معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان:
تاریخ: ۱۱:۵۹ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
روزانه ۱۲۰۰ نمونه کرونا برای آزمایشگاه ارسال می شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان آخرین وضعیت خدمات سلامت در روزهای بحرانی شیوع ویروس کووید 19 در استان را تشریح کرد.

اختصاصی- به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دکتر مریم کوشکی گفت: به صورت میانگین در هر روز ۱۲۰۰ نمونه ی کرونایی از افراد مشکوک تهیه و به آزمایشگاه ارسال می شوند.
وی ادامه داد: از این تعداد ۸۰۰ نمونه در مراکز غربالگری کرونا به جز شهرستان های بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز برای آزمایشگاه مرجع و ۴۰۰ نمونه دیگر از چهار شهرستان مذکور و بیمارستان های سراسر استان برای آزمایشگاه مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر ارسال می شوند.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: این آمار جدا از نمونه هایی است که در آزمایشگاه های خصوصی انجام می شوند.
دکتر کوشکی گفت: در حال حاضر ۳۴ مرکز غربالگری کرونا در سراسر استان کار نمونه گیری از بیماران مشکوک را انجام می دهند.
معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: در مقطعی کوتاه به خاطر ازدیاد نمونه های ارسالی، زمان پاسخ دهی برای برخی از نمونه ها به چند روز رسیده بود که خوشبختانه با ساماندهی مراکز غربالگری به وضعیت عادی بازگشته و پاسخ ها نهایتا ظرف ۴۸ ساعت اعلام می شوند.

آزمایشگاه کرونا شهرستان دورود به زودی راه اندازی می شود

معاون بهداشت دانشگاه گفت: آزمایشگاه تشخیصی کووید ۱۹ در شهرستان دورود به زودی راه اندازی می شود.
دکتر کوشکی افزود: مکان و تیم کارشناسی این آزمایشگاه آماده اند و تجهیزات مورد نیاز آن نیز در حال خریداری هستند.
وی عنوان کرد: این آزمایشگاه پس از راه اندازی نمونه های مراکز غربالگری و بیمارستان های شهرستان های دورود، بروجرد، ازنا و الیگودرز را پوشش خواهد داد.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان ابراز امیدواری کرد این آزمایشگاه نهایتا تا اواسط آذرماه آماده ی بهره برداری شود.
دکتر کوشکی تصریح کرد: با چند آزمایشگاه خصوصی برای پوشش بخشی از نمونه ها به توافق رسیده ایم.
وی افزود: نمونه های این آزمایشگاه ها برای تأیید انستیتو پاستور در حال بررسی است و اگر مشکلی خاصی نداشته باشند طی روزهای آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

طرح درمان در منزل بیماران کرونایی در مرحله ی بررسی است


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طرح درمان در منزل بیماران کرونایی مورد تأیید ابتدایی رئیس دانشگاه قرار گرفته و در مرحله ی بررسی علمی است.
دکتر مریم کوشکی عنوان کرد: طی کمیته ای که به زودی با حضور متخصصین و کارشناسان باسابقه در حیطه ی بیماریهای عفونی و ریه برگزار خواهد شد، توجیه علمی و اقتصادی این طرح بررسی می شود.
وی اظهار کرد: در این طرح بیماران کرونایی بستری در بیمارستان که نیاز به مراقبت های ویژه(آی. سی. یو) نداشته باشند می توانند با دریافت تجهیزات لازم به خصوص کپسول اکسیژن ادامه ی مراحل درمان را در منزل سپری کنند.
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: بدیهی است تیم های کارشناسی پرستاری و مراقب سلامت علاوه بر آموزش به اعضای خانواده و خود بیمار، نظارت های حضوری و غیرحضوری خود را در زمان درمان در منزل خواهند داشت.
دکتر کوشکی گفت: در صورتی که اجرای این طرح مورد تأیید کمیته ی تخصصی قرار گیرد به زودی در شهر خرم آباد به صورت پایلوت آغاز می شود.
نمونه گیری در مراکز غربالگری کرونا مطابق‌‌دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می شود
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: نمونه گیری افراد در مراکز غربالگری کرونا صرفا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می شود.
دکتر مریم کوشکی عنوان کرد: مطابق نسخه هشتم دستورالعمل وزارت بهداشت افراد علامت دار و یا دارای بیماری زمینه ای بالاتر از ۶۰سال و زنان باردار در اولویت اول نمونه گیری قرار دارند.
وی اظهار کرد: گروه های بالا در صورتی که در تماس مستقیم با افراد مبتلا باشند نیز در اولویت قرار می گیرند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین زندانیان علامت دار، کارکنان زندان در تماس مستقیم با زندانیان مبتلا، معتادین متجاهر علامت دار و کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با این معتادین، مددجویان علامت دار سامانسراها و مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و کارکنان این مراکز که در تماس مستقیم با مددجویان مبتلا دارند، اتباع خارجی علامت دار، اتباع داخلی علامت دار که از کشورهای با شیوع بالا وارد شده اند و پرسنل بخش های ویژه مراقبت از بیماران کرونایی و واحدهای PHC را دیگر گروه های مشمول نمونه گیری در مراکز غربالگری عنوان کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: متأسفانه در بین مراجعین یک تصور اشتباه به وجود آمده که هر شخصی چه با علامت و چه بی علامت می تواند با مراجعه به این مراکز نمونه گیری شود.
دکتر کوشکی ادامه داد: تمامی مراجعه کنندگان به مراکز غربالگری توسط پزشک مرکز معاینه شده و دستورات پزشکی را دریافت می کنند اما نمونه گیری مطابق دستورالعمل انجام می شود.
وی گفت: آن چیزی که برای روند بیماریابی بسیار حیاتی است مسیر صحیح و اصولی آن است که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت امکانات، با شناسایی به موقع افراد پرخطر به کاهش آمار مرگ و میر کمک خواهد کرد.


دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: افراد غیر از گروه های مشمول عنوان شده مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، اگر علامتی ندارند که نیازی به نمونه گیری وجود ندارد.
دکتر کوشکی افزود: در غیر این صورت در صورت داشتن علائم خفیف بهتر است توصیه های پزشک مرکز را انجام داده و از تماس با سایر افراد در مدت تعیین شده توسط پزشک به دور باشند.
وی ادامه داد: اگر خدایی نکرده علائم شدید باشد باید سریعا فرد به اورژانس مراجعه کرده و تحت نظر قرار گیرد.
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: افرادی که علامت خاصی نداشته ولی تصمیم دارند وضعیت ابتلای خود را بررسی کنند نیز می توانند با مراجعه به آزمایشگاه های خصوصی تست خود را انجام دهند.
دکتر کوشکی عنوان کرد: به منظور ارائه ی خدمات بهتر و منسجم تر تعداد پرسنل مراکز غربالگری کرونا را افزایش دادیم.
وی همچنین گفت: به تازگی شیفت عصر برای برخی از مراکز غربالگری منظور شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: تلاش می کنیم پیگیری مراقبت های بهداشتی برای افراد مبتلا و مشکوک به ویژه در ارتباط با سایر اعضای خانواده با کیفیت بهتری انجام شود.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاجعه به دنبال دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش بستری ها در بیمارستان‌ها خواهد شد و با پر شدن ظرفیت آنها در نهایت فاجعه رخ می‌دهد.
دکتر مریم کوشکی اظهار کرد: تعطیلی شهرها صرفا براساس تصمیم گیری و در نهایت مصوبات ستاد استانی کرونا انجام می شود.
وی با بیان اینکه البته تعطیلی به صورت نسبی و پس از بررسی های کارشناسانه در ستاد تصویب و برای اجرا ابلاغ می شوند و قطعا در شرایط کنونی و با توجه به این که لرستان در وضعیت قرمز قرار دارد تعطیلی برخی از مراکز تجمعی ضروری به نظر می رسد، افزود: نوع مرکز و نیاز عمومی جامعه بر آن نیز تأثیرگذار خواهد بود، به عنوان نمونه سفره‌سراها، تالارهای پذیرایی، آموزشگاه‌های هنری، آرایشی و … از این دست مراکز محسوب می‌شوند.
دکتر کوشکی گفت: طبیعتا هرچقدر میزان تجمع و ازدحام کمتر شود، زنجیره انتقال نیز کوتاه تر خواهد شد و براین اساس می توان گفت انجام سطح بندی مشاغل در این تعطیلی ها ضروری است.
وی با بیان اینکه تعطیلی مراکز تجمعی در شهرها از میزان تماس عمومی افراد با همدیگر کاسته و در کاهش آمار ابتلا موثر خواهد بود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی است و در این راستا دولت نیز علاوه بر این که باید بستر رعایت آنها را برای پرسنل خود و عموم فراهم کند، وظیفه دارد نظارت های لازم را انجام دهد. به عنوان نمونه تعطیلی مراکز تجمعی غیر ضروری وظیفه دولت است که باید بستر آن را فراهم کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: حمایت از گروه های آسیب پذیر جامعه نیز باید از طرف دولت انجام شود. علاوه بر این دولت باید آموزش های بهداشتی لازم را از طریق دستگاه های ذیربط در اختیار مردم قرار دهد.
وی تصریح کرد:در کنار این موضوع مردم به عنوان گروه هدف و اصل جامعه نیز باید تک به تک این پروتکل ها را رعایت کنند.
دکتر کوشکی با تاکید براینکه کنترل این بیماری بیشتر به رفتار مردم بر می گردد، عنوان کرد: هر چقدر مردم در رعایت پروتکل ها مصمم بوده و به انتظارات دولت جامه عمل بپوشانند پیشگیری از شیوع و حتی کنترل بیماری نیز بهتر اتفاق خواهد افتاد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به نیازها و پیشنهاد ستاد کرونای استان و اپیدمیولوژیست ها برای کنترل کرونا در استان بیان کرد:بی تردید مهم ترین استراتژی پیشگیری و کنترل کرونا شناسایی و مراقبت از بیماران و علاوه بر آن می توان گفت همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی تمامی افراد جامعه است؛ مادامی که این پروتکل ها رعایت نشوند نمی توان انتظار خاصی داشت. مهم ترین مورد این پروتکل ها علاوه بر شستشوی دست ها و استفاده از ماسک رعایت فاصله ی اجتماعی در هر شرایطی است.
دکتر کوشکی با بیان اینکه حمایت دولت از مصوبات ستاد کرونا یک پیشنهاد مهم است اما بازهم تأکید بر پایبندی و همکاری مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی است، یادآور شد: هرچه مردم موازین و پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت کنند آمار ابتلا بالا و بالاتر می رود و به دنبال آن تعداد بستری ها افزایش پیدا کرده و دیگر بیمارستانها ظرفیت بستری نخواهند داشت و تمامی این ها در نهایت می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

وی در مورد پیش بینی روند خط سیر ابتلا به کرونا در استان با توجه و بی توجه به مسائل ذکر شده اظهار کرد: طبیعی است که اگر مسائل عنوان شده رعایت نشود روند صعودی ابتلا، بستری و مرگ و میر همچنان ادامه خواهد داشت و چنانچه پروتکل‌ها رعایت شوند به همان میزان آمار ما کاهش پیدا خواهد کرد.

در روزهای کرونایی بیش از ۲۴ هزار خدمت سلامت به عشایر و روستائیان ارائه شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شش ماهه دوم سالجاری بیش از ۲۴هزار خدمت سلامت به عشایر استان ارائه شده است.
دکتر مریم کوشکی عنوان کرد: این خدمات برای جمعیت عشایری و روستایی ۲۳۸۸۷ نفری از توابع سه شهرستان خرم آباد، پلدختر و چگنی ارائه شده اند.
وی اظهار کرد: این برنامه در راستای طرح مشترک وزارت بهداشت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای عشایر و روستاییان مناطق جنگی و مناطق پشتیبان جنگی مانند لرستان انجام شد.
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: در این برنامه ۱۳۵۳ مورد ویزیت پزشک عمومی و به همین تعداد نسخه دارویی برای مراجعه کنندگان انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین ۱۲۶۲ مورد ویزیت تخصصی شامل تخصص کودکان، زنان و زایمان، داخلی و جراحی عمومی به انضمام همین تعداد نسخه دارویی ارائه شده است.
دکتر کوشکی با اشاره به مراقبت بیش از ۲۱۴۰ کودک زیر ۵ سال در این برنامه، گفت: برای ۸۸ نفر واجدالشرایط واکسیناسیون انجام شد.
معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: باتوجه به شیوع ویروس “کووید ۱۹” در کشور غربالگری کرونا برای بیش از ۵۲۰۰ نفر انجام و از ۱۳ مورد مشکوک نمونه گیری شد.
وی اظهار کرد: بیش از ۶۵۰۰ مورد اقلام بهداشتی شامل ماسک، الکل و مایع دستشویی نیز در بین عشایر و روستاییان این مناطق توزیع شد.
دکتر کوشکی مقوله ی آموزش سلامت را برای عشایر و روستاییان ضروری قلمداد کرد و گفت: در این طرح بیش از ۶۰۰۰ بسته آموزشی سلامت از جمله بروشور، تراکت و پمفلت در بین این جمعیت خدمت دیده توزیع شد.
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: دیگر خدمات مهم ارائه شده در این هماورد ۱۹۱ خدمت دندانپزشکی، ۵۱مورد آزمایش های روتین بارداری، ۱۷۳ خدمت آزمایشگاهی و ۱۳۳ مورد ارجاع به آزمایشگاه های مرجع بود که انجام شد.
دکتر کوشکی گفت: در این هماورد که در مناطق عشایری بیرانشهر و پل هرو از توابع خرم آباد، پاعلم از توابع پلدختر و شاهیوند از توابع چگنی انجام شد اعتباری بالغ ۳۶۳۱۰۰۰۰۰۰ ریال به صورت مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان هزینه شد.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید