تاریخ: ۱:۲۷ :: ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
عملگرایی یا شعارزدگی؟!

در روزهایی که استان های کشور برای جبران فاصله ی محرومیت و توسعه برنامه ریزی می کنند استان لرستان بعنوان استان اول فقر و فلاکت معرفی شد، برای شناخت جهان بینی محرومیت لرستان باید به رویکرد استانداران دولت های قبل رجوع کنیم

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- متاسفانه در ادوار گذشته لرستان در آن هنگامه که استان های کویری بر مبنای ساز و کار اتحاد و ائتلاف مبتنی بر همسویی با مولفه ی قدرت،بدنبال کشاندن و رساندن آب دریا به کویر بودند،استانداران و نمایندگان لرستان ،مطابق معمول هراسان ، بدنبال مدیرگزینی و سیاست زدگی بودند،

در آغاز دولت اول روحانی، استاندار بازوند برای ترمیم زخم های لرستان و بغض فروخورده ی ملت در فرمت کاریزماتیک و سخنرانی های ساحرانه- ماهرانه،نور امید را در چشمان کم سوی لرستان متبلور نمود، جهان بینی اجرایی بازوند ، سرمایه گذاری در بخش خصوصی بود که با همایش تجار و بازرگانان جهان اسلام در لرستان اجرا شد.این همایشی بود بر پایه اصل ۴۴ که عرصه اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار می کرد . در این دوره ؛فراخوان به لرستانی های مقیم ایران و جهان؛ سرنای دلدادگی مواهب خدادادی لرستان شد، تفاهم نامه ها و قراردادهای زیادی اهم از باغ ویلا، هتل، مجموعه های علمی تفریحی باع بهشت و شهربازی ، برج های دوقلو، هتل صخره ای ( زمینی)، راه آهن ، قرارداد سامان کاشی ، قرارداد دو هتل پنج ستاره و یک کارخانه مجهز تمام اتوماتیک آب معدنی هم بسته شد،آتش فشان سرمایه گذاری در لرستان چنان فوران کرده بود که گونه های جدیدی از سرمایه گذاری در لرستان کشف شد.شوی سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه در لرستان، جشنواره ی سرمایه گذاری با حضور سرمایه گذاران در کنار بنرهای تبلیغاتی در سر چهار راهای شهر خودنمایی کرد. مشارکت بانک ها و هلدینگ های اقتصادی ، بنیاد برکت و‌امثالهم نیز در این رویای نافرجام و سیاست زده ی بازوند حضور داشتند،
بدین سان ؛ با نگاهی به نحوه و میزان اجرایی شدن این رویاها می توان گفت؛

سیاست زدگی به شعار زدگی ختم شد.
معتقدم برای دستیابی به پاسخ روشن این ناکامی بزرگ، نباید فقط بازوند را مقصر قلمداد کرد چراکه این یک تحلیل فریبکارانه و نخ نما است اما از اینکه در اولویت گذاری استاندار بازوند، سیاست زدگی بر گفتمان سازی توسعه ارجعیت داشت شکی نمی باشد چراکه فرجام سیاست زدگی ، شعار زدگی است.با تشریح و تحلیل ناکامی استانداران اول لرستان که با دمیدن در ساز دوقطبی و سوق دادن ظرفیت ها به سوی سیاست زدگی ، عامل اصلی محرومیت منابع بالقوه خدادادی و انسانی هستند به فرهاد زیویار نخستین استاندار بومی و هفدهمین استاندار لرستان می رسیم،
مهمترین چالش و جدی ترین عارضه ی اقتصادی لرستان در آغاز بکار دولت های اول : شعار زدگی با سیاست زدگی بود که در نتیجه باعث خروج سرمایه مالی و انسانی با نوعی از خام فرستی شد ،این مساله در شرایط امروز لرستان که فقر را در همه حوزه ها تجربه می کند و نمیتوان در مدت زمان محدودی انتظار بهبود با آینده ای روشن را پیش بینی کرد باعث شد که راست آزمایی و نتیجه بخش بودن طرح های اقتصادی در لرستان افول کند، در دولت سیزدهم؛ سیاست اجرایی دولت در استان ها به گونه ای است که استاندار را با اختیارات لازم ،رئیس جمهور استان می نامند این رویکرد بدان معناست که نتیجه ی کار دولت سیزدهم در لرستان متوجه ی رویکرد و عملکرد آقای زیویار است،در تشریح جهان بینی استاندار زیویار علیرغم جو ناپایدار و نا اطمینان سیاست زدگی موجود یک عزم و اراده ی توسعه محور در رویکرد ایشان دیده میشود چراکه هر زمان در آغاز دولت های اول،خواص خشنود باشند در پایان، عوام ناخردسند از وضع موجود هستند، با این توضیح به تشریح رویکرد آقای زیویار میپردازیم : پس از طلبکاری بودجه به مالیات استان ها در بودجه ریزی کشور و مفقود شدن طرح های اقتصادی لرستان از اعتبارات طرح های ملی که متوجه ی ناهمسویی نامتعارف نمایندگان مجلس می شود، تمام نگاه ها معطوف به قدرت لابی ، رایزنی و تحلیل زیویار شد، زیرا مباحث بودجه ریزی در کشور مانع اصلی تحقق عدالت در مناطق کشور است در تحقیق بودجه ی کشور تنها ۳۰ درصد بودجه کشور در استان ها توزیع میشود و ۷۰ درصد اعتبار به پروژهای ملی بزرگ اختصاص پیدا می کند:از آنجا که سهم استان لرستان از اعتبارات ملی بشدت پایین می باشد تمام نگاه ها معطوف به قدرت استاندار است.

آزمون اول

آزمون اول استاندار زیویار، مصوبات سفر ریاست جمهوری به لرستان است، پس از سفر ریاست جمهوری به لرستان ۱۸۴ مصوبه به لرستان اختصاص یافت، در بخش اب که شاه بیت توسعه ی لرستان می باشد: بیست و یک مصوبه در حوزه آب تصویب شد که تاکنون بتناوب سی درصد اعتبارات در چند ماه جذب شد، مشخصا در آبفا مبلغ مصوبه سفر ریاست جمهوری ۶۵۰۰ میلیارد ریال و تاکنون تخصیص ۱۰۱۰ میلیارد ریال است در آب منطقه ای نیز اکثر سدها و زهکشی ها با تخصیص و جذب اعتبار روبه راه شدند،مشخصا مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان سد کمندان۱۰۰ میلیارد سد تاج امیر دلفان مبلغ ۳۵ میلیارد تومان سد حوضیان برای آبرسانی شهر ازنا مبلغ ۱۸ میلیارد تومان برای اجرای شبکه آبیاری سد مروک مبلغ ۳۰ میلیارد اختصاص یافت برای تکمیل شبکه آبیاری جایدر پلدختر مبلغ ۱۰۰ میلیارد برای زهکشی ۱۰۰۰ هزار هکتار اراضی سد ایوشان مبلغ ۵۰ میلیارد و مابقی سدها که در حوصله ی مطلب گنجانده نمیشود اختصاص یافت، اما آنچه که استاندار زیویار را متمایز و ماندگار میکند، تخصیص اعتبار ساخت سد گاشمار و راه آهن خرم اباد در یکی از سه مسیر : تهاتر نفت با قرارگاه خاتم ، مشارکت بانک ها و برنامه های محرومیت زدایی دولت از محل ۳ درصد نفت برای مناطق محروم با اختصاص ۶۶ هزار میلیارد است، و همچنین حمایت‌های دولت از تولید و اشتغال به واسطه تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت ایران به صورت ملی و استانی انجام خواهد شد و بدین منظور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است. اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت در استانها، افزایش اعتبارات تامین به بخش شرب به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل ردیف‌های متفرقه در نظر گرفته شده است. که با هوشمندی و توانایی استاندار میشود به افق ۱۴۰۴ خوشبین بود، در پایان امیدواریم پایان کار و سرانجام عملکرد استاندار زیویار، افق روشن اشتغالزایی در لرستان باشد.

مهدی میرزاوند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید