تاریخ: ۱۶:۲۲ :: ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
عید غدیر، جشن بندگی خداست

عید غدیر خم ! مصادف با هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری ٬ همزمان با آخرین حج پیامبر که به حجه الوداع مشهور است ؛ می باشد.

علی حیدری- عید غدیر خم روزی است بس مشهور و معروف که از نظر پیامبر اکرم (ص) بهترین روز و برترین عیدهای امت اسلامی است . بنابر این عید غدیر خم تنها به جانشینی ٬ ولی ٬ وصی و امام شدن حضرت علی (ع) از سوی پیامبر اکرم (ص) که فرمانش توسط جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد ٬ نیست .؛ بلکه جشن بندگی است .

این فرمان به خاطر جریان تاریخ ساز آن (واقعه ی غدیر خم) و حدیث نبوی {من کنت مولاه فهذا علی مولاه ٬ الهم وال من والاه و عاد من عاداه} و آیه سوم سوره ی مائده {الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی} به اعتقاد شیعیان و انسان های آزادی خواه ٬ دارای چرایی های بسیاری است که جای تفکر و تعقل دارد .

بنده به همین مناسبت به برخی از این مطالب به عنوان چراغ راه تعقل و تفکر و پژوهش اشاره می کنم .
نکته ی اول : عید غدیر خم نه تنها یک واقعه ی تاریخی ٬ بلکه یک جریان تاریخی است که می توان از آن به عنوان روز اسلام نام برد . چرا که عید غدید ٬ عید الاکبر است و جانشینان بعد از او همه از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) خواهند ٬ بود .
نکته ی دوم : از آنجایی که پیامبر اکرم (ص) در ابلاغ فرمان خداوند نگران بودند و فرمودند : {خداوند مرا بیم داد یا آن را تبلیغ کنم یا آماده ی عذاب باشم} می توان نگرانی پیامبر (ص) را در انحراف مسلمین از پیام غدیر دانست که قابل ابراز بود .

بنا بر این ما باید واقعه ی غدیر را در کلام ائمه و سیره نبوی دنبال کنیم تا دچار انحراف نشویم .

نکته ی سوم : حضرت علی (ع) در ادامه ی راه پیامبر (ص) طبق سیره ی نبوی ٬ این روز را جشن گرفتند و در دوره ی حکومتش بارها به قضیه ی غدیر اشاره کرده و فرموده اند : روز غدیر {روز در هم ریختن پیمان های زیر پرده ی کفر و نفاق ٬ روز استدلال و برهان و روز ذلت و خواری شیطان است} . پس خطبه ی غدیر منتسب به امیرالمومنین (ع) و روز شیث پیامبر (ص) است . روز {ادریس و یوشع و شمعون} و … است .
نکته ی چهارم : نکته ی چهارم را باید در منشور علوی و پیروی از اصل ولایت و انتخاب راه درست از نا صحیح جستجو کرد .

و اما معرکه ی جنگ صفین ٬ مصیبت هایی که بر حضرت زهرا (س) وارد شد ٬ جریان امام حسن مجتبی (ع) در برابر طاغوت شام و مردم کوفه ٬ جریان امام حسین (ع) و حدیث غدیر در منا و دیگر قضایای منتسب به دیگر امامان تا زمان امام عصر (عج) و بحث دعای ندبه که منتسب به آن حضرت است ؛ دیگر نکاتی هستند که باید مد نظر ما شیعیان این امام همام قرار گیرد تا با تحقیق و پژوهش راه حق از باطل را تشخیص بدهیم چرا که واقعه ی غدیر به خاطر انتخاب راه صحیح از نا صحیح ٬ تشخیص حق و باطل و پیوستن افراد مخلص به جمع منتخبین حق بود ؛ تا نقاب کفر برداشته شود و حقیقت بر همه آشکار گردد .
علی حیدری / سه شنبه ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید