تاریخ: ۱۲:۱۶ :: ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
قلعه فلک‌الافلاک دانشگاه تمدنی ایران است

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور در بازدید از قلعه فلک‌الا‌فلاک خرم‌آباد گفت: قلعه فلک‌الافلاک گواه تاریخ تمدنی ایران است و این معماری عظیم یک دانشگاه پژوهشی برای دانشجویان باستان‌شناسی محسوب می‌شود.


به‌گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، میرهاشم نجفی در بازدید از قلعه فلک‌الافلاک گفت: این قلعه تاریخی یک شاهکار معماری در کشور است که گواه تاریخ تمدنی ایران است و هر گوشه‌ای از آثار تاریخی کشور تکمیل کننده پازل تمدن کشور است که در کل هویت و اصالت ایران‌زمین را هویدا می‌سازد.

او با اشاره به قدمت و غنای فرهنگی و تاریخی قلعه فلک‌الافلاک تشریح کرد: این قلعه زیبا و عظیم به علت مرکزیت در کشور مورد هجوم بیگانگان قرار نگرفته است و این حجم معماری و وسعت گواه وجود امنیت در تاریخ قلعه فلک‌الافلاک است و زمانی که مردمان یک سرزمین امنیت داشته‌ باشند طبیعتا فرصت پرداختن به نیازهای ثانویه را دارند از این روست که معماری، موسیقی‌‌ و سایر هنرها در تاریخ لرستان رواج داشته و به خوبی پرورش یافته‌اند که هنوز هم آثار تداوم آن پابرجا و پویا است.

نجفی تاکید کرد: قلعه فلک‌الافلاک به سان یک دانشگاه پژوهشی است و بسیاری از دانشجویان باستان‌شناسی باید از این شاهکار عظیم بازدید کنند تا به طور ملموس با تاریخ باستان‌شناسی و فرهنگ ایران آشنا شوند.

او ابراز کرد: کشور ما دارای بزرگترین پژوهشکده باستان‌شناسی ایران باستان با قدمت بیش از ۵۰ سال است و آثاری مثل قلعه فلک‌الافلاک، چغازنبیل و… جزو پژوهش‌های زنده این دانشگاه هستند که علاقمندان و‌ پژوهشگران این حوزه با ورود به این آثار به تمدن و مطالعات فرهنگی ایران دست خواهند یافت.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور در پایان تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های ما صرفا نخبه‌پرور هستند و هنوز به بطن جامعه ورود نکرده‌اند لذا دانشگاه‌ها باید بیشتر تلاش کنند و برای معرفی تمدن نوین اسلامی ایران می‌بایست پژوهش خود را از این قبیل اماکن تاریخی و زندگی واقعی زندگی مردم شروع کنند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید