اولین دوره جشنواره 24 تا 27 اردیبهشت سال 1400 در خرم‌آباد برگزار می‌شود
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۶:۵۹ :: ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
جشنواره ملی فیلم مستند کلدر؛ تجلی تاریخ غنی لرستان

صبح امروز نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم مستند «کلدر» با حضور عوامل و دست اندرکاران برگزاری این جشنواره در سالن حوزه هنری استان لرستان برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، سخنگوی جشنواره فیلم‌ مستند کلدر در این نشست، خبر داد: اولین دوره جشنواره ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

غلامرضا نعمت پور افزود: سال اول این جشنواره به صورت ملی و در سال‌های بعدی مقدمات برگزاری یک جشنواره بین‌المللی حضور مستندسازان جهانی برگزار خواهد شد.

در ادامه بهروز بازگیر مسوول اجرایی جشنواره ملی فیلم مستند کلدر اظهار داشت: بهترین تعریفی که شاید از باستان‌شناسی تا امروز شده این است که «باستان شناسی» مطالعه رفتارهای فسیل شده بشری است. این رفتارهای فسیل شده در واقع هسته مرکزی علم باستان‌شناسی است و یک باستان‌شناس بر اساس شناخت آنها یک مقاله و کتاب می‌نویسد. 

این باستان شناس برجسته لرستانی ادامه داد: این افکار باستان‌شناس به آن شکل خیلی دیده نمی‌شود اما یک مستند ساز می‌تواند افکار یک باستان‌شناس را روی پرده سینما و تلویزیون بیاورد. 

بازگیر تاکید کرد: سینمای مستند می‌تواند این نقاط را به هم وصل کند. جای چنین جشنواره‌ای که به صورت تخصصی تمرکزش بر روی تاریخ و تمرکز باشد خالی بوده است. 

وی اذعان داشت: یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری ما این است که متریال برای معرفی جاذبه‌های گردشگری نداریم و یک راوی و مستند ساز می‌تواند این مقوله را پیش برده و گردشگر را جذب کند. 

مسوول اجرایی جشنواره ملی فیلم مستند کلدر خاطرنشان کرد: عوامل جشنواره با روحیه و نشاط قوی به دنبال یک منبع مهم جهت تولید مستند در این حوزه هستند. 

بازگیر در پایان با اشاره به وجود ظرفیتهای بی بدیل تاریخی-فرهنگی در لرستان تاکید کرد: لرستان نیازمند این قبیل جشنواره‌ها ست لذا باید به صورت مداوم باشد و مستقل بودن جشنواره می‌تواند مداوم بودن آن را تضمین کند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید