چرایی توسعه نیافتگی لرستان:
تاریخ: ۲۱:۰۰ :: ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
لرستان؛ استان محرومی که غنی است!

لرستان محروم نیست بلکه خوب معرفی نشده است.

محمود داودی نژاد- لرستان محروم نیست بلکه خوب معرفی نشده است. متأسفانه در نزد بسیاری از مردم و بعضی مسئولین استان، این تلقی رایج وجود دارد که لرستان یک منطقه محروم است و حتی نخبگان و نویسندگان و هنرمندان استان نیز که در هدایت و جهت ‌دهی افکار عمومی نقش تعیین کننده دارند، بعضاً بر همین عقیده هستند و در اظهار نظرها و آثار هنری و قلمی خود به ترویج این عقیده و نظر می‌پردازند.

غافل از این‌ که بیان و اشاعه چنین دیدگاه نادرستی تبعات منفی و آثار زیانباری در پی خواهد داشت که نبود مشارکت و استقبال لازم از سوی بخش خصوصی و سرمایه‌ گذار داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌ گذاری در زمینه فعالیت ‌های اقتصادی و صنعتی استان از جمله آن‌ هاست.

بر همین اساس اتفاقاً ممکن است همین اظهار فقر و ناداری، محرومیت ‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد کما اینکه رسول گرامی اسلام(ص) فرموده ‌اند: هر کس خود را فقیر نشان دهد، فقیر خواهد شد.

همه این ‌ها در حالی است که استان لرستان به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت جنوب_شمال، هم‌ جواری با استان‌ های مرزی و صنعتی کشور، جایگاه قابل قبول استان در تولید محصولات کشاورزی و باغی و دامپروری، عرصه‌های وسیع مرتعی و جنگلی، ذخائر عظیم معدنی، برخورداری از تعداد ۹ شهرک صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی، وجود نیروی کار کافی از جمله داشته ها و سرمایه های این استان است که فراموش شده است.

و اگر بخواهیم از بعد اجتماعی و فرهنگی هم آن را تعریف کنیم می بینیم که امنیت لازم به لحاظ باورهای مذهبی و قومی، زمینه‌ های مناسب فرهنگی و بالاخره جاذبه‌ های کم‌ نظیر گردشگری دارای شرایط خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی است که در لرستان به چشم می خورد.

بنابراین استان لرستان نه تنها یک استان محروم نیست بلکه یکی از استان ‌های برخوردار در سطح کشور است.

به همین دلیل توسعه نیافتگی و یا کم توسعه یافتگی استان را در جای دیگری باید جست.

ما باید از این همه ظرفیت به خوبی استفاده کنیم و ضعف های خود را به گردن نبودها و کمبودها نیندازیم.

لرستان خوب معرفی نشده و اگر خوب معرفی شود سرمایه گذاران به استان سرازیر می‌شوند و با نگاه منصفانه ایی به استان فرصت توسعه فراهم خواهد شد.

بر این اساس شایسته است که از این پس به جای اظهار تأسف و آه و افسوس و تکرار برداشت نادرست مبنی بر محروم بودن لرستان، بیشتر به ذکر ظرفیت‌ ها و توانمندی‌ های استان پرداخته شود و هر یک از مردم این دیار سرافراز و سرسبز سفیران ترقی و توسعه استان خود باشند و زمینه را برای ورود سرمایه و جذب آن در بخش ‌های صنعتی و گردشگری و کشاورزی و سایر بخش‌ های اقتصادی استان فراهم بیاورند.

لرستان با ۱۱ شهرستان، ۲۵ شهر و ۲ هزار و ۸۶۱ روستا، ۲۸ هزار و ۲۹۴ کیلومترمربع مساحت و بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، ازنظر مساحت و جمعیت در رتبه شانزدهم کشور قرار دارد.

آب و هوای مناسب، خاک حاصل خیز، معادن غنی، جاده سراسری، راه آهن، فرودگاه و نیروی انسانی کارآمد و از همه مهم تر امنیت مطلوب از شاخصها و امتیازات لرستان برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

لرستان با تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی، دامی و شیلات، وجود بیش از ۶ میلیون واحد دامی ،۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و ۲۳ دشت مرغوب و حاصلخیز یکی از قطب های کشاورزی و دام پروری در کشور محسوب می شود.

این استان همچنین در زمینه تولید آبزیان به ویژه ماهیان سردآبی با تولید سالانه حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در بین استان های غیر ساحلی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

در بخش صنعت نیز لرستان با قرار گرفتن در بخش چینخورده زاگرس دارای ظرفیت های مناسب معدنی است، به طوری که از ۶۴ ماده معدنی شناخته شده در کشور ۲۶ نوع در این استان شناسایی و ۱۸ نوع آن استخراج می شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید