رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۷:۱۶ :: ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
اورژانس پیش بیمارستانی خط مقدم ارائه خدمات پزشکی است

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد اورژانس پیش بیمارستانی ، دکتر نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان طی نشستی با دکتر شیخی رئیس مرکز فوریت های پزشکی ، نیروهای عملیاتی و ستادی اورژانس استان ؛ از نزدیک در جریان اقدامات و فعالیتهای مرکز فوریت های پزشکی استان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، در این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ، اورژانس پیش بیمارستانی را خط مقدم ارائه خدمات پزشکی اعلام کرد.

دکتر نیکبخت گفت: از اواخر دهه ی هشتاد و با شروع دهه ی نود ، اورژانس کشور با رشد چشمگیری روبرو شد و ما شاهد توسعه ی اورژانس و حتی اورژانس هوایی در کشور ( و به دنبال آن ، در استان لرستان ) هستیم و این نقش مهم توسعه ای مرهون خدمات عزیزانی است که در اورژانش کشور مشغول فعالیتند و با آمدن دکتر کولیوند این نقش ها دوچندان شده است.

دکتر نیکبخت ، نوع تماس گرفتن ، چگونگی پاسخگویی به تماس های مردمی و رفتارهای ما در تماس های اورژانسی را مهم دانست و گفت : تماس فوری و به موقع مردم ، نوع پاسخگویی پرسنل مرکز به این تماس های اورژانسی ، به موقع رسیدن به محل حادثه و رسیدگی به حال بیمار برای نجات جان فرد حادثه دیده ، بسیار حیاتی است و تحقق آن ، به فرهنگ سازی در جامعه نیاز دارد.

وی گفت: رانندگان محترم و مردمی که در مسیر ترددند ؛ زمانی که آمبولانسی را می بینند یا آژیر آن را می شنوند ؛ باید از مسیر تردد کنار بروند و بدانند که آمبولانس فوریت های پزشکی در حال ماموریت است و راه را برایش باز کنند.

رئیس دانشگاه ، از هماهنگی خوب نمایندگان استان ، استاندار و دیگر مسئولین استانی با مجموعه ی دانشگاه علوم پزشکی استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: این فرصت خوبی است که ما بتوانیم با کمک نمایندگان ، پیگیر کارهای توسعه ای استان در حوزه ی بهداشت و درمان باشیم.

دکتر نیکبخت ، اورژانس هوایی را یکی از خدمات ارزنده ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی ما امیدمان به اورژانس هوایی است ؛ زیرا نجات جان بیماران به خصوص مادران باردار از مناطق بسیار سخت و صعب العبور برای ما مهم و حیاتی است ؛ لذا توسعه ی اورژانس به خوص اورژانس هوایی همیشه مد نطر باشد.

وی گفت: در حین سادگی ، در برخورد با مردم خوش خلق و خوش اخلاق باشید که مورد تاکید دین مبی اسلام نیز می باشد.

۵۳۰ نفر پرسنل اورژانسی به صورت شبانه روز ، در حال ارائه ی خدمات پیش بیمارستانی هستند

در این نشست دکتر شیخی با بیان اینکه استان لرستان دارای ۷۳ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای و دو اورژانس هوایی مستقر در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز می باشد ؛ تعداد پایگاه های شهری را ۲۹ و تعداد پایگاه های اورژانس جاده ای را ۴۴ پایگاه اعلام نمود که با ۱۴۱ آمبولاس و دو تا اتوبوس آمبولانس به ارائه ی خدمات اورژانسی پیش بیمارستانی می پردازند.

دکتر شیخی با اعلام اینکه تا پایان برنامه ی ششم توسعه قرار است تعداد این پایگاه ها به عدد ۱۰۲ پایگاه برسد ؛ اظهار داشت: مقدمات جذب ۴۰ نیروی جدید برای اورژانس استان با حمایت ریاست دانشگاه صورت گرفته است که ۲۶ نفر مراحل گزینش و ۱۴ نفر دیگر از محل آزمون ، مراحل اولیه استخدامی خود را طی می کنند و با خیرینی که در حوزه ی اورژانس کشوری کار می کنند نیز رایزنی شده و قرار است به کمک این خیرین و طی دو مرحله هشت پایگاه ( ۳ تا در مرحله ی اول و ۵ تا در مرحله دوم ) در لرستان ساخته شود که مقدمات اولیه آن ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان در پایان سخنانش گفت : اورژانس استان با ۵۳۰ نفر پرسنل ستادی ، اداری و عملیاتی به صورت شبانه روز ، در حال ارائه ی خدمات پیش بیمارستانی اند که تا کنون ۸۳ هزار و ۹۱۰ مورد تماس تلفی داشته ایم و از این تعداد ، ۲۹ هزار و ۹۰۰ مورد منجر به ماموریت شده است.

وی تعداد ماموریت های اورژانس هوایی را ۱۴۵ مورد اعلام کرد که از این تعداد ، ۹۰ درصدشان مادران باردار بوده است.

در پایان این نشست ، ضمن تجلیل از پرسنل فوریت های پزشکی استان توسط دکتر نیکبخت ؛ وی در خصوص پرداخت بخش عمده ای از مطالبات پرسنلی مرکز فوریت های پزشکی استان ، قول مساعد داد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید