تاریخ: ۷:۲۲ :: ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
برخی پیشنهادات درباره آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های لرستان

شهرام شرفی- جمع‌بندی برخی مهم‌ترین دیدگاه‌های تحلیلی ارائه شده در گروه واتساپی تحت عنوان گروه تحلیل، پنجم خردادماه 99؛

۱ـ وقتی استان لرستان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مرتع دارد و رتبه اول منطقه زاگرس را در این زمینه داراست بایستی بالگرد ویژه آتش‌نشان و هلی‌برد نیروهای آتش‌نشان ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها به صورت استقرار ثابت و دائم در استان داشته باشد و فرمانده عملیات نیر درون استانی بوده و خلبان از استان برای عملیات‌ها دستور بگیرد.
شرایط توپوگرافی و کوهستانی استان لرستان ایجاب می‌کند این استان دارای بالگرد مخصوص آتش‌نشان باشد.

۲ـ از ظرفیت‌ فرودگاه خرم‌آباد با تهیه نظامنامه ویژه پروازی می‌شود در این زمینه استفاده کرد؛ خوشبختانه مهندس کاملی، مدیریت فرودگاه خرم‌آباد اعلام آمادگی کرده است در این زمینه، حداکثر همکاری و همیاری را برای صیانت از جنگل‌های لرستان داشته باشد. در این زمینه ضرورت دارد مدیریت ارشد محترم اجرایی استان، بیش از پیش، پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.

۳ـ یکی از اقدامات خوب اداره کل منابع طبیع و آبخیزداری استان لرستان ایجاد پایگاه اطفای حریق در بام لرستان بوده است؛ خوشبختانه تهیه نقشه‌های نشاندهنده مناطق بحرانی آتش‌سوزی، نقاط پر ریسک و افزایش مشارکت جوامع محلی و آموزش این جوامع از دیگر اقدامات مثبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان بوده است که باید تقویت شود. همچنین شماره تلفن ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده گزارشات است. تشکلهای محلی نیز در این رابطه فعال هستند. سیستم بی‌سیم نیز فعال شده است.

۴ـ متأسفانه بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگلی در استان لرستان از نوع عامل انسانی (عمد و غیرعمد) هستند از جمله تلاش برای گسترش زمین زراعی کشاورزی، اختلافات محلی، تهیه زغال و هیزم و… نیاز است به ویژه برای گشت و مراقبت در مناطق صعب‌العبور جنگلی استان لرستان از پایش هوایی و گشت هوایی ثابت و مستقر در استان استفاده کرد. در مواقع بحرانی نیز باید بالگرد دارای استقرار ثابت و تحت فرماندهی درون استانی ویژه آتش‌نشانی برای مناطق صعب‌العبور داشت.

۵ـ می‌توان از سنسورهای حرارتی در مناطق دارای ریسک بالای آتش‌سوزی جنگلی در استان استفاده کرد؛ همچنین می‌توان در چنین مناطقی از دوربین‌های مخصوص استفاده کرد.

ناگفته پیداست استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت نیروی انسانی محلی تحت عنوان همیار طبیعت نیز یک اقدام مهم خواهد بود که انجام شده است ولی باید سطح جذب تحت عنوان همیاران طبیعت را گسترش داد.

۶ـ همه باید نسبت به صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشیم؛ فراموش نکنیم آتش‌سوزی و نابودی جنگل‌ها باعث سیل‌های ویرانگر، فرسایش خاک، نابودی حیات وحش، نابودی محیط زیست و … می‌شود.
پس آموزش برای صیانت از جنگل‌های استان را باید از همان سطح جامعه‌پذیری دوران کودکی درون خانواده شروع کرد.
همچنین در این رابطه بایستی موضوعات مرتبط با آموزش‌های همگانی از طریق رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها را تقویت کرد و توسعه داد.

۷ـ اگر جایی به علت تهیه هیزم و زغال، درختان قطع می‌شوند باید ضمن پیشبرد راهکار قانونی برای برخورد با متخلفان، راهکار جایگزین برای تهیه سوخت ارائه کرد.

✍? شهرام شرفی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید