گروه: عکس روز
تاریخ: ۲۱:۲۹ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
تولید دهانشویه پرسیکا هربکس در داروسازی دکتر جهانگیر

توصیه های بهداشتی برای حفظ بهداشت روزانه دهان و دندان شامل مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها است. شواهد موجود در منابع علمی نشان می دهد که استفاده از دهان شویه به عنوان مکملی برای مسواک، مزایای فراوانی برای بهبود سلامت دهان و دندان دارد و از تشکیل پلاک بر روی دندان جلوگیری می کند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، پلاک دندان مهمترین عامل در شروع و پیشرفت دو مشکل شایع حفره دهانی یعنی پوسیدگی دندان و بیماری های مربوط به لثه است.
کنترل پلاک برای رفع التهاب لثه، پوسیدگی دندان و از بین بردن میکروارگانیسم های ایجاد کننده بوی بد دهان ((Halitosis) بسیار ضروری است.
از دیگر روش های کنترل پلاک استفاده از دهان شویه هاست. دهانشویه های حاوی ترکیبات شیمیایی مانند کلرهگزیدین پرمصرف ترین انواع دهانشویه ها هستند. البته این نوع از دهانشویه ها عوارض جانبی متعددی دارند که می توان به اختلال در چشایی، تغییر رنگ دندان، زخمهای دهانی، ایجاد حساسیت و… اشاره نمود.
از این رو تلاش های فراوانی برای جایگزینی این محصولات با دهانشویه هایی که در تهیه آنها از عصاره های گیاهی و ترکیبات طبیعی که عمدتاً خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و تسکین دهندگی داشته باشند، انجام شده است.
مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر با اشاره به تولید چندین نوع دهانشویه در این شرکت گفت: برهمین اساس ما در این شرکت دانش بنیان اقدام به تحقیق و فرموله کردن محصولاتی برپایه گیاهان دارویی برای تهیه ی محصولی سالم و کارا با برند هربکس نمودیم و یکی از مهم ترین گیاهانی که برای این منظور استفاده شد، گیاه پرسیکا یا مسواک هربکس است.
دکتر « سیامک بیرانوند» افزود: چوب های پرسیکا از دیرباز و در حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به منظور تمیز کردن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می گرفته و سازمان بهداشت جهانی (WHO) ) استفاده از چوب پرسیکا را به عنوان روش موثری در ارتقاء بهداشت دهان و دندان توصیه کرده است.
وی ادامه داد: اثربخشی این گیاه دارویی در کمک به رفع پوسیدگی دندان و تشکیل پلاک بر روی آن، به دلیل وجود ترکیب با ارزش بنزیل ایزوتیوسیانات است که مهار کننده تولید اسید و رشد باکتری استرپتوکوک موتانس است.
وی اظهار کرد: این ماده همچنین دارای فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس هرپس سیمپلکس است و در برابر قارچ کاندیدا آلبیکنس بسیار موثر عمل می کند.
مدیر بخش تحقیق و توسعه داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر با بیان این که این گیاه از چسبندگی باکتری استرپتوکوک موتانس به سلولهای لثه جلوگیری می کند، گفت: به دلیل وجود گوگرد و آلکالوئیدها (سالادورین) موجود در این گیاه که اثر ضد باکتریایی قوی دارند می تواند به سلامت لثه کمک کند.
دکتر بیرانوند اضافه کرد: علاوه بر این، وجود تانن در این گیاه سبب ایجاد یک لایه محافظ بر روی مینای دندان شده و آن را در برابر پوسیدگی محافظت می کند و کلراید موجود در آن نیز از تشکیل پلاک بر روی مینای دندان جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: همچنین این گیاه حاوی اجزای شیمیایی مهم دیگری برای بهبود سلامت دهان و دندان مانند تری متیل آمین، فلوراید، سیلیس، ویتامین C، کلسیم و فسفر است وعلاوه بر اثر ضد میکروبی، گیاه پرسیکا، اثرات ضد التهابی و ضد درد قوی دارد.
دکتر بیرانوند گفت: علاوه بر این از عصاره گیاهان دیگری از جمله بومادران ، ترخون ، نعنا فلفلی ، مرزه خوزستانی و … در ترکیب این دهانشویه استفاده شده است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید