گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۳:۵۳ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
توسعه کشت دانه روغنی کاملینا در لرستان/ راهبردی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خبر داد: تاکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم استان زیر کشت کاملینا رفته و پیش‌بینی می‌شود تا سطح کشت این محصول تا پنج هزار هکتار افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، سید عماد شاهرخی اعلام کرد: یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی لرستان خودکفایی درتولید روغن خوراکی است که پیش بینی می گردد جهت توسعه تناوب زراعی سطح زیرکشت دانه روغنی کاملینا به پنج هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه بیان اینکه کشت دانه روغنی کاملینا یک محصول استراتژیک محسوب می شود و برای توسعه آن باید تلاش کنیم گفت: کشت گیاه کاملینا دراستان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که برای اجرایی شدن این برنامه و همچنین خودکفایی درتولید روغن خوراکی بایستی مشارکت وتلاش بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد از اراضی استان دیم می باشد در سال زراعی گذشته حدود ۵۷۲ هکتار ازاین اراضی به کشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یافته است که از این سطح ۴٠٠ تن برداشت شده است.

شاهرخی عنوان کرد: با توجه به وقوع خشکسالی شدید در استان عملکرد مناسبی در زمینه کشت گیاه کاملینا در نقاط مختلف داشتیم که در جهت ایجاد تناوب زراعی و تنوع محصول دردیم امسال با همت کلیه همکاران تاکنون حدود سه هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت این محصول داشته ایم و پیش‌بینی می‌شود تا سطح پنج هزار هکتار کشت شود که می‌تواند تحولی بزرگ در کشاورزی استان باشد.

کاملینا گیاهی علفی، دارای ساقه راست و کمی خشن است که به ارتفاع ۳۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر در منشأ اولیه آن یعنی نواحی استپی آسیا است سپس به مناطق دیگر راه یافته است. سرعت رشد گیاه در محیط کشت مناسب به اندازه‌ای است که سه ماه پس از کاشتن دانه، می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید