تاریخ: ۱۵:۰۷ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
ستاره های تمندر و پیست بین المللی اسکی الیگودرز

ایجاد پیست بین المللی اسکی تمندر، استفاده ازظرفیت حمام تاریخی موشوله، دشت های لاله های واژگون، آبشارهای زیبا وبی نظیر ورودخانه ها ودهکده گردشگری حوضیان ؛ از جمله مواردی هستند که در گفتگویی که با نماینده الیگودرز داشتیم ،ایشان در برنامه توسعه زیرساخت های گردشگری شهرستان ، استفاده از این امکانات رادر جهت پیشرفت منطقه بیان داشت.

فریبا اسدی*- اما قبل از شرح این گفتگو نگاهی به الیگودرز داریم؛

“اینجاست که آسمان کویر کم می آورد ،کافی است تا کمی دست تان را بالا بیاورید آنگاه ستاره های تمندر برانگشتان شما شناور خواهند شد ” این را مسافرانی می گویند که شبی را در کنار طبیعت بکر و رمز آلود الیگودرز به صبح رسانده باشند ومبهوت نقره افشانی آسمان وخنکی کوهستان، دوباره مشتاق این دیار می شوند .

شهر لاله وسنگ ؛
از الیگودرز می گویم شهری با مردمانی اهل دانش وفرهیخته ،سختکوش ومیهمان نواز .آراسته به جانفشانی شهیدان ؛شهری خفته برمعادن  سنگ قیمتی و با دشت هایی پر از لاله های واژگون اردیبهشتی وآبشارها و تنوع تفریح گاههایی که در هیچ کجا نظیرش را نمی توان یافت .وجود چندین سد ،غارهای متعدد ،آرامگاه های تاریخی که با شیرهای سنگی نشان از وجود بزرگ مردانی در این دیار وپیشینه غنی فرهنگی این شهرستان دارد.

افسوس وصد افسوس که این همه زیبایی را کمبود امکانات تسخیر نموده است وگرنه باید الیگودرز جزو یکی از قطب های مهم گردشگری خارجی وداخلی قرار می گرفت.
..
اما در روستاهای محروم ،نچرخیدن چرخ زندگی میان سختی کوهستان ،خیلی ها راواداربه مهاجرت می کند همانگونه که اغلب همشهری های مارا راهی کلان شهرها نمود وقشر عظیمی از آنان که خود دارای کشتزارهای وسیع بودند حالا برای به دست اوردن لقمه نانی در خانه هایی ۵۰ متری سکنی گزیده اند واز کله سحر تا پاسی از شب می دوند و به قولی همیشه ” هشت “آنها گرو” نه ” شان می باشد.
بهشت سفید؛
ناگفته نماند در آخرین روز های پاییز ،خبر قطعی شدن ساخت پیست اسکی در منطقه تمندر با رسیدن اولین محموله تجهیزات ، شعله امیدی درجان تمندریان روشن کرد .آنجا که چشم انداز بی بدیل اش چشم ودل را باهم جادو می کند وتا اعماق دره ها می غلطاند ،قطعا سر خوردن در این پیست ،بهشتی سفید خواهد بود برای عاشقان زمستان وبه تبع آن روزنه امیدی برای تمندریان .

 همین موضوع  ما را بر آن داشت تا گفتگویی در این زمینه واقداماتی که دکتر خدا بخشی در جهت آبادانی وپیشرفت این منطقه انجام داده  ،داشته باشم .
فرسش یک فرصت خوب؛
دکتر خدا بخشی یکی از برنامه های تدوین شده خوددرا استفاده از مزیت های نسبی شهرستان همچون گردشگری برای حل مشکل بیکاری عنوان می کند .تلاش برای گرفتن مجوزهای لازم جهت احداث پیست اسکی تمندر فرسش را فرصتی خوب برای پیشرفت وتوسعه این منطقه وشهرستان می داند .

همجواری با چند استان ؛
وی الیگودرز را به خاطر ظرفیت طبیعی تاریخی وفرهنگی دارای شرایط مساعدی در جهت توسعه وزیر ساخت گردشگری در نوع خود بی نظیر می داند به طوری که گردشگری واشتغال زایی پایدار توسعه را به همراه خواهد داشت وشهر الیگودرز به علت همجواری با استان های خوزستان؛مرکزی ،اصفهان وچهار محال وبختیاری می تواند یک کریدور ویژه باشد .
نماینده الیگودرز استفاده درست از مزیت های نسبی شهرستان را اقدامی مهم برای حل بخشی از مشکلات عنوان کرد و افزوداحداث پیست تمندر فرسش درراستای توسعه پایدار الیگودرز صورت می گیرد وخوشبختانه اقدامات وتلاش های لازم اولیه برای جلب حمایت مسئولین وکسب اعتبارات مورد نیاز انجام شده وبرای راه اندازی پیست ، کار انتخاب پیمانکار دارای صلاحیت وباتجربه انجام شده است .


..

حرف مردم روستا؛

یکی از اهالی فرسش می گوید : به آقای دکتر بگویید ما چشم انتظار محقق شدن وعده جاده فرسش به بوئین هستیم اینجوری کارهای ما خیلی راحت تر می شود ودیگری می گوید:تا یادم می آید گردنه فرسش انباشته از برف بود وگاهی چندین ماه از سال برای ما ترد ازکفت (گردنه)مشکل است وحالا که شنیده ایم قرار است این برف ها بالاخره مسبب خیری بشوند خیلی خوشحالیم . مردی مسن تر که بر عصایش تکیه زده به بغل دستی اش شانه ای می زند ونگاهش را مثل یک جوان تا ارتفاعات تمندر می دواند : من هم می گویم خوب می شود فقط …فقط اگر در حد یک وعده باقی نماند !
مهاجرت ؛

اگر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان سرمایه گزاری و تمهیدی جدی توسط دولت اندیشیده نشود بدون شک هم روستا وهم شهر با آسیب خیلی جدی مواجه خواهند شد که از آن جمله میتوان به افزایش مشاغل کاذب و مشکلات شهر نشینی اعم ازافزایش آلودگی هوا وترافیک ، گرانی اجاره بها و …اشاره کرد ودر آینده ای نه چندان دور اگر سر خوردن اسکی ها بر فراز تمندر در حدیک وعده باقی بماند ،حوالی تمندر از سکنه خالی تر خواهد شد.

*پژوهشگر اجتماعی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید