گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۸:۴۷ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
در راستای مقابله با بیماری کرونا مهمترین استراتژی، تزریق واکسن است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: در راستای مقابله با بیماری کرونا مهمترین استراتژی، تزریق واکسن است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از همای سعادت آنلاین،دکتر محسن اسدبیگی با بیان اینکه در راستای مقابله با بیماری کرونا مهمترین استراتژی، تزریق واکسن است،گفت: ضمن اینکه واکسن‌ها با هر نامی، هیچ فرقی با هم ندارند و شهروندان به جهت حفظ سلامت و ایمنی خود بهتر است در دسترس‌ترین واکسن را گزینش کنند و البته تزریق واکسن به معنای عدم الزام رعایت پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک نیست بلکه باید پروتکل های بهداشتی را نیز رعایت کنند و توجه داشته باشند این واکسن‌ها فقط از شدت بیماری و خطر مرگ‌ می‌کاهد.

وی افزود: انواع واکسن‌های ایرانی دارای پایه علمی بوده و ‌جای هیچ نگرانی وجود ندارد و در تزریق واکسن طبیعتا افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای به علت ضعف بدنی در اولویت واکسیناسیون سراسری کشور قرار دارند.

اسدبیگی، با اشاره به فعالیت سه کارخانه تولید ماسک خوشبختانه از لحاظ تولید ماسک در شهرستانهای خرم آباد، بروجرد و دلفان و اینکه در تامین ماسک با مشکل مواجه نیستیم گفت: جهت تامین محلول های ضدعفونی کننده نیز تعداد ۱۲ مرکز تولیدکننده و ۲ کارخانه تولید الکل در سطح استان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه مجوز احداث یک کارخانه تولید الکل دیگر صادر شده است، خاطر نشان کرد: جای خوشحالی دارد که فعال بودن تولید استان در این حوزه، پاسخگوی نیاز مردم را رونق است و اشتغال زایی را به همراه دارد که این امر در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع زدایی و تسریع و تسهیل در امر صدور مجوز کارخانه های بهداشتی، ضدعفونی کننده و آرایشی در اولویت کار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۰۰ پروانه ساخت تولید لوازم بهداشتی و آرایشی صادر شده است.

*در زمینه تامین داروهای خاص با کمبود مواجه نیستیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: در زمینه تامین داروهای خاص از جمله داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص،قلم های انسولین و نیز داروهای مورد نیاز جهت درمان بیماری کرونا با کمبود مواجه نیستیم و با حمایت های موثر دکتر نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی، اعتبار کافی جهت تامین داروی استان تخصیص پیدا کرده ست. علاوه بر آن با تلاش واحد کمبود دارویی معاونت غذا و داروی استان و نیز اطلاع رسانی شفاف با معرفی داروخانه های منتخب استان در سایت دانشگاه علوم پزشکی، گام بزرگی جهت تسهیل تامین دارو و خدمات رسانی بهینه به مردم استان صورت گرفته است.

اسدبیگی افزود: پیرو نارضایتی های برخی شهروندان مبنی برکمبود برند خاصی از داروها، لازم به توضیح است که سیاست گذاری مراجع ذی صلاح مبنی بر عدم واردات برندهای خارجی غیرضروری در صورت وجود برندهای تولید شده داخلی و با کیفیت است.

وی در خصوص اختلاف قیمت روی جلد فاکتور برخی داروها هم عنوان کرد: در برخی موارد کارخانه تولیدکننده دارو به منظور صرفه اقتصادی مجبور به استفاده از بسته ی قدیمی برای بسته بندی داروی جدید تولید شده است؛ با وجود اینکه محصول نهایی قیمت بالاتری از قیمت روی جلد دارد که این امر موجب شبهاتی برای برخی شهروندان می شود و در خصوص بررسی این قبیل شکایات، فاکتور به روز داروی مورد نظر، اساس کار بازرسین برای آگاهی از قیمت مصوب است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص پراکندگی داروخانه های استان اذعان داشت:۲۲۹داروخانه در سطح استان فعال هستند که از این تعداد ۲۵ داروخانه، شبانه روزی و تعداد ۵۰ داروخانه مربوط به بیماران خاص هستند، همچنین برای صدور مجوز تاسیس داروخانه در مراکز روستایی و مناطق محروم استقبال کافی را اعلام میداریم.

وی تصریح کرد: بیمارانی که در بیمارستانها بستری هستند، داروهای مورد نیاز آنها از طریق خود بیمارستان تامین می شود اما داروهای مورد نیاز سایر بیماران کرونایی که نیاز به بستری ندارند، در ۲۵ داروخانه منتخب توزیع می شود.

اسدبیگی خاطرنشان کرد: هدف از توزیع داروهای کرونا در داروخانه های منتخب این است که نظارت بیشتری صورت گیرد و مردم راحت تر بتوانند میزان داروهای مورد نیاز را از داروخانه های معرفی شده تهیه کنند.
وی بیان کرد: داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی فقط با نسخه پزشک و در همین داروهای معرفی شده توزیع می شود که مشکلی برای تامین آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: جهت تسهیل خدمات رسانی به شهروندان، مطابق دستور سازمان غذا و دارو، موسس می تواند جهت تبدیل سرویس داروخانه از روزانه به شبانه روزی تقاضا کند که مساحت بالای کف داروخانه(حداقل ۴۵ متر) و نیز پیشینه عملکرد صحیح داروخانه دو شرط اصلی جهت موافقت دانشگاه علوم پزشکی هستند.

اسدبیگی در خصوص ضرورت تاسیس داروخانه هلال احمر در استان گفت: با توجه به صدور مجوز تاسیس داروخانه هلال احمر، امیدواریم با افزایش عرضه ی داروهای بیماران خاص و فوریتی، بهبود روند دارورسانی به بیماران را شاهد باشیم.

معاون‌ غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی افزود: طبق بررسی های انجام گرفته در سازمان جهانی بهداشت، علت بسیاری از بیماری ها منشا غذایی دارند و با توجه به این نکته که بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی رایج درکشور از مصرف مقدار زیاد نمک و روغن در مواد غذایی نشات می گیرند این امر مورد توجه سازمان غذا و دارو کشور قرار گرفت تا نسبت به کنترل آن اقدامات اساسی انجام گیرد که در این راستا، طرح موفقیت آمیز برچسب های رنگی (نشانگرهای تغذیه ای) از جمله این طرح هاست که می توان با کنترل و تنظیم پنج شاخصه مهم و موثر در سلامتی افراد در برچسب های مذکور کمک شایانی به سلامت افراد جامعه کرد.

*الزام تولیدکنندگان به درج نشانگر راهنمای تغذیه ای بر روی محصولات غذایی

اسد بیگی گفت: سازمان غذا و دارو کلیه تولیدکنندگان را ملزم به درج ” نشانگر راهنمای تغذیه ای ” کرده است بصورتی که کلیه تولیدکنندگان موظف به درج علامت مذکور بر روی محصولات غذایی خواهد بود همچنین در این طرح با عنوان “چراغ راهنمای تغذیه ای ” که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک و اسیدهای چرب ترانس که جزیی از چربی هستند در هر ماده غذایی مشخص می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای به نحوی است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز، میزان اندک این مواد (چربی، قند و نمک) را نشان می‌دهد که با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کند و مصرف کنندگان اقدام به انتخاب آگاهانه ماده غذایی با توجه به محدودیت‌های احتمالی کنند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای این طرح، اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه است بیان کرد: درج نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی طراحی شده است و با توجه به ابلاغ دستورالعمل سازمان غذا و دارو مبنی بر درج نشانگر رنگی بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی، دستورالعمل مربوطه جهت اجرا به تمامی کارخانجات و واحدهای تولیدی تحت پوشش در استان ابلاغ شده و تمامی واحدهای تحت پوشش ملزم به درج نشانگر رنگی بر روی بسته بندی محصولات تولیدی خود هستند و لازم است خانواده‌ها به هنگام خرید دقت و توجه بیشتری بر روی نشانگرهای رنگی درج شده در محصولات داشته باشند.

اسدبیگی ادامه داد: به طور دقیق تر در مورد رنگ های چراغ راهنما میتوان چنین گفت که رنگ قرمز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر بالا در ماده غذایی است به عنوان مثال چنانچه مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز باشد، مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار زیادی نمک است و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشار خون بالا مناسب نباشد، رنگ زرد نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر متوسط در ماده غذایی است مثلا چنانچه مقدار اسیدهای چرب ترانس در چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس است و به این ترتیب مصرف کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می شود و رنگ سبز نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی است مثلا چنانچه مقدار قند در چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد به این معنا است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف قند بالا در رژیم غذایی خود را ندارند مناسب می باشد.

*بهترین بازرس کیفیت بهداشتی محصولات خود مردم هستند

وی گفت: به این ترتیب از طریق جدول نشانگرهای رنگی نصب شده بر روی محصولات غذایی میتوان میزان مصرف قند، نمک ، چربی و اسید چرب ترانسی را که از طریق مصرف فرآورده های غذایی وارد بدن میشود مدیریت کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر داروها غذاهای فرآوری شده، کارخانجات لبنیاتی و تولید کنسرو نیز تحت نظارت معاونت غذا و دارو هستند که از سوی مرکز بهداشت پایش و نظارت می‌شوند اما امکان سرکشی روزانه و همیشگی در این مراکز انجام شدنی نیست و عقیده داریم بهترین ناظر و بازرس کیفیت بهداشتی محصولات خود مردم هستند که از خرید مواد باز و بدون درپوش و بسته‌بندی لازم (فله ای) خودداری کنند.

اسدبیگی با اشاره به اینکه برچسب کنترل اصالت و سلامت، ابزار تشخیصی مصرف کننده، در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است اظهار داشت: برچسب گذاری بر اساس ضوابط سازمان غذا و دارو بر روی تمام محصولات تولیدی داخل و وارداتی اعم از غذایی، آشامیدنی ضروری است و مهمترین اصل آن داشتن شماره پروانه ساخت در صورت تولید داخل بودن و یا برچسب اصالت و سلامت کالا برای محصولات وارداتی است.

*برچسب اصالت و سلامت کالا، ابزاری برای تشخیص مجوزهای بهداشتی

وی تاکید کرد: مصرف کنندگان موقع خرید محصولات غذایی و آشامیدنی، به آرم سازمان غذا و دارو، شماره پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضاء درج شده در زیر آن توجه کنند چرا که درصد بالایی از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در سطح عرضه قاچاق هستند و میزان بالایی از این سهم را محصولات تقلبی تشکیل می دهند.

محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیرمجاز نیز به دلیل نامشخص بودن منبع تولیدکننده، مواد اولیه مصرفی، شرایط نگه داری و حمل و نقل و ورود به کشور مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیستند و احتمال ایجاد انواع آسیب های پوستی و مخاطرات سلامتی در مصرف این فرآورده ها بالاست.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی از برچسب اصالت و سلامت کالا به عنوان ابزاری برای کنترل اصالت محصولات سلامت محور نام برد و عنوان کرد: این برچسب ها به مصرف کننده امکان بررسی مجوزهای بهداشتی محصولی را که خریداری می کنند، می دهد.

اسدبیگی به حجم بالای مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی و پایین آمدن سن مصرف این فرآورده ها به عنوان آسیب های اجتماعی اشاره کرد و بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش عمومی به منظور کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی تأکید کرد.

*۸۰ درصد مواد عرضه شده در سطح باشگا‌ه‌ها تقلبی است

وی اشاره‌ای هم به فروش غیر مجاز مکمل‌های ورزشی، رژیمی و تغذیه ای در عطاری‌ها و برخی باشگاه‌ها داشت و تصریح کرد: جوانان و ورزشکاران ما باید بدانند که تنها مرکز مجاز و قابل اطمینان عرضه مکمل‌های ورزشی، رژیمی و تغذیه ای داروخانه‌ها هستند و به هیچ‌وجه این مراکزاستان‌ها مجوز لازم و دانش کافی برای تجویز و فروش این محصولات را ندارند، علاوه‌ بر این ۸۰ درصد مواد عرضه شده در سطح باشگا‌ه‌ها تقلبی و غیر اصل است که عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت شخص به دنبال خواهد داشت.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید