تاریخ: ۲۱:۴۳ :: ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
درباره‌ی منطقه‌ی ویژه اقتصادی پارسیلون خرم‌آباد/کلید کاهش بیکاری در استان لرستان، افزایش تولید و اشتغالزایی است

شهرام شرفی- در خبرها آمده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافقت کرده است که تعداد 13 منطقه در کشور از جمله منطقه‌ی پارسیلون خرم‌آباد به عنوان منطقه‌ی ویژه اقتصادی، تعیین شوند.

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، یادداشت- می‌توان در قامت مصداق و مثال از منطقه‌ی ویژه اقتصادی لرستان (ازنا) نام برد.
این منطقه در سال ۷۷ ابتدا با کاربری سنگ و مواد معدنی، منطقه‌ی ویژه اقتصادی شد و سپس در سال ۸۶ به منطقه‌ی ویژه اقتصادی با مجوز عام فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، ارتقاء یافت.

در همین مثال، در سال ۷۷ در ایران، یک دولت (قوه مجریه) حاکم بود و در سال ۸۶ ، یک دولت دیگری روی کار بود؛ اما هر دو بر سر اینکه منطقه‌ی ویژه اقتصادی ازنا (لرستان) باید تقویت شود و ارتقاء یابد اجماع نظر داشتند.
اولی، آنرا را ایجاد کرد و دومی، آنرا ارتقاء داد.

دولت سال ۷۷ از نوع دولت اصلاحات بود و دولت سال ۸۶ از نوع دولت عدالت‌محور.
برآیند این نشانه‌های عینی آن است که دو گرایش سیاسی متفاوت، برسر موضوعات توسعه، باید اجماع نظر و انسجام نظر داشته باشند.

در مورد منطقه‌ی ویژه اقتصادی پارسیلون هم باید بگویم:

ابتدا در دوره‌ی مجلس دهم (مجلس قبلی و دوره‌ی نمایندگی آقایان بیرانوندی و ملکشاهی‌راد)، این طرح، کلید خورد و البته همراه سایر استان‌ها در مجلس دهم، مطرح و تصویب شد؛ ولی شورای نگهبان، آنرا به دلایلی نپذیرفت و در نهایت براساس قانون اساسی به علت اختلاف بین مجلس دهم و شورای نگهبان، طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفت.
حالا هم با پیگیری‌های نمایندگان فعلی خرم‌آباد و چگنی، آقایان ویسکرمی و محمودوند (پیگیری‌های رسمی اداری و غیررسمی از نوع چانه‌زنی) و صدالبته همراهی، همیاری و پیگیری استاندار لرستان (آقای خادمی ـ دولت) و مساعدت آقای محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، در نهایت، اعلام شد مجمع با این موضوع موافقت کرده است که تعداد ۱۳ منطقه در کشور به عنوان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی، تصویب بشود و البته تعدادی دیگر در سطح کشور نیز به عنوان منطقه‌ی تجاری، تعیین شده‌اند.

جوهر کار این است که گرایش‌های سیاسی متفاوت بر سر موضوعات توسعه‌یافتگی استان، اجماع نظر داشته باشند و مهم این است که این تصمیم اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محصول و برآیند یک پروسه‌ی دسته‌جمعی و گروهی بوده است که در دوره‌ی مجلس قبلی (مجلس دهم) شروع شده است و در دوره‌ی نمایندگان مجلس فعلی (مجلس یازدهم‌) و استاندار فعلی، به سرانجام نیکو رسیده است.

حالا همچون منطقه‌ی ویژه اقتصادی لرستان (ازنا)، موضوع اصلی این است که کوشش شود منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پارسیلون خرم‌آباد هم به بستری برای فعالیت انواع واحد‌های تولیدی و صنعتی تبدیل شود تا اشتغالزایی و کارآفرینی در مرکز استان لرستان که دارای نرخ بیکاری بالاست، کلید بخورد و گسترش یابد.

کلید کاهش بیکاری در استان لرستان، افزایش تولید و اشتغالزایی است.
ما همه باید بکوشیم سرمایه‌گذاری متنوع، تولیدی و صنعتی را در این منطقه، گسترش بدهیم تا تولید در مرکز استان رونق گیرد.
فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری را بایستی در مرکز استان به صورت عینی در این مسیر قرار داد که منطقه‌ی ویژه اقتصادی پارسیلون خرم‌آباد به یک منطقه‌ی دارای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.

پس، این دستاورد (تبدیل شدن پارسیلون به منطقه‌ی ویژه اقتصادی)، یک کار پروسه‌ای، مرحله‌ای و جمعی بوده است و من به عنوان یک شهروند ساکن شهر خرم‌آباد، از نمایندگان قبلی خرم‌آباد و چگنی (آقایان بیرانوندی و ملکشاهی‌راد) و نمایندگان فعلی خرم‌آباد و چگنی (آقایان ویسکرمی و محمودند) و از آقای خادمی (استاندار لرستان ـ دولت)، سپاسگزاری می‌کنم.

مهم این است که ما با گرایش‌های سیاسی متنوع و متفاوت، بر سر موضوعات و مسائل توسعه‌ی استان لرستان، اجماع نظر و همدلی داشته باشیم و روزگاری را دوباره شاهد باشیم که در منطقه‌ی پارسیلون خرم‌آباد، انبوهی از واحدهای مختلف و متنوع تولیدی و صنعتی با گستره‌ی زیاد اشتغالزایی بومی‌محور، مشغول فعالیت شوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید