تاریخ: ۱۲:۴۹ :: ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
لرستان وارد بازار شیل های نفتی جهان می شود

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با برداشت از شیل‌های نفتی لرستان، ایران، نخستین بار در دولت سیزدهم وارد بازار شیل‌های نفتی جهان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهدی فکور روز پنج‌شنبه در بازدید از شیل‌های نفتی منطقه گله‌بادوش الیگودرز گفت: با برداشت شیل‌های نفتی این منطقه برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران در بُعد تولید از شیل‌های نفتی در دنیا قرار خواهد گرفت.

وی گفت: موفقیت بزرگ این است که جمهوری اسلامی برای نخستین بار وارد بازار شیل‌های نفتی می‌شود و این اتفاق در دولت سیزدهم رقم خورده است‌‌.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انجام ۱۵ سال کار مطالعاتی و میدانی صورت گرفته از سوی اکیپ‌های مختلف و انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌های خاص، بیان کرد: نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته نشان داد قابلیت برداشت از این شیل‌ها وجود دارد.

فکور با اشاره کیفیت شیل‌های قالی کوه نسبت به شیل‌های آمریکا و سایر کشورهایی که شیل نفتی دارند و صاحب فناوری هستند بیان کرد: بررسی‌های میدانی و کارهای آزمایشگاهی با مشارکت انستیتوی نفت تهران به اتمام رسیده، نمونه آزمایشگاهی آن موفقیت‌آمیز بوده و روش آن نیز پیدا شده که نمونه نیمه صنعتی آن در ابعاد ۱۰ کیلو به صورت پیوسته نفت و میعانات نفتی و گازی با آی پی آی ۴۰ به همراه داشته است.

فکور با بیان اینکه محصول تولیدی با میادین بسیار خوب ایران همچون نفت‌شهر و اهواز با اعماق ۱۰۰۰ متر و ۲۵۰۰ متر برابری می‌کند، بیان کرد: این شیل‌های نفتی باید به دو روش معدنی یا صنعتی مورد پردازش قرار بگیرند؛ اما خوشبختانه محققین اکتشاف و انستیتو نفت تواما انجام دادند روشی جدیدی پیدا کردند که این روش جدید قابلیت آن برای شیل‌های نفتی ایران است و به زودی ثبت جهانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها بیش از ۱۵ سال پیش شروع شد؛ اما در حقیقت در دولت سیزدهم بیشترین تلاش صورت گرفت و این باعث شد کارخانه نیمه‌صنعتی ساخته شود، افزود: اکنون در جایگاهی هستیم که برآورد اقتصادی آن در حال انجام است و از این شیل‌ها برداشت معیانات با ای پی ای ۴۰ و گاز صورت می‌گیرد.

فکور با اشاره به انجام برآوردهای اقتصادی این شیل‌ها برای کشور عنوان کرد: برای انجام محاسابات آن به عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای نیاز است و مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها تا عمق ۳۰۰ متر نیز صورت گرفته و چاه هم حفر شده است بیان کرد: باید دید که این ظرفیت تا چه عمقی است.

وی با تاکید بر اینکه عیار نفت این منطقه باید برآورد و پس از آن تولید واقعی شروع شود افزود: امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده گزارش فنی و اقتصادی آن از طریق انستیتوی نفت دانشگاه تهران به ما داده و اقدامات عملیاتی آغاز شود.

فکور با اشاره به اینکه این معدن خدادادی روی زمین لرستان را از این بعد انرژی (نفت، گاز، معیانات گاز) خودکفا خواهد کرد گفت: گازی که از این شیل‌ها متصاعد می‌شود در آمریکا برای گرمایش و سیستم‌های برقی استفاده می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: پسماندی که از این روش باقی می‌ماند دوستدار محیط زیست است و می‌توانند در صنایع مختلف همچون صنعت سیمان استفاده شود.

وی درباره اشتغال‌زایی این صنعت برای لرستان گفت: براساس طرح اقتصادی که ارائه می‌شود برآورد این است که به صورت مستقیم، غیرمستقیم و سه شیفته پیش‌بینی می‌شود کمتر از سه هزار نفر نخواهد بود و اولویت با نیروهای بومی است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید