استاندار لرستان:
تاریخ: ۲۱:۰۶ :: ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
مانعی برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باقی نمانده است

استاندار لرستان گفت: مانعی برای ثبت جهانی قلعه " فلک الافلاک" خرم آباد باقی نمانده است و اکنون همه باید در راستای تحقق این اتفاق مهم تلاش کنند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از ایرنا، فرهاد زیویار روز چهارشنبه در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار کرد: ظرفیت های مختلف گردشگری و تاریخی در لرستان آنچنان اعتبار دارند که توسط پژوهشگران این حوزه مورد تایید قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین جایگاه تاریخی قلعه فلک الافلاک مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و از طرفی با برگزاری جلسه جداگانه رییس جمهور برای این بنای تاریخی، مانعی برای ثبت جهانی این اثر باقی نمانده است و سپاه استان نیز برای ساماندهی حریم قلعه، با اشتیاق استقبال می‌کند.

استاندار لرستان تصریح کرد: هر زمان که نیازمند اطلاع رسانی بوده‌ایم رسانه‌های استان چاره ساز بوده اند و اکنون که همدلی و همکاری همگان برای معرفی لرستان ضروری است باید ظرفیت های مختلف را منعکس کنند.

زیویار با تاکید بر رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد و روستای گردشگری بیشه ادامه داد: اقدامات لازم برای ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه باید توسط دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان و سفرهای نوروزی باید علاوه بر اینکه ظرفیت های گردشگری بی‌شمار لرستان معرفی، در مقابل، حرمت این ماه مبارک نیز حفظ شود.

وی با اشاره به انتخابات هفته گذشته نیز گفت: انتخابات یازدهم اسفندماه یک رویداد بزرگ بود و با وجود تمام حساسیت درون خانوادگی جریان های سیاسی، حضور مردم موجب عزت و سربلندی ایران اسلامی شد چراکه اقلیت ها و تمامی اقشار مختلف شرکت کردند و یک جشن ملی محسوب می‌شود.

زیویار بیان کرد: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نسبت به دوره گذشته افزایش یافت و جزو پنج استان اول کشور در حضور و وفاداری به ارزش های انقلاب هستیم.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید