تاریخ: ۱۲:۳۳ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خشونت خدشه ای بر خویشتن

منشا خشونت نادیده گرفتن فضائل اخلاقی و عدم رشد انسانیت در بستر مکارم است.

بهنام فروتن نیا- خشونت چیست؟ هر فعل وعملی که بر خلاف اخلاق انسانی و اسلامی موجب سلب آسایش،امنیت روحی روانی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی گردد.
منشا خشونت نادیده گرفتن فضائل اخلاقی و عدم رشد انسانیت در بستر مکارم است.منشا خشونت بیماری روحی و روانی است که انسان ها در یستر تکبر به آن مبتلا می شوند طبیعی است چنین افرادی به رشد اخلاقی و تکامل انسانی نائل نمی شوند و تبدیل به عناصری شکست خورده که همواره بر خلاف اجتماع انسانی حرکت نموده وموجب آزار و اذیت اجتماعات انسانی می شوند. اگر چه خشونت منشا فردی دارد اما یک فرد در مقابل انبوه جامعه ی انسانی نمی تواند مخل نظم و امنیت و آرامش مردم باشد. ولی در گونه ای نظامند،خشونت گرایی رهبران سیاسی با روش های ضد اخلاقی اقدام به آموزش خشونت به منظور پیشبرد اهداف خود هستند.رهبران سیاسی به جای مهربانی با مردم،عدالت محوری،دانش افزایی،ترویج جامعه عاری از تکبر،برابری ومساوات،به ترویج ظلم،خیانت،دروغ پردازی،توجیه گری و بی اعتنایی به خواست اکثریت مردم پرداخته تا بستری مناسب برای رشد روز افزون خشونت بوجود آید در چنین شرایطی خشونت برای عده ایی تبدیل به آرمان می شود و دامنه آن هر روز وسیع تر می شود .جامعه ایی انسانی که انواع خشونت های فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی،سیاسی در آن عادی شود آنگاه انسانیت به مسلخ می رود.
جامعه عاری از خشونت چگونه محقق می شود؟عدالت محوری ، قانون مداری،شفافیت،مبارزه با فساد وتبعیض،تمکین حاکمان به ملت،تدبیر در نظام برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی مهمترین ارکان پیشگیری از خشونت است.در چنین شرایطی می توان به رشد وبالندگی اجتماعی رسید تا شاهد نتایج آن بود نتایجی چون: حفظ استقلال و آزادی، امانت داری،حفظ محیط زیست،زندگی مسالمت آمیز گروه ها،اقوام،احزاب ومنزلت اجتماعی زنان،کودکان مردان و همه انسان ها خواهد بود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید