گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۷:۵۷ :: ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
لرستان ظرفیت ۳۰۰ هزار تن خرید مازاد گندم دارد

عصر امروز حجت اله بیرانوند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سنگ نوشته، خبر داد: در استان لرستان سالانه ظرفیت ۸۰۰ هزار تن ذخیزه سازی استاندارد گندم را دارد که بالاترین میزان خرید گندم ۵۱۰ هزار تن بوده و ظرفیت ۳۰۰هزار تن خرید مازاد داریم و اگر چه تولید لرستان مطلوب است اما متاسفانه بخاطر ریسک پذیری بالای کشت دیم به میزان بیشتر تولید نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، حجت اله بیرانوند افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی علاوه بر تامین و ذخیر گندم بر تامین اقلام برخی کالاهای اساسی جهت تنظیم بازار نیز دخالت دارد مانند: شکر ، برنج و روغن نباتی که مطابق با نیاز بازار با هدف کاهش تثار تورم توزیع می شوند.

بیرانوند اشاره کرد: سال گذشته تا فروردین ماه حدود ۲۰ هزار تن شکر در اختیار سازمان صتعت، معدن و تجارت قرار گرفت و هیچ مشکلی در بحث تنظبم بازار نداشتیم.

وی خبر داد: از ابتدای سال تا امروز ۳ هزار تن برنج در اختیار ستاد تنظبم بازار قرار گرفته است و نیز ۱۴۹ تن شکر و ۱۴۹ تن روغن نباتی در اختیاز ستاد تنظیم بازار قرار گرفت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اظهار داشت: لرستان دارای ظرفیت ۸۰۰هزار تن ذخیزه سازی گندم بصورت انبار مکانیزه و سیلوی گندم می باشد.

وی ادامه داد: ولیکن در حال حاضر بالاترین میزان حجم خرید گندم ۵۱۰ هزار تن می باشد به عبارتی ۳۰۰ هزار تن مازاد داریم که تحت شرایط استاندارد امکان ذخیره آن و سهیم شدن در تامین گندم استانها ممکن نیز ممکن است.

بیرانوند در ادامه کل میزان تولید گندم مورد نیاز در کشور را ۱۱ میلیون تن عنوان کرد.

وی در خصوص کیفیت نان ابراز داشت: میزان سفیدی آرد بستگی به میزان سبوس گرفته شده دارد که هر چه سبوس کمتر باشد، آرد سفید تر می شود.

بیرانوند تاکید کرد: کنترل میزان سبوس و رعایت سایر فاکتورهای سلامت نان فرآیندی چند وجهی ست فقط توسط اداره غله این نظارت ممکن نبوده بلکه اداره تعزیزات و مرکز خدمات بهداشت باید نظارت بیشتری روی پخت نان داشته باشند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به توزیع جغرافیایی آرد که هزینه گزافی بر سیستم توزیع تحمیل می کند، گفت: گندم مناطق پلدختر، کوهدشت و نورآباد از کیفیت بالایی برخوردار بوده اما به علت تجمع کارخانجات تولید آرد در شهرستانهای شرق و غرب استان آرد حاصله به اسم کارخانه آرد وارد بازار می شود لذا نیازمند وجود کارخانه آرد در نزدیک نقطه تولید گندم هستیم.

بیرانوند در پایان گفت: در کنار تولید گندم، لرستان و بویژه شهرستان الشتر در بحث تولید دانه روغنی ظرفیت لرستان ظرفیت بالایی دارد که از لحاظ صرفه اقتصادی در استان بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه نیازمند فرهنگسازی و کشت بیشتر هستیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید