گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱:۱۸ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
باغداران گردو جهت  تولید مطلوب با جهادکشاورزی هماهنگ باشند

کارگاه آموزشی سرشاخه کاری گردو با حضور ۸۰ نفر از باغداران گردو کار و کارشناس باغبانی در مرکز جهاد کشاورزی ده پیر شهرستان خرم آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مراد بیرانوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد که خود نیز در کارگاه آموزشی سر شاخه کاری درختان گردو شرکت کرده بود در مصاحبه ای اظهار داشت: با شروع نهضت درختکاری در دهه هفتاد علاقه مندان به احداث باغات در استان لرستان با هدایت و حمایت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در قالب طرح طوبی بطور وسیع اقدام به ایجاد باغات گردو نمودند .

بدلیل نبود نهالستان گردو در استان ؛ نهال مورد نیاز باغداران از منابع تولید نهال با پایه بذری از استانهای همجوار تامین و در اختیار باغداران قرار گرفت .

از آنجایی که پایه های بذری از منابع ژنتیکی خاصی تهیه نشده بودند و بنابر مقتضیات زمان و ضرورت تهیه ؛ و در اختیار باغداران قرار گرفته بودند ، امروزه از عملکرد مطلوب و رضایت بخشی برخوردار نیستند.

از طرفی واریته های مخلوط موجود از کیفیت کافی برخوردار نبوده و مقاومت لاز م را در برابر سرما ؛ بیماری ها و آفات ندارند و میانگین عمکرد باغات گردوی موجود حدود یک و نیم تن در هکتار برآورد میگردد .

بیرانوند اضافه کرد: از ابتدای دهه ۹۰ اصلاح و احیاء باغات ، افزایش بهره وری و بهبود تولید و تامین نهال پیوندی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که با سر شاخه کاری درختان گردوی موجود نسبت به احیاء و اصلاح باغات گردو در راستای افزایش عملکرد ، افزیش مقاومت در برابر بیماریها ، آفات و بهبود کیفیت محصول اقدام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد ادامه داد: در کارگاه آموزشی برگزار شده با حضور اساتید برجسته گردوی کشور و وزارت جهاد کشاورزی ؛ شیوه سرشاخه کاری باغات گردو به فراگیران آموزش داده شد و ۸۰ نفر از باغداران و کارشناسان آموزش لازم را به صورت فنی و عملی فرا گرفتند.

بیرانوند اضافه کرد: در لرستان بیش از ۱۱ هزار هکتار و در خرم آباد بیش ۳ هزار هکتار باغ گردو با پایه بذری وجود دارد که در برنامه ششم توسعه با حمایت جهاد کشاورزی؛ اصلاح و سرشاخه کاری خواهند شد .

مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد در خاتمه به باغداران گردوی استان توصیه کرد: جهت برخورداری از حمایتهای جهاد کشاورزی و تامین پیوندک مناسب ؛ به مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود و یا مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه نمایند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید