گروه: یادداشت
تاریخ: ۷:۲۵ :: ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
درباره تغییر ساعت کاری ادارات

تغییر ساعت کاری ادارات استان لرستان نیز مانند دیگر استانهای کشور تصویب شده است.

شهرام شرفی- ساعات کاری ادارات استان لرستان همچون ساعات کاری ادارات بسیاری از استانهای کشور و برای صرفه جویی در مصرف انرژی و عمدتاً برق، در این فصل گرما، تصویب شده است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶و ۱۵ صبح تا ۱۳ و ۴۵ دقیقه باشد و پنجشنبه ها نیز تا ۱۲ و ۴۵ دقیقه.
به چند نکته می پردازم:

اول: ساعت شش و پانزده دقیقه صبح که تعداد زیادی کارمند به ساختمان محل کار میرسند، دوباره لامپهای اتاق های محل کار روشن میشوند.
متأسفانه طراحی بسیاری از ساختمانهای اداری براساس توجه به مفهوم «معماری پایدار» نیست؛ به این معنی که اتاق‌ها از انرژیهای تجدیدپذیر به مانند نور خورشید استفاده نمایید.
از این روست که بسیاری از اتاقهای ساختمان‌های اداری، برای روشنایی کافی، بایستی همه لامپ‌ها را در مدت روز کاری، روشن نگه دارند.
در حالی که در مفهوم معماری پایدار، رویکرد آن است که تا جایی که می‌توانید ساختمان را به گونه‌ای طراحی کنید که از روشنایی طبیعی نور خورشید بهره مند باشد تا نیاز نباشد تعداد زیادی لامپ در طول روز در اتاق‌های ساختمان‌های اداری روشن بمانند که خودش اتلاف انرژی است.
در این زمینه و به عنوان الگوسنجی، باید سری به داخل ساختمان اداری شرکت توزیع برق استان زد و دید آیا طراحی ساختمان به گونه ای بوده است که در طول مدت روز، از همان نور طبیعی خورشید و روشنایی روزهای تابستان برای روشنایی داخل اتاق های کاری استفاده شده است یا نه؟
در مورد سایر ادارات نیز این قاعده صدق میکند.
وقتی تهویه هوای داخل اتاقهای اداری با مکانیسم تهویه طبیعی طراحی شده باشد و البته در تناسب با اقلیم شهری و استانی، کمتر نیاز است که از دستگاههای با مصرف بالای برق برای خنک کنندگی استفاده کرد و به همین دلیل، خود به خود، مصرف برق نیز پایین می آید. چنانچه گفته این مهم یعنی مفهوم معماری پایدار در بسیاری از طراحی‌ها مورد غفلت و کم توجهی واقع شده است. (معماری پایدار)

دوم: میزان مصرف برق هر اداره ای مشخص است. باید مدتی که از اجرای برنامه ساعات جدید کاری گذشت به افکار عمومی گزارش داده شود اجرای برنامه جدید، تا چه میزان از مصرف برق آن اداره کاسته است؟

سوم: بایستی به فکر تولید و خرید وسایل کم مصرف هم بود. مثلاً در ادارات و بانکها از کدام وسایل و تجهیزات خنک کننده که هم کیفیت داشته باشند و هم کم مصرف باشند استفاده میشود
اینجاست که بخش خرید تجهیزات اداره بایستی در تناسب با دو عنصر کیفیت کاری و کم مصرف بودن، پیش برود.

چهارم: اینکه که از نظر فرهنگی، به یک مد رفتاری تبدیل شده است که جلوی نور و روشنایی طبیعی داخل اتاق با نصب پرده گرفته میشود یک رفتار نادرست است. زیرا وقتی روشنایی طبیعی با نور خورشید تابستانی از اتاق ستانده میشود طبیعی است که باید لامپ را در طول روز، روشن نگه داشت. در مورد مکانیزم تهویه هوا
نیز در سطور بالا، توضیحات داده شد.

پنجم: در مورد آموزش نیروی انسانی ادارات چه اقداماتی انجام شده است. آیا برنامه ای برای اجرای آموزش در سطوح کارمندی ادارات درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی همزمان با تغییر ساعات کاری وجود دارد ؟
تا چه حد در سطوح مختلف ادارات به مفهوم «مدیریت سبز» و آموزش و اجرای برنامه های کاربردی ذیل مدیریت سبز توجه شده است ؟

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید