استاندار لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۵:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
جنگل‌ها بزرگترین سرمایه طبیعت/ پیشگیری از حریق باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود

جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان با محوریت اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان با محوریت اطفاء حریق در جنگل ‌ها و مراتع با حضور تمام اعضا و به ریاست استاندار لرستان در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار گردید.

دکتر خادمی استاندار لرستان در ابتدای این جلسه از اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به خاطر تلاش در جهت حفاظت از محیط زیست، کاهش چشمگیر حریق در سطح مناطق تحت مدیریت استان، ارتقاء شاخص‌ های زیست محیطی در سال ۹۷ و برنامه ریزی منظم جهت پیشگیری از حریق در سال ۹۸ تقدیر نمود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه موضوع اطفای حریق باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود، بیان کرد: نباید تصور کرد که این موضوع فقط وظیفه دولت بوده بلکه اصل کار بر عهده مردم است، این موضوع باید فراگیر شده و در بین مردم حساسیت ایجاد کرده تا احساس مسئولیت کنند.

خادمی گفت: مردم باید به این باور برسند که جنگل‌ها بزرگترین سرمایه و داشته ‌های آن هاست. همه ما موظفیم و باید یاد بگیریم که چگونه از آن ها حفاظت کنیم و از روش ‌های خطرناک مانند آتش زدن باقیمانده زراعت، غفلت گردشگران و… دوری کنیم.

دکتر خادمی تصریح کرد: لازمه اجتماعی کردن و ایجاد حساسیت در بین مردم آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حفاظت از این سرمایه بوده که از طریق نهادهای مردمی، صدا و سیما و رسانه‌ ها قابل انجام است.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این جلسه اظهار کرد: مدیریت زمان مهمترین موضوع در اطفای حریق است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون ۲ هزار کیلومتر آتش ‌بر در سطح مراتع و جنگل های استان ایجاد شده که این میزان امسال به ۴ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

مدیرکل محیط ‌زیست لرستان با اشاره به تشکیل ۲۰ تیم عملیاتی واکنش سریع اطفای حریق افزود: شناسایی نقاط حساس و بحرانی حریق به ویژه در منطقه سفیدکوه ازنا از مهمترین اقدامات انجام شده بوده است.

فتحی بیرانوند بیان داشت: تجربه ثابت کرده هر چه میزان آموزش ‌ها و اطلاع رسانی‌های پیش‌گیرانه بیشتر شود به همان اندازه کاهش حریق را شاهد هستیم.

وی همچنین بر لزوم کاهش آتش ‌سوزی ‌های پس ‌چر مزارع به دلیل سرایت به اراضی ملی و منابع طبیعی تأکید کرد.

مدیرکل محیط ‌زیست لرستان با بیان اینکه جوامع محلی با منابع طبیعی منافع مشترکی دارند، گفت: از این رو پیشنهاد می شود جلسه ای با دهیاری ها و شوراها برگزار شود و ضمن آگاهی بخشی امکانات لازم برای اطفای حریق نیز در اختیار آنان قرار گیرد.

فتحی بیرانوند از کاهش ۸۹ درصدی حریق در مناطق تحت مدیریت استان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال گذشته ۵ هکتار از مراتع علوفه ‌ای در مناطق تحت مدیریت استان به دلیل سهل ‌انگاری گردشگران در مسیر دریاچه گهر دچار حریق شد حال آنکه این میزان در سال نود و شش ۵/۴۵ هکتار بوده است

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید