تاریخ: ۱۲:۰۷ :: ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
امپراطور تاجدار جهان را لرزاند

کمتر از سه ماه از اولین حضور امپراطور تاجدار بر روی کره زمین نمی گذرد اگر چه نمونه های کم خطری از این سلسله ریز جاندارهای موذی بیش از نیم قرن پیش کشف شده اما جدیدترین آنها کووید 19 یا کرونا ویروس این امپراطور تاجدار در مدت کوتاهی از ووهان چین کشور گشایی خود را آغاز و تا قاره های دور هم در حال قدرت نمایی است

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- مرزهای جغرافیایی،نژاد،طبقه اجتماعی،سیستم های امنیتی و دفاعی قوی،انسان مدرن با همه ی پیشرفت های خیره کننده هنوز در برابر این امپراطور تاجدار نامرئی در حال فرار و تسلیم شدن است.آیا کرونا انقلابی جهانی در سر دارد؟ تا تحولی عمیق در ساختارهای منحرف بشر ایجاد کن؟آیا سبک زندگی و فرهنگ را دچار دگرگونی می کند؟یا بشر همانند طبیعت و سایر جانداران بر او غلبه خواهد کرد و بیراهه افسونگری را در پیش خواهد گرفت؟ باید منتظر ماند و نظاره کرد نبرد ریز جاندار با انسان را؟
***چین منشا کرونا
چین سرزمین رویایی با پیشینه تمدن باستان وقدمت هفت هزارساله اش پرجمعیت ترین کشور جهان با بیش ازیک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در عصر حاضر با جهش قابل ملاحظه در عرصه اقتصادی ناظران جهانی را خیره کرد در کمتر از ۴۰ سال برنامه اصلاح اقتصادی از سال ۱۹۷۹ با تکیه بر تولید ملی، در این مسیر، استفاده بهینه از ظرفیت‌های درونی مقدمه‌ای برای بهره برداری مناسب از فرصت‌های بین‌المللی شد. به این ترتیب نظامی اقتصادی شکل گرفت که براساس ویژگی‌های بومی کشور چین ایجاد شده، سابقه مشابهی در جهان برای آن وجود نداشت. این نظام متضمن برنامه‌ها و اقداماتی در سطح حاکمیتی و مردمی بود که در نهایت منجر به تقویت تولیدات چینی شد.
*** چین در مسیر قدرت اقتصادی جهان
چین هم اکنون براساس معیارهای استاندارد،اقتصاد دوم جهان است. محصولات آن سراسر جهان را از آمریکای شمالی گرفته تا اروپا و آسیا و آفریقا به فروش می رسد، برخی از مهم‌ترین صادرات این کشور شامل محصولات مکانیکی و الکترونیکی ، محصولات با فناوری بالا ، مصنوعات کارگر محور از جمله پوشاک، منسوجات، کفش، مبلمان، محصولات پلاستیکی و… انواع موتور و ژنراتور است.
فرهنگستان علوم اجتماعی چین و روزنامه اقتصاد چین ۲۵ دی سالجاری گزارش اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ را منتشر کردنددر این گزارش آمده است، سال ۲۰۲۰ سال تحقق هدف ایجاد همه جانبه جامعه نسبتا مرفه و پایان برنامه سیزدهم کشور است، حرکت اقتصادی پایدار و بدون تغییر باقی می ماند.براساس پیش بینی مدل سیستم اقتصاد کلان چین، سال ۲۰۲۰ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) برابر سال ۲۰۱۹ خواهد بود، رشد با ثبات و سریع نسبی حفظ خواهد شد، اشتغال و قیمت کالاها نیز ثبات اساسی خود را حفظ خواهد کرد، همچنین، ساختار صنعتی همچنان بهینه می شود و کیفیت رشد ارتقا می یابد.
***کرونا پایه های امپراطوری چین را لرزاند
ابعاد خسارت ناشی از کرونا ویروس در زمینه اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان قابل ارزیابی نیست اما آنچه مسلم است تا دهه اول اسفند بالغ بر ۱۸۵ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد چین وارد شده و کماکان این روند آسیب ادامه دارد فقط در حوزه فرهنگ تعطیلی ۷۰ هزار سینما در چین به جز تعطیلی کارخانجات تولیدی و از دست دادن بازار مصرف جهانی بلایی است که این ویروس ریز جاندار تخریب گر بر کشورها و جامعه انسانی تحمیل کرده است.بدون شک بیشترین خسارت وارده از همه جهات به ویژه اجتماعی متوجه کشور بزرگ چین و اقتصاد حتی شاید انسجام اجتماعی باشد و شاید این موجود نامرئی سبک زندگی و فرهنگ مردمان چین به ویژه مصرف خوراکی ها و رعایت بهداشت را دچار تحول عمیق نماید.
*** امپراطور در ایران هم قربانی گرفت
میهمان ناخوانده پس از گمانه زنی کارشناسان بهمن ماه وارد ایران شد و در اواخر بهمن دو نفر در شهر قم بر اثر این بیماری فوت کردند و دوم اسفندماه بصورت رسمی مسئولین ورود کرونا ویروس به ایران را اعلام کردند بلافاصله شبکه های صدا وسیما در برنامه های متعدد موضوع را اطلاع رسانی و با دعوت از کارشناسان و پزشکان نحوه ی مقابله و پیشگیری را آموزش می دادند همزمان التهاب و هیجان مردم را فرا گرفت جلسات پیاپی و تصمیمات قرنطیه ایی راه به جایی نبرد.در برخی از استان ها از جمله لرستان جامعه پزشکی خواستار تعطیلی مدارس،کاهش تجمعات و رعایت بهداشت فردی شدند. در با همه هشدارها کرونا ویروس آرام آرام در سراسر کشور پخش شد و تا کنون ۱۵ قربانی گرفته است.
***آشفتگی اجتماعی ارمغان امپراطور تاجدار در ایران
هرچند متخصصان پزشکی میزان مرگ و میر در بیماری کرونا را بین دو تا سه درصد اعلام کرده اند اما نگرانی از جهش و میزان افزایش انتقال و ماندگاری ویروس تا چندین روز موجب یک آشفتگی اجتماعی در لایه های مختلف و قشرهای اجتماعی کشور ایران شد.ساختار فرهنگی اجتماعی کشور،مناسک مذهبی،رفتارهای اجتماعی ،بهداشت فردی و عمومی اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. اطلاع رسانی نادرست، کرونا هراسی به شدت بازار مصرف و برخی اقلام بهداشتی،خوراکی را چنان تحت تاثیر قرار داد که این کالا ها در کمتر از یک هفته نایاب و با قیمت های سرسام آور به مردم تحمیل شد.بسیاری از مشاغل دچار آسیب شد. وکشورهای همسایه واردات کالا از ایران را ممنوع کردند.این در حالی است که تبعات ناشی از کرونا ویروس این هدیه کریسمس چین به جامعه جهانی ممکن است دامنه بیشتری به خود گیرد.
*** جلوه های خوب و بد کرونا در ایران
کشور وجامعه ایران در سالهای اخیر حوادث و بلایای طبیعی همانند سیل،زلزله را تجربه کرده آزمون های سختی که خیلی از افراد با سربلندی و غرور در کنار هموطنان ایستادند و جلوه هایی از عشق و نوعدوستی کم نظیر در معرض جهانیان نمایش دادند سیل فروردین ۹۸ ایران به احترام سیل زدگان به پا خواست در موضوع کرونا جامعه پزشکی از متخصصین نامدار کشور،تا رده های خدماتی ایثارگرانه تلاش می کنند.تولیدگران عرصه اقلام پزشکی شبانه روزی در حال تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز هستند و البته مسئولین هم با جلسات پیاپی در حال کنترل و پیشگیری از دامنه خسارات این بیماری هستند.در میان انسان های نوعدوست با گذشت برخی اقلام بهداشتی چون ماسک رایگان بین مردم توزیع می کنند.اینها جلوه های پاک بازان و خوبان عرصه نمایش انسانیت هستند.اما جلوه های بد و نامبارک این پدیده شوم دلالان کیسه دوز و نامردمان هنجار شکنی هستند که در هر حادثه به شکلی ظهور پیدا می کنند.احتکار،تقلب،گرانفروشی،کم فروشی مشخصه این افراد است برای کسب سود های باد آورده اگر چه این افراد در خلوت دادگاه وجدان وانسانیت خود را نیز توجیه خواهند کرد.اما یقینا” دستگاه های ناظر که یا در خواب غفلتند یا ناتوان ویا مرعوب کاسبان کرونایی بیش از این بیماری به انسجام جامعه آسیب می زنند.بدون شک کنترل قیمت کالای بهداشتی و خوراکی یک عمل بسیار ساده و قابل پیگرد است افکار عمومی منتظر برخورد قاطعانه با سود جویان و بیماران است.

بهنام فروتن نیا
نویستده و تحلیل گر اجتماعی

بازگشت به خانه
برچسب ها:

پاسخی بگذارید