تاریخ: ۱۶:۱۸ :: ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
مجمع خیرین یاریگران زندگی به لرستان رسید / مجمع خیرین یاریگران زندگی گامی بلند برای ریشه کنی اعتیاد

اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی امروز است که آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری را به دنبال دارد این پدیده شوم و نکوهیده فقط فرد معتاد را درگیر نمی‌کند، بلکه در کمین خانواده، دوستان، همسایگان و جامعه است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش، نرگس سپه‌وند- در مبارزه با این درد بزرگ، مساله اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد بیش از هر اقدامی ضروری است. زیرا حبس، درمان و حتی نجات فرد بهبود یافته زمانی پایدار خواهد بود که اقشار مختلف جامعه نسبت به معتاد و اعتیاد مسئولیت اجتماعی داشته باشند و فقط در این صورت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه مثمر ثمر خواهد بود.
در حوزه ریشه‌کنی این آسیب شوم چیزی که بیش از هر چیزی دغدغه سمن‌های فعال در حوزه مبارزه با اعتیاد است، بحث صیانت از رهایی یافتگان است، زیرا طبق تحقیقات فاصله یک فرد رهایی یافته پس از خروج از مرکز ماده ۱۶ تا اعتیاد، فاصله اوست تا اولین توزیع کننده!
حال باید دید مهمترین گام پس از بهبودی کامل فرد رهایی یافته از اعتیاد چیست؟ مسلما اشتغال سالم و شان و‌ منزلت کاری، تضمین کننده اراده فرد بهبود یافته برای بازگشت به زندگی شرافتمندانه خواهد بود. اما اکثر سازمان‌های مردم‌نهاد فعال، اهرم اقتصادی محکمی برای توسعه اشتغالزایی ندارند اما در امور پیشگیری، مبارزه و صیانت راهکارهای کلیدی را می‌دانند و به مردم و مسئولین گوشزد می‌کنند.
البته سمن‌های زیادی هم در سطح کشور وجود دارند که رویکرد اشتغالزایی و کارآفرینی دارند، اما باز هم منابع مالی مکفی ندارند. اگر مجمعی همچون خیرین مدرسه ساز  یا خیرین سلامت در حوزه اعتیاد وجود داشت این پدیده شوم کمتر گسترش پیدا می‌کرد. در همین راستا استان لرستان امروز به عنوان هفدمین استان کشور در برگزاری مجمع خیرین یاریگران زندگی سهیم شد. مجمعی که هدف اصلی آن ایجاد اشتغال پایدار صرفا برای بهبودیافتگان است و به تبع آن فرد پس از رهایی به کار و زندگی عادی و شرافتمندانه مشغول می‌شود و این همان نقطه عطف ریشه کنی این آسیب شوم است.

اعتیاد دردی در کمین همه اقشار جامعه


صبح روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ همایش مجمع عمومی و انتخابات هیات امنا و هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان که با حضور خیرین و نیکوکاران و سمن‌های فعال استان و مسئولان کشوری برگزار شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ضمن خیرمقدم با بیان این‌که استان لرستان  هفدهمین استان کشور است که مجمع خیرین یاریگران زندگی در آن تشکیل می‌شود گفت: اعتیاد معضلی خانمانسوز است که متاسفانه آسیب‌های آن در استان لرستان نیز زیاد است و از طرفی سن اعتیاد نیز کاهش پیدا کرده است وباید توجه داشت؛ این بلای خانمانسوز در کمین همه اقشار جامعه است.
اردشیر صفاپور افزود: خطر وجود یک معتاد در جامعه فقط متوجه فرد قربانی نیست بلکه همسایه، همکلاسی، همکار و همه اقشار جامعه را تهدید می‌کند و متاسفانه اعتیاد دیگر پشت در منازل نیست، بلکه به حریم منازل نیز نفوذ کرده است.
صفاپور با بیان این‌که باید همه آحاد جامعه از کارمند، بیکار، مسئول، زنان خانه دار و….همگی دست به دست هم داده و در مبارزه با این معضل هوشیار و فعال باشیم اظهار کرد: امروزه دولت به تنهایی قادر به مبارزه با این آسیب نیست و نیازمند مشارکت مردم هستیم تا با اجتماعی کردن مساله مبارزه با مواد مخدر بجد در صدد مبارزه با این بلای خانمانسوز باشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، سمن ها را بازوی توانمند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: سمن ها به صورت خودجوش، عزمی جدی در مبارزه با اعتیاد و تبعات آن دارند که درخور تحسین است و مردم و مسئولین باید در راستای رسالت سمن ها یاریگر آنان باشند.

اشتغال پایدار بهترین کار برای صیانت از بهبودیافتگان


فرزین رحیم نظری مدیرکل مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در این نشست گفت: امروزه یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی اعتیاد است و بزرگ مردان و زنان زیادی در قالب سازمان‌های مردم نهاد یا امور خیریه در زمینه مبارزه با پدیده شوم اعتیاد کار می‌کنند که کارشان شایسته تقدیر و اجر معنوی است.

رحیم نظری ادامه داد: فقط درمان فرد معتاد کارساز نبوده و ایجاد اشتغال حین درمان ضروری است که ما را به سمت جامعه‌ای پاک و عاری از اعتیاد هدایت خواهد کرد.
او‌ اذعان داشت: طبق دیدار دکتر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با رییس جمهور محترم مقرر شد مجمعی مانند جامعه خیرین مدرسه‌ساز یا مجمع خیرین سلامت داشته باشیم و قطعا ثواب مبارزه با اعتیاد و بازگشت افراد به زندگی سالم هم کمتر از دیگر صالحات نیست.

لذا مجمع خیرین یاریگران زندگی را بنیان نهادیم که کارکرد اصلی آن ایجاد اشتغال پایدار در روند صیانت رهایی یافتگان است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی زاییده اعتیاد هستند و ما با کمک سمن‌ها و مجمع خیرین یاریگران زندگی به درمان فرد معتاد، نجات خانواده فرد و در نهایت به نجات جامعه کمک خواهیم کرد.

مجمع خیرین یاریگران زندگی نهضتی اثرگذار برای داشتن جامعه‌ای عاری از اعتیاد


مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور نیز در مراسم مجمع عمومی و انتخابات هیات امنا و هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان که در استانداری برگزار شد، گفت: مجمع خیرین یاریگران زندگی نهضتی اثرگذار برای حرکت  به سوی سلامتی و جامعه‌ای عاری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است که امروز استان لرستان نیز به عنوان هفدهمین استان کشور در این امر ارزشمند سهیم می‌شود.

دکتر حسن حمزه‌‌زاده اذعان داشت: این نهضت برای برچیدن اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی برپا شده است و عزیزانی که در این حوزه پای کار هستند بدانند که عرصه نوینی را برای تداوم سلامت و امنیت در جامعه راه‌اندازی می‌کنند و قطعا در دهه‌های بعد از یاریگران زندگی به نیکی یاد خواهد شد.
او ادامه داد: امروز استان لرستان به عنوان هفدهمین استان کشور در این مجمع مشارکت دارد و امید است با توسعه این مجمع در سراسر کشور شاهد حرکتی سازنده باشیم و هرگز چهره شهر با معتادها و‌کارتن‌خوابها مکدر نشود.

حمزه‌‌زاده با اشاره به اینکه هدف اصلی از تشکیل این مجمع ایجاد اشتغال پایدار برای بهبودیافتگان است گفت: تحقیقات نشان داده است در اکثر موارد، مدت زمان پاکی یک فرد رها شده از مرکز ماده ۱۶، فاصله اوست با اولین توزیع کننده مواد مخدر و این تراژدی، بسیار تاسف‌آور است. لذا اشتغال پایدار برای بهبودیافتگان همطراز با درمان اهمیت دارد و در امر صیانت بهبودیافته‌گان مفید و موثر است.
مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور  با تاکید بر نقش تشکل متبوع خوددر صیانت از رهایی یافتگان ابراز کرد: به یاری خدا با راه‌اندازی مجامع خیرین یاریگران زندگی در سراسر کشور کاری می‌کنیم چرخه معیوب بازگشت زنان و مردان معتاد متجاهر به اعتیاد اصلاح شود و دیگر کعتاد متجاهری در معابر عمومی دیده نشود و این‌کار با ایجاد اشتغال مولد و پایدار ممکن خواهد بود.
حمزه‌زاده با اشاره به تجربه کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اجتماعی دکتر علیرضا نبی رییس هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور، عنوان کرد:  ایجاد کارگاه در مراکز ماده ۱۶ بسیار اهمیت دارد و صیانت از بهبودیافته فقط با استقرار او در جایگاه کاری و اشتغال پایدار ممکن است و از طرفی با توجه به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص همت بهبودیافتگان برای کار و اشتغال آبرومند، قطعا محصولات آنان مشتری خواهد داشت.

و اما انتخابات و نتایج آراء


در ادامه این نشست، به اتفاق آراء، ۷۶ نفر به عنوان اعضای هیات امنای مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان انتخاب شدند و از میان آن‌ها ۷ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر به عنوان عضو علی‌البدل هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان انتخاب شدند. همچنین یک‌بفر به عنوان بازرس اصلی و یک نفر به عنوان بازرس علی‌البدل عیات مدیره برگزیده شدند و مقرر شد در اولین فرصت ممکن اولین نشست هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان برگزار شود و مدیرعامل و رییس هیات مدیره و نایب‌رییس و خزانه‌دار انتخاب و معرفی شوند.

عضای هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان لرستان:
رسول پاکدل، جواد عموزاده، حجت کریمی، نوشین ملایری، فرزانه تاج میری، وحید احمدی و نرگس بیرانوند به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و حامد پاپی‌نژاد و حسین پیرحیاتی به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند.
همچنین راضیه حسیوند به عنوان بازرس اصلی و رامین مومنی به عنوان بازرس علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند.

گزارش: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید