تاریخ: ۱۷:۲۲ :: ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان / ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بروز سالیانه سرطان پستان در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بوده است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، جمشید ببرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان پستان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد، اظهار کرد: در صورت تشخیص به موقع و زود هنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه میزان بروز سالیانه سرطان پستان در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بوده است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید، عنوان کرد: همچنین عدد مرگ و میر سالیانه از ۱۰ میلیون نفر در همین مدت به بیش از ۱۶ میلیون نفر می‌رسد.

به گفته کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هفتاد درصد از افزایش سرطان پستان در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

بیرانوند با اشاره به اینکه در ایران نیز بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان پستان می‌شوند، گفت: این عدد تا سال ۲۰۴۰ میلادی با افزایش دست کم بیش از ۱۱۵ درصدی به بیش از ۲۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

آمار سرطان رو به افزایش است

وی بیان کرد: آمار ابتلا به سرطان در استان نیز هم پای کشور در حال افزایش است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است، بیان کرد: زنان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای بهداشت خانواده انجام می‌دهند.

بیرانوند تاکید کرد: وضعیت سلامت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان خانواده، جمعیت و جامعه پیرامون آنها دارند و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود سلامتی خانواده و جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است، گفت: سرطان پستان بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت پستان ایجاد می‌شوند. در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. در ایران‌ و لرستان نیز این بیماری در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.

۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطر نشان کرد: به طور کلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است و می‌توان از بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد.

بیرانوند گفت: برای پیشگیری از سرطان پستان باید بدانیم که علت ایجاد کننده سرطان و راه‌های دوری کردن از آن کدامند، همچنین چه عواملی اثر محافظتی در برابر این سرطان دارند.

وی با اشاره به اینکه با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد، عنوان کرد: بر این مبنا زنان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان ترغیب شوند و به شبکه بهداشتی مراجعه کنند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی و در صورت نیاز به ویژه در افراد پرخطر است.

به گفته بیرانوند هر کسی می‌تواند برای کاهش خطر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن، تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کند، افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل برای ایجاد سرطان لازم است از جمله عوامل ژنتیکی ، محیطی و شیوه‌ی زندگی.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از این عوامل می‌توانند اصلاح شوند و بعضی دیگر خارج از اراده افراد هستند، بنابراین افراد می‌توانند قدم‌هایی را برای کاهش خطر بیماری بردارند.خوشبختانه بیشتر عوامل خطری که سبب سرطان پستان می‌شوند، قابل اصلاح هستند.

مهمترین عوامل سرطان پستان

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان کرد: سن بالا، سابقه خانوادگی و جشن‌های ژنی، سن قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، سن یائسگی بالای ۵۵ سال، زمینه نژادی و قومی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر ، رشد بیش از حد سلول‌ها در پستان از عوامل غیر قابل اصلاح در سرطان پستان هستند.

به گفته بیرانوند نمایه توده بدنی بالای ۳۰ سال، مصرف الکل، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مواجهه با اشعه برای درمان سرطان در گذشته، قرص‌های ضد بارداری خوراکی، هورمون درمانی جایگزین پس از یائسگی و مصرف بالای چربی‌های اشباع شده جزو عوامل قابل اصلاح هستند.

وی وزن متعادل، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده ،ترشی و کنسروها را از مواردی عنوان کرد که در پیشگیری از سرطان پستان موثر است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: میوه، سبزیجات، غلات وگوشت ماهی را بیشتر مصرف کنید، چرا که می‌توانند با افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها سبب کاهش بروز سرطان شوند.

بیرانوند گفت: فعالیت ورزشی ۳۰ دقیقه در روز، پرهیز از مصرف الکل و سیگار نیز در پیشگیری از سرطان پستان موثر است.

وی تاکید کرد: در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از پستان را مورد توجه قرار دهید، همچنین با خانه یا مرکز بهداشتی درباره خطرات و مزایای مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی و مصرف هورمون‌های جایگزین یائسگی مشورت کنید.

مهمترین علائم سرطان

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مهمترین علائم ضایعات خوش خیم و بدخیم سرطان پستان را توده پستانی یا زیر بغلی، تغییر در شکل (عدم قرینگی) یا قوام (سفتی پستان)، تغییرات پوستی پستان شامل: پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک پستان( فرورفتگی یا خراشیدگی) و سروزی یا خونی عنوان کرد.

بیرانوند با تاکید بر اینکه اگر سابقه خانوادگی از سرطان پستان، تخمدان و نیز پانکراس و پروستات دارید، به خانه یا مرکز بهداشتی درباره گزینه‌های غربالگری خاص، انجام تست‌های ژنتیک یا درمان پیشگیرانه صحبت کنید، گفت: علائم سرطان پستان را بشناسید و اگر توده‌ای مشکوک یا تغییرات پوستی را در پستان‌های خود دیدید به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید، هر ماه بلافاصله بعد از اتمام قاعدگی خودآزمایی پستان را انجام دهید.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید