیدند که امیدوار هستیم این ۵۸ روستای لرستان نیز جز برنامه‌های همین دولت دوازدهم باشد و ما بتوانیم در این دولت کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان لرستان را از نظر آب پایدار پوشش بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدیداش از برخی از سدهای لرستان اشاره کرد و اظهارداشت: برنامه داریم ساختگاه برخی از سدها مانند سد تنگ معشوره را از نزدیک ببینیم تا انشاالله بتوانیم راهکاری برای کنترل سیلاب پیدا کنیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید