گفتگوی اختصاصی با مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان:
گروه: برگزیده
تاریخ: ۲۳:۱۲ :: ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
بررسی راهکارهای رونق صنعت گردشگری در لرستان

اولین گام در صنعت گردشگری وجود امنیت برای مسافر و گردشگر است که خوشبختانه کشور عزیز ما در خاورمیانه جزو کشورهای امن منطقه است و همچنین استان لرستان با وجود آبشارها، طبیعت زیبا و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحیه اختصاصی_ بیش از ۵ هزار اثر تاریخی و باستانی در لرستان وجود دارد که تاکنون ۲۴۵۲ اثر تاریخی و فرهنگی از این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حال باید پرسید چرا صنعت گردشگری در چنین استانی با وجود این همه ظرفیتهای گردش‌پذیر رشد چندانی نداشته است؟! در همین راستا با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت‌وگویی داشتیم؛

به نظر شما مهمترین عامل رشد صنعت گردشگری در لرستان چیست؟

به نظر بنده فقط در صورت ورود بخش خصوصی و توسعه اماکن و تاسیسات گردشگری و همچنین واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

چه تعداد مراکز بوم‌گردی در لرستان وجود دارد؟

۹ مرکز اقامتگاه بومگردی در استان فعال هستند و با هدف توسعه مراکز اقامتی در جاذبه‌های گردشگری لرستان، مجوز لازم ۹ مرکز دیگر صادر و در حال ساخت هستند.

استان لرستان چه تعداد هتل دارد؟

همچنین در استان لرستان ۲۴ هتل و اقامتگاه اصلی وجود دارد که اصلا جوابگو نیست لذا درصدد توسعه و تکمیل زیرساختهای اقامتی و به‌ویژه رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه هستیم‌.

استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری لرستان چگونه است؟

بخش خصوصی علاوه بر لرستان در کل کشور وارد حوزه گردشگری شده است و در استان ما خوشبختانه در سنوات اخیر چند سرمایه‌گذار خوب مانند کشت وصنعت گردشگری کشاورزی را در پیش گرفتند که در غرب کشور چنین پتانسیلی کم‌نظیر است همچنین با ورود شرکت ماهان تورهای پروازی لرستان هم افزایش پیدا کرد که اقدامی بی‌سابقه بود.

آیا آبشارهای لرستان هم مستعد ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هستند؟

بله. لرستان با وجود ۶۹ آبشار طبیعی دائمی و فصلی در کشور رکورددار است از طرفی به عنوان سومین حوزه پر آب کشور، توسعه گردشگری آب و ورود سرمایه‌گذار خصوصی در این حوزه ضروری است که انشالله از این هدیه الهی بیشترین استفاده را ببریم.

لرستان چه تعداد کاروانسرا دارد و چه نقشی در توسعه گردشگری دارند؟

در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد علاوه بر وجود خانه‌های متعدد تاریخی، ۱۱ کاروانسرا وجود دارد که در فهرست موقت ثبت یونسکو قرار دارند و بدون شک ظرفیتی برای توسعه گردشگری هستند. به احتمال قوی این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به‌صورت زنجیرهای ثبت خواهد شد البته کاروانسرای چمشک و گوشه شاهنشاه در اولویت قرار دارند.

آیا برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت کاروانسراها در راستای توسعه گردشگری دارید؟

بله. فقط در صورت ورود بخش خصوصی و واگذاری خانه‌های تاریخی و کاروانسراها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود که این امر مستلزم معرفی گسترده و رفع موانع سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

قلعه فلک‌الافلاک چه نقشی در توسعه گردشگری دارد؟

قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بارزترین بنای تاریخی این شهر محسوب می‌شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است و یک مجموعه عظیم فرهنگی تاریخی متشکل از باغ گلستان، دژ شاپورخواست، موزه، گنجینه اشیا تاریخی و موزه مردم‌شناسی و…. است که برای هر بازدیدکننده مملو از جذابیت است.

آیا این قلعه نیاز به مرمت دارد؟

بله. این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیبهایی شده است که خوشبختانه جلوی تخریب گرفته شد و مرمت این قلعه توسط تیم پایش مستقر در مجموعه درحال انجام است. تیم مرمت قلعه تاریخی فلک‌الافلاک متشکل از اعضایی باتجربه و متخصص و دارای یک مشاور است. ناگفته نماند این طرح همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می‌شود تا انشالله علاوه بر مرمت شاهد استحکام‌بخشی این مجموعه تاریخی_فرهنگی باشیم.

برای استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک چه برنامه‌ای دارید؟

به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون این قلعه خارج شود چرا که خود قلعه فلک‌الافلاک یک موزه شگرف از معماری منحصر به فرد است. همچنین تعدد کاربری‌ها ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویسهای بهداشتی و رطوبت‌گیری درصدد محافظت بیشتری از این قلعه تاریخی هستیم.

لرستان چه تعداد پل تاریخی دارد و چه نقشی در توسعه گردشگری دارند؟

۱۰۰ دهنه پل تاریخی در لرستان وجود دارد و پلهای تاریخی لرستان قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال دارند و طبق گفته باستانشناسان پلهای تاریخی لرستان بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می‌شوند که باستانشناسان بزرگ جهان در بازدید از این پلها هر کدام به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری جهان باستان در پل گاومیشان پلدختر قرار دارد که از طاق کسری ایوان مدائن عریض‌تر است و بلندترین پل جهان باستان کلهرت معمولان است که در تنگنای عرض درهای ۹۱متری با ارتفاع بیش از ۲۶ متر احدات شده است. از طرفی لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می‌شود و تعداد ۱۰۰ پل تاریخی لرستان در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند. همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه هستند که دو مورد از آن شامل پل کلهرت معمولان و کشکان خرم‌آباد است و هر پایه از پل کشکان به اندازه یک آپارتمان عظمت و ماندگاری دارند و وجود همین شاخصه ‌ها در پل‌های لرستان، یک ظرفیت کلان گردشگر‌پذیر است.

آیا پل‌های لرستان نیازمند تعمیر هستند؟

بزرگترین سازه‌های آبی_تاریخی لرستان پل‌ها هستند که متاسفانه در سیل اخیر دچار خسارت شدند لذا برای استحکام‌بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

در راستای استفاده از ابزار و تبلیغات گردشگری چه برنامه‌‌هایی دارید؟

امروزه با وجود فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند قابل دسترس‌ترین وسیله برای افراد همین گوشی است و در نظر داریم با ساخت اپلیکیشن گردشگری لرستان همه علاقمندان بتوانند به طور مفصل با جزئیات و مشخصات جاذبه‌های گردشگری لرستان شامل شاخص تاریخی ابنیه، چگونگی مسیر دسترسی، مسافت و فاصله تا مرکز شهر، آب و هوا و چگونگی امکانات نقطه هدف و… آشنا شوند که همین امر موجب استقبال بیشتر گردشگران خواهد شد.

این اپلیکیشن چه مزیتی نسبت به دیگر ابزارها دارد؟

وجود یک اپلیکیشن جامع مبتنی بر تلفن همراه که محتوی لیست کامل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی استان مانند آبشارها، روستاهای هدف گردشگری و نقاط خاص طبیعت لرستان باشد، کم‌هزینه است از طرفی گردشگر در کوتاهترین زمان با موثق‌ترین راهنما و جامع‌ترین توضیحات به سمت مقصد گردشگری مورد نظرش هدایت می‌شود که مزیت مهمی است.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید